Fredagsmys med muggkaka

Hallojsan!

Ikväll bjuds de på ett mumsigt recepet på muggkaka och som den lilla chokoholic jag är så blir det idag med chokladsmak. Jag har en smaskig recept på morotsmuggkaka också men den får ni någon annan gång ;)

FullSizeRenderRecept:

2 msk kokosmjöl, 1 msk havregryn, 1 krm bakpulver, 2 msk kvarg, 2 msk mandel/vanlig mjölk, 1 äggvita, 1-2 msk kokosflingor, 2-3 tsk sötning (ex agavesirap el sockerfri äppelmos) och ca 1 msk kakao.

Smörj en mugg med lite kokosolja, häll i smeten och in i micron i ca 1 1/2-2 min.

Forstingen gjorde jag på lite kvarg, kakao och lite chokladprotein. Lite kokos på de och din muggkaka är redo för att mumsas ;)

Kärlek till er och ha en underbar helg! Kram//Louise

 

Hur sitter din klänning?

Anja, som hon själv beskriver sig, mindre bra på att följa sin mål men supereffektiv när hon sätter upp dem, kommer blogga igen. Hon skriver väldigt bra!  Vi får många frågor angående vår nya kurs Weight Trainer, många är nyfikna och vill veta hur det går till.
När jag fick ett sms av Anja igår kände jag direkt att, HON ska få berätta om hur dessa 4 veckor känns och fungerar. På torsdag går startskottet för kursen som nu i dagsläget är full.
Jag skrattade gott när jag fick hennes sms igår:
Vill du höra det värsta? Jag väger 77 jävla kilo! SJUTTIO SJUUUUUU! Inte ens när jag var höggravid och inskriven på förlossningen visade vågen denna siffra. I går skulle jag köpa klänning på Lindex. I stl S. Det har ju liksom fungerat förut. Men den här gången fick jag knappt in huvudet och höll på att strypa mig själv därinne i provhytten när jag inte fick av mig jävelskapet. Och nä.. Det är inte chiafrön som fått min hjärna att växa utan allt fett från årets semleintag som placerat sig runt hakan.
 
Fy fan alltså! Jag skulle kunna gräva ner mig men istället haffade jag en av de sista platserna på Weight training och köpte den där klänningen på väg hem från gymmet. Den passar kanske inte idag men vi får väl se hur den sitter om 4 veckor. 
 
Ja, det finns grader även i helvetet. För vissa kanske inte 77 kilo känns som ättestupan men alla har vi mål och framförallt en målbild vi vill nå. Vad är din? Min är jeansen som passade förra sommaren .. de går till låren nu…
En fin tisdag önskar jag er. Just nu kämpas det i salarna och i gymmet. Klockan börjar närma sig nio och stämningen är redan hög. KRAM AJ

En lukt du själv inte märker?

I bland får vi in lappar i vår låda om att det är outhärdligt att köra pass bredvid någon som stinker. Lukt är ett känsligt ämne, det är lättare att säga till någon att hen ser trött, sliten ut eller är blek som ett lakan. Att personen luktar disktrasa berättar vi inte! Vilket är synd. Personen i fråga kanske inte själv märker det.

Träningskläder av syntetiskt material har förmåga att lukta illa efter några svettiga pass. Det beror givetvis också på personen i fråga. Alla har vi olika kroppslukter och alla äter vi olika saker som ångar ut genom porerna. Här kommer lite tips på vägen från människor som tränar mycket och har lätt för att lukta ..

Tvätta kläderna i högre temperaturer. 60 grader är inte farligt för en träningströja. Den dör inte av det. 

Bada kläderna i ett ättiksbad innan tvätten. Häll 1 del ättika med 2 delar vatten i en spann och lägg ner tröjan. Ättikan drar ut lukten.

Ta med kläderna in i duschen direkt efter träningspasset och grovskölj direkt. Stoppa sedan dem i tvättmaskinen så fort du kommer hem.

Använd tvättmedel som är anpassat för syntetiska kläder. Det finns ett sådant som funkar bra enligt en källa. 

Umgås med ärliga människor som vågar berätta om dina kläder luktar illa. Fråga personer i din omgivning. 

Om inte syntetmaterial funkar för din kropp får du ta bomull istället. Det går lika bra att prestera i. :) 

Ni kan INTE dölja en sur lukt med en dyr parfym. Det blir bara tio gånger värre.

Om du är osäker, fråga en instruktör. Vi får betalt för att vara ärliga.

Med detta kära vänner vill jag önska er en trevlig måndag. Kram på er! /AJ

Tänker du på allt?

