Yoga flöööde och Body Balance idag.

Jag steg upp innan tuppen idag och smög iväg till Aktiverum för att köra Body Balance med min kära kollega Annika Lilja för att få ut då mycket som möjligt av dagen. Så skönt det var! Sedan ringde Camilla och frågad om jag ville vara med på hennes Yoga Music Flow kl 09.00 och ja, varför inte? Jag var ju redan uppvärmd och mjuk!Har ni provar Yoga Music Flow? Ni som var med mig på 1800-talet när jag körde Yomix kommer känna igen er. Jag kände mig hemma direkt! För er som blev lite skrämda när jag beskrev Yin Yogans stillastående/sittande i 3-5 minuter kan slappna av när det gäller denna typen av yoga. Camilla beskrev det idag som ”slappeyoga” och jag håller med till fullo.Detta är för alla som inte vill vara stilla i yoga! Detta är för er som vill att det ska flyta. Som vattenfallet …. Prova det gärna innan det försvinner på sommarschemat. Tisdagar 09.00 eller 19.00. Till och med GUDFINNA stod ut med denna typen yoga! Det ni … 😉bb_100_1206612413_8626623 Ha en härlig valborg. /AJ 

YogaGolf. Något för dig?

Lena o Stefan GolfNu kör vi igång en kurs för dig som vill förbättra ditt golfspel i sommar. Två proffs möter och utvecklar dig på ditt plan och gör golfens svårigheter till en barnlek.I fyra veckor får du, genom bra övningar och insikter, bättre koll på bollen, klubban och din egen kropp. Lena Alkstrand Yogalärare och Sten Lindberg PGA Professional är dina instruktörer.Så putsa klubborna och sikta högt i sommar! v20 kör vi igång. Schemamässigt ser det ut som följer:
  • Måndag 13 maj – 18.00-19.30 i Laröd på Driving Rangen.
  • Torsdag 16 maj – 19.00-20.15 på Aktiverum Berga.
  • Måndag 20 maj – 18.00-19.30 i Laröd.
  • Torsdag 23 maj – 19.00-20.15 på Aktiverum.
  • Måndag 27 maj – 18.00-19.30 i Laröd.
  • Lördag 1 juni – .8.00-09.15 på Aktiverum.
  • Måndag 3 juni – 18.00-19.30 i Laröd.
  • Lördag 8 juni 08.00-09.15 på Aktiverum.
På måndagar är ni alltså ute på Drivingrangen i Laröd och resterande tider är ni på Aktiverum Berga och tränar yoga. Lena har lovat köra djup stretching av höfter, lår och rygg i början, sedan utmanar ni i twister, mag och benstyrka, balansövningar och djupavslappning. Sten kommer jobba hårt på den mentala biten och vår tekniska färdighet inom golf, men också förbättra våra egenskaper för att kunna spela bättre.Max deltagare är 16 personer så skynda till telefonen. Boka på Aktiverum; 042-164060 eller kom över på en kopp och boka er. Anmälan kan även ska på hemsidan.1395:- bjudet för denna eminenta kurs. /AJ

Springtime på lördag.

Ja, då var det dags för årets mil bland backar och blåst. Jag hoppas ni är taggade till tänderna och har planerat loppet väl så benen vet precis vad som gäller.Vi kommer hålla i uppvärmningen precis som förra året och vi har även ett tält på Sundstorget tillsammans med Intersport. Kom gärna och hälsa på!Aktiverum City kommer hålla öppet från 14.00 för er som behöver lägga era saker någonstans innan loppet och kanske duscha efteråt. BMR har lovat en liten gåva efter genomfört lopp och den finns att hämta på City.Jag önskar er ett härlig lopp och hoppas att alla vi som inte ska springa kommer att vara där för att ge energi. Hörde att det skulle bli medvind HELA loppet  .. ;)Nästa vecka vet ni vad som gäller va? MIIT med Gudfinna. Är ni anmälda?KRAM /AJ 

Är jag normal ändå?

