Vår Yoga-Lena har ordet.

På återseende! Ja, det är sant. Jag ska flytta till Holland med min familj i sommar och tänkte därför skriva några rader till er alla underbara människor på Aktiverum som jag har lärt känna genom mina snart sex år som yogalärare här.   Kära yogisar, kolleger, vänner & medlemmar! Som jag kommer att sakna er! Aktiverum är en unik plats i Helsingborg, i Sverige, i världen! Med vår höga kvalitet och breda utbud av både yoga, gruppträning, gym, PT, fysioterapi och spa kan alla hitta sin egen väg till inre hälsa, utvecklas och ha roligt. Att få vara yogalärare på Aktiverum har gett mig möjligheten att sprida yoga till så många fler. Och idag har vårt yogautbud en fin och samstämd balans mellan styrka, tempo, lugn, stretch och smidighet. Och som säkert kommer fortsätta växa och förnyas.  Jag är tacksam för att jag fick förtroendet att bygga upp yin yogan på Aktiverum. I januari 2013 kom jag hem efter min första utbildning med Paul Grilley och började berätta om yin yogan som få kände till då. Från en workshop, till en kurs, till en klass i veckan…till att vi idag är fyra yin yoga lärare som ger klasser, workshops och utbildningar. Wow vilken resa! Många av er har delat den med mig. Tack för det.  Och tack alla fina yogisar för att ni har lagt ert förtroende i mina händer och låtit mig leda och guida er genom yogans yin- och yangflöden. Jag har världens finaste jobb och jag kommer fortsätta att sprida yogans budskap och energier till nya människor på nya platser.  Yogan förenar oss, hjälper oss att expandera och växa, både som människa och tillsammans som en del i samhället och i en värld som behöver mycket kärlek. Ibland behöver vi utsätta oss för något nytt och se vart det leder. Alltid något nytt att lära, eller hur?  På torsdag den 15/6 kl 9 håller jag min sista klass för den här säsongen. Men vi ses igen! Kanske här på Aktiverum när jag har vägarna förbi. Min ambition är att med jämna mellanrum komma till Sverige och då hålla i workshops och klasser för er på Aktiverum. Jag vill gärna hålla kvar kontakten med er. Kärleken övervinner allt!    Namaste, Lena  

 Din tro formar dina tankar

Dina tankar formar dina ord

Dina ord formar dina handlingar

Dina handlingar formar dina vanor

Dina vanor formar dina värden

Dina värden formar din framtid

Mahatma Gandhi

       

Solen är här och sommarschemat har börjat.

Just nu har vi 20% på alla solskyddsprodukter från Kerstin Florian. Vår hudterapeut Anne har skrivit lite info till er här nedan om solskyddsprodukter inför strandens heta dagar nu i sommar.  

Hur fungerar solskydd?

SPF 15 släpper igenom 1/15 ,som är= 6,7% av solens skadliga strålar, som når din hud. Den ger alltså 93,3% skydd.

SPF 30 släpper igenom 1/3 , som är 3,3% av solens skadliga strålar, som når huden.

Den ger 96,7% skydd.

Det bästa att använda är så högt solskydd som möjligt eftersom vi i regel skyddar oss för lite.

Faktorn betyder hur länge du kan vara i solen jämfört med utan solskydd.

Du kanske har en känslig hud och klarar dig max 10 min. ute i solen innan du bränner dig. Ta då 10 min. X SPF siffran= antalet minuter du kan vara ute i solen innan du bränner dig. Detta gäller även fast du fortsätter smörja in dig.

Alltså 10x SPF 15= 150 min.

          10x SPF 30=300 min.

           10xSPF 50= 500 min.

Har du smörjt in dig med SPF 30 ska du smörja in dig igen efter 120 min.

Mängden bör vara en handfull vilket är ganska mycket för att det ska ge ordentligt skydd. Så smörj noga och ofta i sommar . Solbrännan blir finare och stannar kvar längre på huden.

Kerstin Florians solprodukter:

SPF 30: har ett brett spektra av skyddande ämnen mot UVA och UVB strålning. Naturliga antioxidanter kombinerat med kamomill och gurkextrakt och aloe vera.

Skyddar mot för tidigt åldrande och huden blir återfuktad och får spänst.

För alla hudtyper och används på hela kroppen.

SPF 25 är ett ansiktsserum för alla hudtyper. Innehåller E vitamin och kamomill kombinerat med solskydd så ger den ett effektivt skydd mot strålning och ålderstecken.

