Måndagsutmaningar.

Ta kontroll över ditt liv.

Gärna!  Men hur?

Förra veckan träffade vi en inspirerande person vid namn Johanna Salama som skrivit boken Måndagsutmaningar.

Johanna berättade om sin föreläsning som hon ska ha här hos oss på Aktiverum i höst. Om hur man stärker sig själv och framförallt inte stressar i sin prestation och sina dagliga utmaningar.

För visst har man hört det tusen gånger? TRO PÅ DIG SJÄLV!

Ändå behöver man höra det tusen gånger till och kanske på tusen olika sätt innan det sätter sig.

Vi är ju så bra på att tvivla på vår egen förmåga och vår egen kraft.

Johannas bok innehåller 53 reflektioner och tankar att ta med sig varje vecka under ett helt år för att nå dit vi vill med ökad självkänsla.

Som förord skriver hon: Min stora önskan för var och en är att den ska känna sitt unika värde, tro på sig själv och våga leva sitt liv efter hjärta och glädje.

 Bara den meningen räcker för att jag vill lyssna mer på henne.

Under den korta tid vi  lyssnade på henne fastnade jag bl.a. för tanken om att ta sina styrkor på och flytta dem till andra situationer där de också kan göra stor skillnad för oss. Inte bara tro att man är bra på en sak eller på ett område.

 Så, kom och lyssna på henne torsdagen den 22 september 18.30-20.30 här på Aktiverum.

Våra medlemmar betalar 250:- och om ni kommer utifrån betalar ni 300:-

Tänk på att vi har ett begränsat antal platser i vår konferens.

Hoppas vi ses! Jag kommer sitta längst fram och suga åt mig massor.  Kram AJ

image003 (1)

 

Nytt hudvårdskit på SPA

Godmorgon!

Jag vill tipsa om ett nytt kit från Kerstin Florian som vi har fått in på SPA, Balanced & Bright oily skin solution. Ett kit med lite mindre förpackningar, perfekt om man vill prova serien.

BALANCED & BRIGHT OILY SKIN SOLUTION                                                 Rengöring, ansiktsvatten, skrubb och dagcreme för en blandhy till fet hudtyp. Passar även bra som ”ungdomskit” och för de flesta män.

1340-3-balanced+bright_kit-rgb-low

Balanced & Bright Oily Skin Solutions

  • Clarifying Oil-Control Cleanser, 60 ml –
  • Clarifying Oil-Control Toner, 60 ml
  • Clarifying Exfoliating Scrub, 20 ml
  • Clarifying Daily Hydrator, 20 ml

Jag vill även passa på att slå ett slag för Levender dreams experience, hur härligt låter inte det?!

LAVENDER DREAMS EXPERIENCE
I en lyxig box finner du några favoriter ut Essentials Body Care – Turkish Body Scrub, Lavender Body Spray och en ögonkudde med lavendeldoft.

1334-3-LavenderDreamsKit-low_KuznOd

I en vacker box finner du några favoriter ut Essentials Body Care.

  • Turkish Body Scrub, 237 ml
  • Lavender Body Spray, 100 ml
  • Lavender Eye Pillow
  • Lyxig presentbox

Läs mer om produkterna på Kerstin Florians hemsida HÄR

Kerstin Florians filosofi består av välbefinnandets fyra hörnstenar; bra kost, fysisk träning, mental avkoppling och vård av ansikte och kropp. För framställandet av hennes produkter kombinerar hon den främsta teknologin med naturliga ingredienser och samarbetar med utvecklingsteam på laboratorier i Schweiz, Tyskland, Frankrike och USA. Kerstin Florian för spatraditionen framåt och skapar moderna behandlingsformer och produkter som har sin grund i naturens helande krafter och i gamla behandlingstraditioner. 

Njut av helgen! /Jossan

Fermenterad kost del 2

Jag skrev för ett tag sedan om fermenterad kost HÄR kan ni läsa det. Idag tänkte jag skriva om att göra egen Kombucha.