Svar nej. Klart att man inte gör.

Igår stod jag på Crosstrainern i gymmet och filosoferade en stund. Alla är så flitiga! Ni svettas, kämpar och är superfokuserade när ni tränar. Så kul att se! Ni tar verkligen hand om era kroppar.

När jag körde hem fick jag ett meddelande av en kompis som precis börjat försöka sig på att gå över till vegetarisk kost. ”DET GÅÅÅR INTE!!”  Så kände jag också till en början. Nu går det bättre.. (Säger jag och har en kyckling i ugnen..) Jag är just nu semivegetarian, vilket betyder att jag är vegetarian så ofta det går. Ikväll ska vi ha gäster och jag smyger sakteliga in vegetarisk mat i deras hjärnor, men det får inte gå för fort. (Därav djuret i ugnen)

Jag har handlat ekologisk mat också i den utsträckning det går i många år och det känns riktigt bra. När jag körde pass för 100 år sedan minns jag att vi på musclemixen (ett uråldrigt pass) beslöt oss för att alltid handla minst en ekologisk vara per person för att hjälpa naturen och varandra. Det är ju orättvist om en person måste dra hela lasset själv. Ica Maxi har faktiskt ett suveränt utbud av ekologiska produkter. Tummen upp för er!

Just nu sitter jag och skakar en shaker från BMR. Nej, det är inte proteinpulver.. Det är rågmjöl. Det finns de som tänker ett steg längre i att ta hand om sina kroppar, och vår jord. De tvättar håret i rågmjöl. Jo, det finns de som tvättar i honung och bikarbonat också men jag tänkte testa mjölet. Någon som provat? Funkar det är det ju fantastiskt! 15:- för en påse som säkert räcker i ett helt år.

Ses vi inte innan kanske vi ses på Vasaloppet den 8 mars. Då visar jag upp resultatet. Antingen har jag en mössa, eller en fin blänkande fläta … det beror på.

Vi kan inte tänka på allt som man BÖR göra för en bättre kropp och bättre jord, men vi kan göra lite och tänka på mycket. Finns många saker som vi faktiskt kan låta bli att göra. Köpa toablock tex. Ni vet sådana som man har i toastolen som avger doft (och smak) när man spolar. Totalt meningslöst! Luktar det så illa när man bajsat får man nog kolla upp vad man stoppar i sig istället…

Hoppas ni har ett trevligt lördagsnöje framför er! Nu går jag och shakern in i duschen. Kram på er! /AJ

 

Fortsättning av; visste du att..‏

1319202037702 …känsel är en av kroppens viktiga sinnesfunktioner tillsammans med hörsel, syn, lukt och smak. genom olika celler och nerver i huden skickas impulser till hjärnan. På så sätt aktiveras områden i hjärnan som ger olika effekter. därför kan en smekning eller en beröring av någon som vi håller av ge en rogivande effekt på själen. Då huden berörs minskar kroppens stresspåslag, vilket i sin tur kan minska osynliga inflammationer i kroppen och chanserna till en friskare hud ökar.

…vill du ladda med antioxidanter som skyddar dina celler från skadliga fria syreradikaler ska du ta varje chans till att krydda din mat med färska och torkade kryddor. Dessa innehåller nämligen stora mängder av antioxidanter. På så sätt motverkar du inflammation som kan skada din hud. Toppar listan gör bl.a. oregano, dill, koriander och rosmarin.

…en handfull nötter och frön av alla de slag är en bra rekommendation för att dagligen få i sig hälsosamt fett, vitamin e, olika antioxidanter och magnesium. På så vis får kroppen ett gott skydd på många olika sätt, vilket är bra både för hälsan i stort och för huden.

…man ska se till att få i sig mycket vitamin D under graviditeten. Det kan minska risken för att barnet utvecklar astma eller eksem, enligt en japansk studie från 2009. Om man får i sig för lite omega-3 under graviditeten kan det uppstå en ökad risk för födoämnesallergi och eksem under barnets första levnadsår. Det gäller barn i familjer där det finns ärftlighet för allergi, enligt en svensk studie.

…kontakt med ett visst ämne kan ge en hudreaktion. Symtomen kan vara rodnad samt en stickande och brännande känsla. En uttorkad hud är mer känslig och kan ge starkare symtom. En allergisk reaktion kan ge rodnad, svullnad och blåsor. Det är viktigt att genast sluta använda produkten om huden reagerar på detta sätt. En lättare hydrokortisonkräm kan ibland behövas för att dämpa reaktionen. Den kan köpas på apoteket utan recept. Är symtomen svåra ska man söka läkare.

vi inne på SPA har en hel del underbara kurer att välja mellan. Jag kommer i nästa veckas inlägg att presentera dessa kurer lite mer för er.
 