Appliceras på rengjort ansikte över hals och dekolletage eller där extra solskydd behövs.

Smörj in 30 min innan du går ut i solen. Upprepa ofta och även efter bad samt vid behov.

After sun aloe vera. Lugnar och återfuktar huden.

Correcting multivitamin créme SPF 30. En ansiktscreme som passar alla hudtyper. Full med vitaminer och näring till huden

Vänligen Anne. 🙂   Sen Kommer vi till Sommarschemat som har dragit igång nu. Sara informerar om detta;

Förutom att vissa klasser försvinner eller kanske byter tid eller namn så kan det vara bra att veta följande:

På måndagar 18.35-19.20 kommer vi köra varannan vecka Zumba och varannan vecka Aerobic.

På tisdagar kl 17.30-18.15 kommer Michael köra en uteträning på vår baksida. Funktionell stationsträning med olika redskap.

Barnrummet kommer att vara öppet:

Må-torsd 8.30 – 12.00 samt 16.30 – 19.00.

Fred 8.30 – 12.00.

Lörd 08.15 – 11.45.

Vi önskar er en fortsatt fin sommardag! /AJ

Två Workshops i juni. Funktionell och Rumpa.

Vi fortsätter med att ge er inspiration i sal 5 med två olika Workshops i Juni. Den första är redan på lördag med Magnus. Ni som känner lite osäkra på alla olika redskap inne i vår nya fina sal är hjärtligt välkomna på lördag 11.00-12.30. 295:- bjudet för medlemmar. Icke medlemmar betalar 150:- extra. Det blir funktionell träning med redskapen för er som känner er lite nya i gemet. Nästa Workshop är med mig och Matilda och kommer handla om rumpträning. Vi har gemensamt så många övningar för stussen så det räcker och blir över till alla! Vi slår ihop dem och skapar vår workshop ”Retrorumpa vs Rumpa 2017.” Massa gamla godingar möter nya övningar. 18.00-19.30, måndagen den 19 juni kör vi. så det ryker. Samma pris: 295:- för medlemmar, 150:- extra för icke medlemmar. Anmäl er i receptionen! Hjärtinnerligt välkomna. <3  

Träningsläger den 17 juni.

Thessan och Louise kommer hålla i sommarens träningsläger i år och det känns som det blir en riktig Bootcamp. Ni kommer både vara inne i sal 5 med alla redskap, men även ute på vår baksida. Ni förväntas bli både skitiga och svettiga, men förhoppningsvis med leenden och glädjetårar.. Jag kommer förhoppningsvis finnas på plats för att ta lite bilder åt er. 🙂 Målet är att utveckla er och utmana er så ni kan ta er träning till nya höjder. Så vad säger ni? 09.00-13.00 med ett smaskigt mellanmål a la Louise, så ni inte går hungriga därifrån. Jag tror det kommer bli riktigt kul. Satt och lyssnade när de planerade lite och ni som kommer ihåg mitt och Thessans träningsläger ”Heaven and Hell” för några år sen, kan stryka Heaven och tillsätta ytterligare ett Hell … 🙂 Så kändes det. Hihihi! Jobbigt KAN vara riktigt kul och utvecklande. 🙂 Boka er i receptionen. Max 16 platser.  495:- för medlemmar och 150 extra för icke medlemmar.  /AJ

Yoga WORKSHOP på Lördag!

Är du ny på yoga och vill du lära dig mer eller är du en van yogis som vill fördjupa din praktik då är du varmt välkommen i morgon på min teknikklass. YOGA TEKNIKKLASS LÖRDAG DEN 13 MAJ 14.00 – 16.30 RYGG,  AXLAR OCH NACKE. Varmt välkommen till en 2,5 timmar lång klass där vi kommer att ha fokus på den övre delen av kroppen. Vi börjar med en skön uppvärmning innan vi går djupare in i yogans biomekanik (rörelselära). En ökad förståelse för hur kroppen är konstruerad ger större möjlighet att yoga med rätt teknik. Rätt teknik innebär en säkrare yogautövning och en bättre balans i kroppen såväl som sinnet. En lärorik workshop för alla nya som vana yogis. Hoppas vi ses! Medlemspris : 300 kr  Icke medlem 400 kr Ni anmäler er i receptionen eller på 042-164060 Välkomna!   Lärare: Annette

Har ni tittat in i vår nya sal?