Här är mina små kombucha bebisar :-) I den ena har det bildats två men det kan vara så eller kan man dela på dem för att göra fler satser eller ge bort en. DSC_0015 DSC_0016

Så här skriver vår kombucha leverantör Roots kombucha hur man gör, ni kan även se hela infon och film om hur man gör HÄR. Jag har gjort små röda tips i texten. 

Vad du behöver

  • en kombuchakultur
  • en behållare med stor öppning, tillverkad i glas eller livsmedelsgodkänd plast
  • kökshandduk, gummiband
  • köksutrustning (kastrull, sil, sked, slev, kniv, tratt)
  • trycksäkra flaskor med täta lock

Ingredienser (till 1 liter kombucha; vi rekommenderar att brygga satser på 3 till 5 liter)

  • ~3 g (1 matsked) ekologiskt svart te (t.ex. English Breakfast Tea) (jag brukar brygga på grönt te, vilket går lika bra) 
  • 1 liter vatten
  • 0,5 dl ekologiskt vitt socker (+ ~1 tesked vid flaskfermenteringen)
  • 0,1 dl färdig kombucha
  • smaksättare (t.ex. rötter, blad, bär, kryddor) (jag har smaksatt med hallon, ingefära eller ekologisk saft, blir toppen)

Så gör du

Börja med att diska all din utrustning noggrant. Precis som vid all fermentering är det viktigt att tänka på hygienen, annars kanske fel bakterier förökar sig.

Steg 1: Koka sött starkt te

Koka upp vattnet. Tillsätt teet och låt koka i 5 till 7 minuter. Sila bort tebladen och tillsätt sockret. Koka i 3 till 5 minuter. Ta bort från spisen. (jag brukar låta mitt te dra ca 15 min för att sedan sila av det, låta det svalna och sen blanda i sockret, vet faktiskt inte vilket som är bäst :-))

Steg 2: Kyl ner teet till rumstemperatur

Låt teet svalna till rumstemperatur. För att skynda på kylningen kan du sätta kastrullen med locket på i kallt vatten.

Steg 3: Överför kombucha-kulturen till teet

Häll teet i behållaren (jag använder en stor glasburk) och lägg i kombuchakulturen. För hygienens skull ska du helst inte ta i den direkt med händerna, utan använd hellre sked eller tång. Tillsätt sedan den färdiga kombuchan. Häll även färdig kombucha från förra satsen (cirka 10 % av volymen) i behållaren. Täck behållaren med kökshandduk och sätt fast den med gummiband.

Steg 4: Låt stå i 1 till 2 veckor

Ställ behållaren på ett varmt skyddat ställe. Idealtemperatur är några få grader över rumstemperatur. Låt stå i 1 till 2 veckor.

Kombuchan är klar när den smakar syrligt. Hur syrlig den ska vara bestämmer du – provsmaka dig fram till vad du tycker är godast!

Steg 5 (om du vill): Smaksätt kombuchan och få den att kolsyras

(I det steget har du samtidigt redan påbörjat en ny sats kombucha – det vill säga börjat med steg 1 igen.)

Häll den färdiga kombuchan i trycksäkra flaskor (jag använder plastflaskor ex från juice jag har köpt i butik för att vara säker på att trycket inte spränger flaskan) . (Häll i lite extra socker om du vill. Den gör att kombuchan kolsyras mer och att slutprodukten får lätt sött smak.) Rengör smaksättaren och skär den i små bitar. Lägg ner smaksättaren i flaskan, stäng och låt stå i 3 till 5 dagar på varm, mörk plats. Förvara därefter flaskorna i kylskåp. Njut!