Kram Lina

Publicerat i SPA

Stretchar du?

En jobbig fråga för många …

Handen på hjärtat. Känner du dig rörlig eller känner du dig stel? Om du sätter dig på golvet med utsträckta ben och försöker nå tårna med händerna … Gör det ont i nacke, bröstrygg, ländrygg, baksida lår och till och med vaderna? Känns armarna för korta eller rent av benen onödigt långa? Svårt att andas? Irriterad? USCH! Nej, den övningen är nog inget för dig …. ;)

Nu har Gudfinna och Camilla beslutat om att göra livet lättare för alla oss som känner oss aaaaningens för stela för vårt eget bästa. En stretch, flex och rörlighetskurs!

De kör måndagar 18.30-19.30 samt lördagar 12.30-13.30. Kursen startar den 9 mars, dagen efter Vasaloppet. (Passande)

IMG_0069

All belastande träning bidrar till muskelstelhet. Om du under lång tid inte använder din kropp i ett större rörelseomfång kommer flexibiliteten i musklerna minska. (Vi blir ju bra på det vi gör…) För att förbättra eller bibehålla din rörlighet, och på så sätt minska skaderisken i kroppen, är stretching en viktig del i din träning.

IMG_0066

Låter det tråkigt? NEJ DÅ! Gudfinna och Camilla kommer säker dra ett och annat torrt skämt på vägen. Camilla är fenomenal att skratta åt sina egna skämt om inte annat..

IMG_0072

De kommer hjälpa dig! Boka dig i receptionen. Medlemmar betalar 795:- för alla 6 gånger. Icke medlemmar betalar 1195:-. Kursen hålls alltså under veckorna 11,12,13.

En stor kram med mycket rörliga armar får ni av mig! /AJ

Vasaloppet närmar sig.

Vi kör sedvanligt årets Vasalopp söndagen den 8 mars i sal 4 med Spinningcyklar och Walkers till en storbildsskärm och taggade instruktörer. Ni följer loppet från start till målgång och serveras bananer och blåbärssoppa längs vägen. Bokningen öppnar 08.00 på lördagen.

ATT TÄNKA PÅ. Vi kommer ha timmeslånga pass. Alltså kan du boka dig 08.00, 09.00, 10.00 och 11.00. 11.00 passet VET VI INTE hur länge vi kör eftersom vi inte vet när vinnaren går i mål. Han KAN gå i mål 11.01.. han kan också gå i mål 13.30.. om det är en trög bana.. ;)

Förra året kom John Kristian Dahl i mål efter 4.14. Innan dess Var det Jörgen Aukland på 3.50. Året innan tog sig Jörgen Brink i mål på 3.38. Ganska snabbt. Så ja.. 3.01 är kanske att ta i från min sida. :) Men ni fattar.. vi kör till vinnaren går i mål.

Vi brukar ha ganska roligt och vi hoppas att det blir fullbokat från 08.00. Teknisk Chef är Magnus denna dag och Ansvarig över Blåbärssoppan är jag. (Tungt ansvar) Instruktörerna håller på att forma sina pass och prova mössor, återkommer med vilka det blir som följer er längs spåret. Troligtvis de som är snyggast i skidglasögon..

imagesCA2YDFVM

 

Önskar er en härlig Sportlovsvecka. Nästa vecka drar ABS ONLY igång. Måndag 18.30 smäller det. Är du anmäld? /AJ

Fredagsgoss!

 

 

 

Hej hopp denna fredag!

Idag bjuds det på ett recept på äggvitemums (nä kom inte på nått spexigare namn haha) som kan nyttjas både till mellanmål och som mumssubstitut :)

IMG_2589

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ca 2-3 dl äggvita tills den blir fast, den på dunk tycker jag är suverän så slipper man separera äggula från äggvitan. Häll sedan i 2-3 skopor vanilj casein och vispa ihop det. Smeten blir då något fastare, ungefär som hårt vispad grädde.

IMG_2593

Om man gillar kanel så är de supergott att pudra på lite innan sätter in dom i ugnen.

Dom kommer fluffa till sig rejält i ugnen men dom sjunker ihop sen ;) Låt dom stå inne i runt 8 min, när dom börja få lite färg så är dom klara.

IMG_2595

Här har jag tagit en skopa (1/2 dl) BMR´s choklad protein som vi säljer i receptionen, blandat med lite mjölk och lite extra kakao och gjort mig själv en ”chokladsås”.