Har ni varit inne och kollat och kanske tränat här inne? Vi är mäkta stolta över vår nya fina sal med ett riktigt bra golv, roliga ”leksaker” och en atmosfär som gör att man vill ta i det där lilla extra. Som ni kanske ser är det en Reeboksal med allehanda träningsredskap från just Reebok. Har ni frågor eller funderingar är det bara att haffa oss i gymmet så hjälper vi dig gärna. Några grejer är kanske nya för er och då finns vi här. Boka dig i styrkepärmen eller boka upp en PT för ett mer specifikt program. Vi kommer, och har precis startat upp PT-kurser och Workshops för att öka kunskapen om alla redskap och övningar, så ta chansen och hoppa på när det passar. Just nu går en X-fit kurs på tisdagar, torsdagar och söndagar och lördagen den 20 maj kommer vi ha workshop i bollövningar. Ju mer man kan desto roligare blir salen att träna i. Vi har satt upp lite förhållningssätt precis när man går in i salen. Läs och begrunda. <3 Anledningen till att vi ska lägga tillbaka sakerna på sin plats förstår ni säkert. Det bli lättare att veta var de är då. Precis som hemma. Vi behåller också sakerna som är i salen, i salen. Av samma anledning. Angående vatten så är det ENDAST vatten som är tillåtet. Jag har i en video på Instagram pratat om aminosyrors förmåga att fräta sönder gummit i mattan, men det gäller alla typer av tillsatser. Citronsyra, koffein, taurin, färgämne .. osv. ENDAST VATTEN alltså. Gummit i mattan förstörs av andra ämne. Det räcker alltså inte med att snabbt torka upp utspilld vätska om olyckan skulle vara framme. Vätskan rinner ner i skarvarna och äter upp gummit underifrån. Sedan kommer vi till en kritisk punkt.. Inget talk. Alla som tränat på gym länge och är rutinerade, vet vad talk är. Det är ett vitt pulver som ni kanske sett styrkelyftare ha på händerna när de ska lyfta världsrekord på OS. När de klappar ihop sina händer är hela rummet fyllt med vitt pulver .. det vill vi INTE ha här inne. Att TALK inte är tillåtet är alltså inte att ni inte får PRATA i salen. Frågan har kommit vid ett flertal tillfälle och GIVETVIS ska ni prata här inne! Gymvärlden må vara konstig, men vi har alltid tillåtit snack, skratt och lite tjo och tjim .. N`joy .. är dock från det engelska språket. SÅ. HA KUL där inne vänner. Kram AJ

Spinning på gång i Maj.

Hej hopp i sköna maj. Eller ja, vi hoppas att det ska bli skönare och skönare. Vi hade i varje fall tur med vädret på Springtime och det är vi ytterst tacksamma för. <3 Nu kör vi vidare med lite kul på spinningen under hela maj månad. På passen nedan kommer SPORTSON lotta ut presentkort a 500:-. Så är ni inne på att köpa ny cykel eller tillbehör tycker jag ni kan gå på något av dessa pass och chansa på tur: 12 maj kör Louise ett MINDSPINNING 09.30 med er. 15 maj är det Tour De Thessan 09.30 med Thessan så klart. 😉 17 maj Rockar Louise med er på hennes ROCKSPINNING 17.35. 22 maj är det klättring med Tour De Thessan 09.30 igen. 23 maj dags för SOMMARPARTY 60 minuter 17.15 med Peter och Matilda. 27 maj SOMMARSPINNING 09.15 med Peter. 29 maj kör Olle och Peter Sommardisco 60.  17.45.

Ha en superskön maj och vi hoppas ni kan komma på något eller några av passen. Alla andra spinningspass körs givetvis som vanligt. Kram på er! /AJ

       

En liten grej inför sommarens lopp ..