Bra att komma ihåg

  • Du kan använda olika tesorter för att göra kombucha, men akta dig för te som innehåller eteriska oljor, till exempel Earl Grey. Roots Kombucha använder svart te eftersom det enligt våra erfarenheter ger bäst resultat. Dessutom är det det svarta teet som traditionellt använts vid kombuchabryggning.
  • Du kan även testa andra energikällor än socker för kulturen, till exempel agavesirap, men då får du räkna med mer varierande resultat. Undvik honung, som innehåller naturliga antibakteriella ämnen som kan hämma kombuchakulturen.
  • Du kan experimentera med både te- och sockermängd för att hitta den styrka och söthet du gillar bäst.
  • Testa gärna olika smaksättare – till exempel blad, bär och rötter – men var alltid noggrann med att rengöra dem.
  • När din kombuchakultur har vuxit till sig är det dags att dela den. Dra den itu med hjälp av något köksredskap – det brukar gå lätt. Hälften kan du spara i en glasburk täckt med kombucha i kylskåpet. Då har du en reservkultur i fall din kultur blir dålig eller om du vill ge bort en.
  • Håll koll på din kombuchakultur. Börjar den ser konstig ut och/eller kombuchan smakar märkligt är det bäst att slänga kulturen och börja med en ny.
  • Använd aldrig keramikbehållare för att göra eller lagra kombucha. Kombucha är surt och har därmed förmåga att lösa tungmetaller ur keramikglasyren. Metall är inte heller bra för kombuchakulturen, med undantag för rostfritt stål som går bra att använda. Glas, träd och livsmedelsgodkänd plast är de material som lämpar sig bäst.
  • Den ideala temperaturen för kombuchafermentering är 2 till 5 grader över rumstemperatur, men det fungerar även vid lägre eller högre temperatur. Ju lägre temperaturen är, desto långsammare sker fermenteringen. Ju varmare kombuchakulturen har det, desto snabbare sker processen. Men högre temperaturer än cirka 30 grader klarar den inte av.

 

Lättare att köpa i vårt café men roligare att göra sin egen!! Vet ni ingen som kan odla en liten kombucha bebis till er så kan ni beställa en startkultur HÄR. Det finns säkert fler ställen. Har själv inte provat att beställa.

Hoppas att ni provar och om inte annat köper färdig kombucha. Bra för allt och god :-)

Önskar er en fortsatt trevlig söndag! /Jossan

PT-träning i grupp och höstens första kurs

Avsluta sommarsemestern med PT-träning i grupp. Matilda kör vår sista PT-grupp för sommaren. Brazil – Butt, abs & thighs – Här fokuserar vi på träning som stärker och formar rumpa, mage och lår. Med en stärk kärna går du med huvudet högt. Du bokar upp dig för 2 veckor (v 32 och 33) Måndag 10.00, onsdag 18.00 och fredag 10.00. Max 10 deltagare. 1500kr för medlem + träningsavgift för icke medlem. Boka dig idag!

13010618_10153761558962535_7968486862236500360_n

Nu finns även höstens kurser ute på hemsidan

Först ut är en ny kurs, Raw Strenght. Start 5 september.

Vill du lära dig mer om teknik eller har du aldrig riktigt vågat ”ta i” för att du är rädd för skador. Eller behöver du inspiration…, då är denna kursen perfekt för dig.

Vi jobbar med redskap, dvs hantlar, skivstänger men också egen kroppsvikt. Hela kroppen får sig en omgång, och med rätt teknik kommer bästa resultaten.

Styrketräning 3 gånger i veckan i 3 veckor. Mer info hittar du på hemsidan under kurser.

Lär dig mer om styrketräning och få resultat.

Bokningarna har börjat trilla in, för att inte missa din plats boka dig redan idag!

 

En grym tjej som vikarierar!

Hej på er! Hur har ni det? Själv har jag semester och njuter av värmen i Örebro. Jag fick nys om att Siri skulle vikariera på några pass i veckan, en grym instruktör så det får ni inte missa. Här kommer lite mer om henne…

Hon kör pass som Step, Aerobic, Pilates, Spinning, Löpteknik och mycket mer. En tjej som kan det mesta med andra ord.
Hon skriver själv… Mitt namn är Siri, är 30 år och kommer från Lund, och är utbildad kostvetare, personlig tränare, massör och gruppträningsinstruktör. Lätt att tyda är därmed att jag älskar mat och träning av olika slag!
Utbildade mig till gruppträningsinstruktör på Gerdahallen i Lund 2006 och har därefter instruerat och jobbat med träning kontinuerligt, allt från i Umeå, Gävle, Uppsala, Stockholm, Kalmar, Helsingborg, Malmö, Lund – till på Playitas, Fuerteventura. Och nu har jag landat här igen vilket känns himla bra.
Viktigt för mig när jag instruerar är att vara pedagogisk, ge värme (i dubbel bemärkelse) och att varje deltagare ska känna sig sedd.