I morse fick jag lite tid att stå och snacka med Isabel i receptionen. Vi pratade recept, periodisk fasta, LCHF, GI, tallriksmodellen och rödvinets magiska egenskaper. Helt plötsligt säger hon: ”Jag känner mig helt utanför när alla pratar om vad de äter och vilken linje de följer. Klara och Camilla kör periodisk fasta, Magnus kör LCHF, Paul kör sin teori och du tjatar om burhönsägg hela tiden. Är jag helt onormal som bara äter helt vanligt eller? Jag vill ha min pasta ibland och jag gillar bröd.”I bland kan jag bli avundsjuk på Isabels gener! Hon lider inte av sockermani, hon får inte uppblåst mage när hon äter vetemjöl, hon får inte bubblig mage av mjölk och det räcker med att hon gör 10 armhävningar så är hon i fin form. Vissa brudar alltså! Men för att svara på hennes fråga som säkert många av er andra också frågat sig någon gång, säger jag; DU ÄR HELT NORMAL! Alla sätt är bra så länge kropp och själ harmoniserar och man inte skadar sig själv eller andra på vägen. (Tänker på hönsen då.. 😉 ) Om du däremot sväller av mjölet, blir knäpp på sockret och har en sjukdom som förvärras av dålig kost är det kanske inte helt normalt att fortsätta utan kanske läge att prova sig fram i djungeln.Vår strävan borde ju hela tiden vara att må så bra som det bara är möjligt och att få balans i kroppen, eller hur?  Idag bjöd Gudfinna på kaka och Lottie serverade lasagne i köket. Givetvis var jag där på båda ställena och glufsade och eftersom jag inte är Isabel hamnade jag i sockerkoma en halvtimme efteråt. Givetvis skyllde jag på mina arbetskamrater, det var ju inte mitt fel att jag var svag .. Tillbaka in i LCHF träsket igen så jag mår bra.Önskar alla ”normala” människor en trevlig och varm helg. Nästa helg är det springtime! /AJ 

Ny HET kurs på gång.

Direkt efter springtime kommer Gudfinna dra igång en MIITkurs för alla galna kunder på Aktiverum. MIIT står för MAXIMAL INTENSIV INTERVALL TRÄNING och vänder sig till alla er som gillar smärta kombinerat med högt tempo .. Hjärtat kommer pumpa som aldrig förr! Jag kommer ihåg förra kursen och vilka enorma resultat ni fick på den! Hur centimeter som helst runt om och en riktigt bra styrkeutveckling på bara två veckor. Jag var riktigt impad. (Och lite avundsjuk) Fast .. jag har börjat träna yoga nu så jag är nog snart ifatt .. 😉 Vill ni ha resultat och en rejäl spark i häcken är det dessa två veckorna ni ska satsa stenhårt på.Ni kör i två veckor intensivt 6 dagar per vecka med början vecka 19. På Kristi himmelsfärds dag tränar ni 11.15, övriga tider kommer här:                                Måndagar 19.00. Tisdagar 18.15. Onsdagar 19.00. Torsdag 18.30 Fredagar 18.00 och Lördagar 09.30.Passar det herrskapet?Ni betalar 1795:- om ni är medlemmar och 1995:- om ni ännu ej blivit medlem.Kram på er! /AJ 

Träna ute från 7 Maj.

SONY DSCJapp, tisdagen den 7 maj börjar vår eminenta uteträning med Paul i spetsen. 18.30 samlas vi på Aktiverum för att springa eller cykla till Olympiaslingan. 19.30 masar ni svettiga er därifrån, lyckliga över er prestation.SONY DSCPasset kommer innehålla funktionella övningar, med eller utan redskap. Paul lovar att det ska vara roligt och att det finns en nivå för alla. Maxantal är 30 pers annars kan inte Pålle hålla reda på er .. ;)Jag hoppas på en skön sommar för ni ska vara ute i ALLA väder skriver han.Ta chansen och träna med moder natur under fotsulorna, lyssna på fågelsång och känn vinden mot den svettiga ryggen medans du kastar stenbumlingar eller svingar ett träd över axeln. Det blir en härlig upplevelse!Har ni förresten anmält er till Wivi-Annes föreläsning nästa lördag? Från VD till Yogi. 75:- bjudet. 10 platser kvar. KRAM /AJ

Vi behöver både Yin och Yang.

I torsdags gick jag på mitt första yinpass här på Aktiverum och kom till ett uppvaknade i livet. Ni vet när man tar allt som självklart utan att egentligen tänka på vad det betyder för en och att sedan helt plötsligt förstå sambandet mellan ALLT på jorden.Idag vill jag uppmärksamma alla på yin och yang. Visst, alla vet nog att det är ett svart och vitt tecken med en prick i och att det representerar varandras motsatser, men vad betyder det för oss i vardagen? Vad är Yin och vad är Yang egentligen?hämtaEnkelt beskrivet kan man rada upp olika saker och benämna dem yin eller yang.             Exempelvis är kvinnligt yin och manligt yang. Månen yin och solen yang. Värme, rörelse, sommar, aktivitet och blodomloppet är Yang. Kylan, mörker, passivitet, vinter, regn, berg och vårt skelett är Yin. Draken representerar Yangs energi och Tigern Yins.Under kursens gång tänkte jag mycket på balansen i våra kroppar och vad vi konsumerar mest av i livet. De flesta av oss älskar sommaren mer än vintern, vi är rädda för mörkret, vi tänker knappt på att det finns en måne där uppe som skiftar hela månaden, vi dyrkar solens varma strålar och vi tränar bara med intensitet, tempo och kraft. Vi rusar hit och dit, vi känner oss effektiva när vi gör tusen grejer samtidigt och hinner knappt sitta still under lunchen. De flesta av oss har för mycket Yang runt om. Inte konstigt att man ibland kommer i obalans.För att komma rätt i kroppen behöver vi lika mycket av varje. Vi behöver träna hårt men vi behöver också träna mjukt. Vi behöver solens strålar men vi behöver också lugnet under nattens mörker. För att växtligheten ska må bra måste regnet komma, annars blir solen dödlig. Moder jord är Yin och himlen är Yang och jag tror att många av oss behöver komma ner från molnen och landa mjukt i gräset. Ta vara på den lugna energi jorden ger oss och vila i nuet en stund.Jag kom att tänka på när jag var liten och alltid sökte mig efter månljuset om natten. Jag kunde lägga mitt täcke och kudde var helst i huset för att få sova i skenet och kanske var det mitt omedvetna sätt att hitta yin i livet. Jag tror att kropp och själ strävar dit men vi har för bråttom för att analysera.I Yinyogan sitter du still i samma position i 3-4 minuter och låter kroppen komma ifatt. Bindväven hinner med, skelettet får tid på sig och våra hårda, stressade muskler tvingas släppa taget för en stund. Med mer yin tror jag att vår yang mår bättre. Tänk på regnet och solen, vi behöver båda för att frodas.5288_1211981064888_1389626832_602653_5752813_n[1]Önskar er en underbar dag i stillhetens tecken. /AJ 