Ni vet hur det är. Man har laddat och tränat hur länge som helst inför ett lopp och vill prestera 110% den stora dagen. Man gör nästan vad som helst för att det ska bli ett världsrekord av sällan skådat slag … Det är då man trycker i sig ALLT som alla andra promotar på den stora dagen. ”Drick detta precis innan start. Ta en sån här och blanda i vattnet! Köp en powerbar att ha i fickan, den behöver du i backarna.” Kroppen ÄR förberedd om du tränat rätt och ätit bra under hela träningsperioden. Det är din hjärna som spökar! Dessa nya grejer du stoppar i dig samma morgon för att få ut det där extra KAN orsaka problem .. Ni vet magen. Den är inte van vid de nya superduperdryckerna och magiska pulver som säljs och delas ut innan diverse lopp. Har ni inte provat ett preparat innan själva tävlingsdagen ska ni INTE stoppa det i er då heller. Det resulterar bara i att alla sitter bakom träd och gömmer sig längs med banan.. Ät och drick det kroppen är van vid. Nervositet i sig gör ju att magen går bananas ändå, utan pulver och piller. Rödbeta är en sådan grej. Rödbeta är F E N O M E N A L T bra att dricka för prestationens skull, MEEEN det är en sådan grej man bör testa innan. Det kan resultera i ”snabb” mage istället för snabba fötter. Likaså Magnesium som enligt mig är ett llivselexir, kan också resultera i ovan. Dessa två tillskott ÄR super när du ska prestera men de bör tas under lång tid för att vänja magen. Min morgondrink varje dag består av äppeljuice med 1 msk ingefära,  2 msk rödbetspulver,  1 msk nässelpulver,  2 tsk gurkmeja och två tabletter magnesium. En god vän till mig skulle ABSOLUT testa detta samma dag som Vätternrundan gick förra året trots mina förmaningar. Vad tror ni hände? För det första räckte det inte med 2 msk rödbeta utan hon öste på. Sen hade hon läst om magnesiumets effekter och drog 5 tabletter istället .. Hon satt på toaletten mer än hon cyklade .. Ordet lagom fick en ny innerbörd för henne. Den enda gång jag kan förespråka så mycket magnesium är om du har mensvärk. Det släpper på studs! Superbra mot sådan värk.   Så mina vänner. Låt magen vänja sig och ät bara det du brukar äta under dagen du ska prestera som bäst. Det är mitt tips till er inför sommarens utmaningar. <3 Lycka till. /AJ

Springtime närmar sig.

På lördag klockan 15.00 går starten av årets SPRINGTIME här i vår vackra stad. Till alla som ska springa önskar vi lätta backar med kraftig medvind, lagom sol, lagom moln och inte över 20 grader varmt. Inte under 15 heller .. Vi kommer finnas på plats i Öresundsparken från 14.00 med grillen tänd. Ta gärna med er egen dricka och lite annat gott om ni inte gillar korv. Vi har dricka till våra löpare samt frukt i mängder. Vi vill gärna träffa er även om ni inte ska springa så kom och hejja fram löparna med oss. Ju fler vi är desto roligare är det att springa. Och att fika! 🙂 Lördag blir en toppendag! /AJ  

PT i grupp. Effektivt och lyckat.

Jag smög in på Gudfinnas PT i grupp – CORE BALLET i tisdags kväll och tog lite bilder. Passade även på att lyssna lite till eftersnacket. 🙂 -Jag har haft smärta i mina axlar under en lång tid och gått mycket på massage för att lindra och slappna av. Jag vet varför jag har haft ont. Det är för att jag inte tränat! Nu efter 4 veckor med Core Ballet känner jag inte av min axelvärk längre. Det är så skönt att slippa obehagskänslan och att istället känna sig stark på nytt. Kroppen börjar hitta sig själv igen och jag mår bra. /Carina. -Jag som sitter hela dagarna har börjat känna av ryggen och här tränar vi mycket på hållning och på att stärka de små musklerna som man annars glömmer bort och inte ”hinner” träna. /Emmylou -Efter 20 år i gymmet började jag tycka det var tråkigt med skivstänger och maskiner. De flesta gruppträningspassen går så fort så jag hinner inte med att göra övningarna rätt men här känner jag att jag hittat rätt tempo för min kropp. Alla är vi olika och behöver olika saker och detta passar verkligen mig! Har aldrig haft så kul på träning som nu. /Maria -Det roliga är att man alltid har träningsvärk på nya ställe efter varje pass. Det ger en motivation att fortsätta och man vet att man gjort något bra. /Cornelia Core Ballet handlar om små rörelser som görs i lugnt tempo så kroppen hinner med. Det är mjuka rörelser med eller utan balletstång. Ibland med gummiband och ibland med endast kroppen som redskap. Det är ett bra komplement till vanlig styrketräning och för dem som inte gillar gymmet. Ja, det är egentligen bra för alla! Variation är ju nyckeln till ett lyckat resultat för kropp, knopp och själ. Snart kommer mera PT i grupp. Så fort sal 5 är klar så kör vi igång med nya kurser och grupper. Wait for it.  /AJ