Passen hon kommer köra hos oss förklarar hon själv såhär:

Stretch & relax:
Ett lugnt skönt pass för nedvarvning av både kropp och sinne.
Består av andningsövningar, stretch- och rörlighetsövningar för att släppa på spänningar och ge en ökad rörlighet.

Step styrka:
Ett intensivt och komplett träningspass där kondition och styrka kombineras. Enkel koreografi på stepbrädan varvas med styrkeövningar där vi både jobbar med fria vikter och kroppens egna motstånd.

Stretch & relax kommer hon köra på tisdag (26/7) 18.00 och på lördag (30/7) 11.15 (istället för Body Balance)

Step & Styrka kommer hon köra på lördag (30/7) 9.15 (istället för Body Vive)

11180605_10153150429215622_7075759312675448600_n

Kör hårt!! /Jossan

Träningslägen i Klitterbyn

Bättre sent än aldrig…

För några veckor sedan hade vi ett träningsläger i Klitterbyn med Gudfinna i spetsen. Vad jag har hört hade de en riktigt rolig tillsammans, en helg fylld av träning och skratt.

Eftersom jag själv inte var med får deltagarna tala…
Ett riktigt härligt, svettigt och roligt dygn!  Gudfinna var i sitt esse med visselpipa och roliga vitsar:) träningsmässigt var det grymt kul och varierad utomhusträning där favoriten blev aerobicuppvärmning utomhus (under tak) i regn och åska. Mäktigt! Att träffa nya bekantskaper är en av höjdpunkterna så kan varmt rekommendera andra att hänga med nästa gång. Jag föranmäler mig redan till nästa träningsresa:)! Tack för en trevlig helg

 Absolut tycker jag det ska göras om.  En perfekt helg med blandning av det bästa. Trevligt sällskap och träning. 

En mysig helg med en massa härliga människor💛 och träningsvärk som gjorde sig påmind flera dagar efter☺

En fantastiskt trevlig helg med intensiv och varierande träning tillsammans med sköna personer. Kvällen grillning med mat i mängder, musik och skratt en självklar höjdpunkt. 
En fantastiskt rolig helg med bra träningspass där alla kunde vara med utefter sin nivå. Utfallsgång i sanden, löpning i mysig miljö och squats och armhävningar till förbannelse till tonerna av Gudfinnas visselpipa. Dessutom trevligt umgänge, grillning, kvällspromenader och morgondopp i havet. Det här vill vi göra om, och gärna fler dagar nästa gång! 

När jag läser deltagarnas recensioner och berättelser blir jag riktigt sugen på att följa med nästa gång! Hänger ni på??

Och ja absolut ska vi försöka få till fler träningsläger!

Jag avslutar med lite bilder och önskar er en härlig sommar!! /Josefin

IMG_9213 [19311]IMG_8683 [19310]IMG_8011 [19308]IMG_4543 [19309]

Fermenterad kost

Hej på er!