Annars brukar jag ha med dom till jobb utan tillbehör och mumsar dom på korta raster eller mellan passen :) Riktigt goda faktiskt! Och nej dom är kanske inte är lika goda som en ben & jerrys eller ett snickers men så är de att försöka äta hälsosammare, man kan inte ha kakan samtidigt som man mumsar den! Men man kan definitivt vänja av sig från de sötsliskiga och uppskatta sådana mumssubstitut som ovan, tro mig det är en vanesak ;)

Ha en fantastisk helg och kärlek till fina Matildisen som introducera dessa äggvitemumsisarna till mig :)

Må väl! //Louise

 

Visste du att…

ansikte…en balanserad hälsosam kost är grunden för en god hälsa och frisk hud. En kost rik på vitaminer, antioxidanter, protein, långsamma kolhydrater och hälsosamt fett förebygger att huden drabbas av förtidigt åldrande. Men det finns inget vetenskapligt stöd att man kan äta bort befintliga rynkor. Däremot kan man öka hudens fräschör och fasthet.

..träning är bra för huden. Genom träning ökar blodcirkulationen, vilket är bra för en god närings- och syretillförsel och ger huden en friskare ton. Att svettas gör också gott för huden eftersom porerna rensas samtidigt som det lymfatiska systemet främjas och renar huden från olika skadliga ämnen. Dessutom bildas fler endorfiner, som ökar syretillförseln till kroppens, inklusive hudens, celler. Endorfiner stabiliserar även hudens pH-barriär och hjälper på så sätt till att motverka infektioner i huden.

…rödhåriga personer har en viss typ av melanin som kallas feomelanin. Tyvärr skyddar inte detta pigment lika bra som vanligt melanin och därför bränner rödhåriga sig lättare i solen. Detta ökar risken att drabbas av solskador, förtidigt åldrande av huden och hudcancer. Det är därför extra viktigt för dessa personer att skydda sig mot solen.

…du lockar din partner med hjälp av bland annat feromoner. Feromoner är ämnen som bildas i huden för att man ska påverka någon annan, främst någon av det motsatta könet. Det kan jämföras med hormoner .

…beröring av vår hud framkallar starka positiva krafter som betyder mycket för den kroppsliga och själsliga hälsan. En kärleksfull klapp kan bland annat motverka ångest, stress, nedstämdhet och social fobi. Beröring inverkar på olika strukturer i hjärnan genom att vissa hormoner påverkas.

…vi på spa har ”alla hjärtans dag”-erbjudande hela februari. Romantiskt parbad med bubbel och choklad för endast 500kr. Vilket är den perfekta gåvan till er båda. 

 

kram Lina

Publicerat i SPA

Spring spring ..det är vår..

Vårvinter i varje fall. Jag fick en liten skrift från Sara Lunkan Lundgren som är en av de två som ska hålla i vårens löpgrupp här på Aktiverum. Peter Hansson är den andre slavdrivaren.. ;)

Så här skriver hon:

Löpgruppen!  Vad passar bättre nu när våren närmar sig än att anmäla sig till vårens löpgrupp? Vårt mål är att springa Springtime den 9 maj. Vi kommer att träffas den 5 mars 17.45 för en kick-off, sedan får ni 2 veckor på er att känna på löpsteget själva.

Den 23 mars tar vi våra första steg tillsammans. Vi kommer att träffas måndagar och torsdagar 17.45 på Aktiverum. Och vet ni vad det bästa är att ALLA kan springa,så ALLA kan anmäla sig, gammal som ung. Min pappa fick i julklapp ett startbevis till Göteborgsvarvet, min mamma har precis börjar springa så hennes julklapp detta året är redan löst! Mina egna mål med löpningen i år är att springa Springtime och Göteborgsvarvet men framförallt att ha roligt.

Hoppas ni vill springa, skratta och svettas tillsammans med mig, Peter och Aktiverum. Anmälan ser till springtime.aktiverum@hotmail.com 

Enkelt och roligt ska det vara! Och givetvis kostnadsfritt. Gå in och anmäl er om det känns  tungt att springa själv. Det är alltid roligare när man är fler och framförallt att ha en fast tid att träffas på. Då blir det av.

Lite bilder från förra året!

2015-02-10 15.32.112015-02-10 15.32.372015-02-10 15.33.192015-02-10 15.33.44Det verkar som om Peter sprang vilse .. kan inte komma ihåg att banan gick där … :) Vi kommer heja på er allt vad vi kan! /AJ