Jag tänkte för en gång skull skriva om något annat än våra kampanjer och vad som händer i huset. Det har blivit väldigt inne med fermenterad kost och såklart har även jag blivit påverkad. Eller mest har jag nog blivit påverkad och inspirerad av Sara men jag litade inte riktigt på henne förrän jag hade läst det i tre tidningar 😉 och nu när jag har läst lite mer om det förstår jag hur bra det är. Jag har scoobysar och kefir i fönsterkarmen och syrade grönsaker i kylen. Nu ska de goda bakterierna vinna! Tänkte jag skulle skriva lite mer om denna fantastiska kost och låta er följa min kefir och kombucha process. Kul va?! :-)

Fermenterad kost är syrade livsmedel. Vanligast är att man syrar grönsaker, mjölk eller te. Under fermenteringen förökar sig de goda bakterierna som även kallas probiotika, de motverkar tillväxten av skadliga (förruttnelsebakterier) bakterier. Probiotika hjälper till att hålla magen glad (bra för tarmfloran) och kroppen frisk (bra för immunförsvaret) men det hjälper även kroppen att ta upp vissa vitaminer och mineraler som Zink och Järn. Probiotika producerar antiseptiskt väteperoxid och starka syror (mjölksyra och ättiksyra) vilket sänker PH-värdet i magsäcken. Detta är bra då det motverkar syrakänsliga skadliga bakterier men även svampsjukdomar som Candida. Probiotika kan även vara till hjälp hos laktosintoleranta personer då det stimulerar nedbrytningen av laktos.

Med andra ord fermenterad kost är bra för allt :-)

Kefir och Kombucha har blivit populärt  på senaste pga av deras höga halt av nyttiga bakterier. Jag nappar ofta på nya saker, tycker det är roligt och speciellt när man kan experimentera med det själv hemma. Jag vet inte riktigt om jag ska skriva de/dem eller det för det är ju faktiskt en levande bakteriekultur och svamparna har blivit som mina små husdjur 😉

Kefir är farmenterad mjölkdryck som görs av kefirgryn. Kefirgryn, som egentligen inte är ett gryn utan det bara ser ut som det, består av mjölksyrebakterier, jäst, salt, protein, lipider och socker som bakterierna äter av.  När grynen ligger i mjölk börjar den surna och blir lite lätt kolsyrad, vad detta betyder är helt enkelt att kefirgrynen har gjort sitt jobb och att mjölken nu innehåller en mängd olika nyttiga mikroorganismer. Smaken på kefir ska alltså vara syrlig och lätt kolsyrad.

Kombucha är fermenterat te. Vi säljer Kombucha i vårt café och såhär skriver Roots of Malmö Kombucha som är vår återförsäljare. Kombucha är en kolsyrad dryck med mångtusenåriga anor som är god och nyttig på samma gång. Uppfriskande som läsk, men med låg sockerhalt, och helt fri från tillsatser.
Många dricker kombucha som ett alternativ till vin och öl. Andra dricker den för att de tycker att magen mår bra av det eller för att de upplever att det stärker deras immunförsvar. Vi själva dricker kombucha för att det är så himla gott.

Så vad är kombucha egentligen? Jo, kombucha är fermenterat te. Det tillverkas av svart te i vilket man tillsätter socker och en mikrobiell kultur (en så kallad kombuchamoder, eller volgasvamp, eller scooby… kärt barn har många namn!). Mikroorganismerna i kulturen bryter ner teet och sockret och omvandlar det till organiska syror, vitaminer och enzymer. Det är det som kallas fermentering. Resultatet blir en syrlig dryck som är rik på b-vitaminer, anioxidanter och enzymer. Innan vi fyller den på flaskor lyfter vi bort kombuchamodern och tillsätter en ekologisk smaksättning (till exempel färsk ingefära).

Man kan ju göra Kombucha själv men tycker man det låter jättejobbigt och inte alls något för er går man till Lottie och köper en färdig god och nyttig Kombucha :-)

Oj va långt inlägget blev, fortsättning följer och nästa gång ska jag skriva mer om min egentillverkning av Kefir och Kombucha.

DSC_0068

Önskar er en bra dag!!

/Josefin

 

Källor: Måbra.com, Halsotugg.se, halsosamlivsstil.com, rootskombucha.se

Träning i Klitterbyn och Nya releaser i LesMills-klasserna.

Hej på er!

Nu har barnen slutat skolan och sommaren är här. Men vi slutar inte träna för det och de flesta jobbar ju faktiskt några veckor till. Tänk på att boka er semester hos oss! PT-träning i grupp. HÄR kan ni läsa mer om det.

I helgen åkte några av oss instruktörer till Malmö för att få de nya releaserna i LesMills-klasserna och nu gör vi inget annat än att övar. Denna veckan smyger vi in några låtar och nästa vecka lägger vi på lite till.

Nu på lördag 18/6 kl 8.15 – 9.00 kör jag (Josefin) och Magnus hela nya CxWorx 23 + teknikgenomgång. Därför startar passet 8.15 ist för 8.30. 

På tisdag 21/6 kl 17.30 – 19.00 kör Camilla och Sara hela nya Body Balance 73 + teknikgenomgång.

Under de passen går vi igenom den nya releasen, nya och gamla tekniker och fokus för den nya klassen. Ta chansen att få lite extra teknikgenomgång i lugn och ro. Teknik är grunden till styrka!

_20160615_150213

 

TRÄNINGS HELG! 

En helg som Gudfinna håller i. Ni tränar 2 h på lördagen och 2 h på söndagen. Det blir utmanande och rolig träning i naturen och vad den har att erbjuda. På kvällen blir det grillning och roligheter. Träna och lär känna varandra utanför Aktiverums väggar.

Anmäl er i receptionen och kontakta Gudfinna för mer information och frågor. gudfinna@studioaktiverum.se. OBS! Sista anmälningsdag söndag 19/6.

Klitterbyn träningshelg

/Josefin

Boka din semester hos oss – PT-grupp – mer förklarat

Boka din semeter hos oss

Nu släpper vi sommarens utmaning – Boka din semester hos oss!

Vi kommer erbjuda PT-träning i grupp under 2 eller 3 veckor, 6 tillfällen. Varje personligtränare / grupp har ett tema. Du väljer vilket tema och veckor som passar dig.

Träna i mindre grupp, lär dig mer om din träning, utmana dig själv och få goda resultat. 

Pris 1500 kr / 6 tillfällen i PT-grupp (max 10 personer). Icke medlem + träningsavgift, träna så mycket du vill under dina veckor.

Boka din resa redan i dag, 042 – 16 40 60 eller på plats i receptionen.

Vi önskar dig härlig semester med bra resultat! (land/tema kommer mer förklarat längre ner)

Flight board stor Välj din destination

Jag tänkte förklara eller skriva lite mer om varje land/tema här nedan:

Turkey – All inclusive – Allsidig träning med roliga redskap. Ta din träning till en ny nivå. Peppa varandra och få goda resultat. Ute vid fint väder.

Bali – Body & mind – Yoga inspirerad rörlighetsträning. Anpassar klassen efter individuella behov.

Spain – Summer boost – Håll träningen vid liv under sommaren och förbättra dina resultat. Svettig styrketräning på morgonen för att sen kunna njuta resten av dagen.

Iceland – Strong mama – För alla mammor. Fortsätt utveckla din mammakropp med tuff träning. För dig som har kommit en bit på vägen och vill ha nya utmaningar.

Russia – Raw Strength – Tung styrketräning  med hantlar och viktstänger. Lär dig mer om att träna styrketräning . Rå styrka – tungt! Hälsning från Gudfinna ingen kondition :-)

Thailand – Fighting spirit – Kampsports inspirerad intervallträning som tar dig till nya höjder! Vi kommer att slå på säck, springa i intervaller och dela upp träningen i över/under kropp där övningarna kan variera, med fokus främst på kondition och förbränning.

USA – military camp – Högintensivt, tufft, roligt styrke- och konditionspass. Här kommer ni kämpa i lag, par och själv. Allsidig träning för dig som vill utmanas och utvecklas!

Brazil – Butt, abs & thighs – Här fokuserar vi på träning som stärker och formar rumpa, mage och lår. Med en stärk kärna går du med huvudet högt.

 

Jag tycker att allt låter superkul och hade haft svårt att välja. Blir kanske veckorna som får styra?! Kolla schemat och boka idag!

/Jossan