Morgonträning med full fokus. Snart sommar ju ..

Jag tittade in på morgonens Tabata med Gudfinna i dag och beundrade alla träningsflitiga kunder som såg något svettiga ut bland brädor, stänger och handdukar. De ler inte .. å nej! De är fullt koncentrerade och har satt ribban högt denna torsdagsmorgon. De är fokuserade ut i fingerspetsarna och de låter ingenting störa. Så här såg de ut allihopa under pauserna … ÄVEN killarna.IMG_1575Snart är det min tur att fokusera! I dag börjar Yin Yogakursen för oss som valde torsdag förmiddag. 09.00-10.30 håller vi full fokus och om hon ber oss stå på ett ben i 10 min SKALL DETTA SKE. Jag är målinriktad. Fast.. det hade varit skönt om hon bett oss ligga ner på mattan i 10 minuter också .. Jag tänker inte säga emot.Ja, som ni ser har vår ”yogaluda” försvunnit vid ingången och vi är oändligt tacksamma över vår nya harmoniska yogasal. Det kommer bli riktigt fint utanför också så småningom, det ser bara inte ut som det just nu med alla galler och cementblandare. Det kommer utemöbler så vi kan sitta och glassa innan passen och kanske ta en kaffe i sommarsolen. Ja, för någon vår lär det inte bli. Jag tror att det smäller på med 20 grader direkt på måndag och alla måste slita av sig kläderna på direkten. Frågan är då .. Har vi köpt badbyxor än? Passar förra årets shorts eller har det hänt något i garderoben? Eller har ni som jag, olika storlekar på alla kläder så de alltid passar?tjockis_92813097_107904704_143771148Jag ska till Österlen i maj och har redan packat väskan. Jag har ett mål förstår ni. Jag har packat ner smaljeansen, de små shortsen, mina just nu för små trosor och en tight klänning. OCH JAG FÅR INTE PACKA OM! Om kläderna inte passar får jag gå naken bland äppelträden och på Stens huvud. Sådana är reglerna med mina mål.                     Jag kan välja att skylla allt på Magnus också och hans matprat om det går snett men det känns faktiskt som det ska gå vägen. Jag får ju fortfarande inte träna för läkarna så maten måste funka till 100%.  (Ny föreläsning onsdagen 24 april 18.00 om ni vill lyssna på honom.)Idag blir det regn. Kom in vet ja! Här inne strålar det.. /AJ 

Mera kostsnack.

Jag fick precis ett samtal från en glad och sprudlande Magnus. Föreläsningen i lördags hade varit full och nu vill han gärna erbjuda er som inte kan komma på helgen en vardagskväll med samma tema.Så.. Onsdagen den 24 april 18.00-20.00 står öppen för er som vill lyssna och lära. Ni anmäler er sedvanligt i receptionen (042-164060) och betalar 75.- om ni är medlemmar och 150.- om ni inte har börjat hos oss än.
Jag har kört sen 9 mars och har väl ramlat dit under påsken men tog mig stadigt upp igen efter Jesus uppstått och gått vidare ….                                                                   Viktmässigt har jag förlorat 3 kg men måttbandet säger lite mer. Jag började med att gå ner 2 kg första veckan sen gick jag UPP 3 kg .. (what?!) Problemet var att jag åt för mycket mat. Suck. Ni vet, det finns ett hormon som berättar att vi är hungriga, (det har jag mycket av) och ett hormon som säger till när vi är mätta .. (obefintligt hos mig). Detta har resulterat i att jag ätit mer än vad jag borde fastän jag äter bättre nu, och det är ju mindre bra. Så, nu när jag kontrollerar mängd mår jag som en prinsessa och börjar gå ner igen.
Under mina påskdagar som bestod av godis, potatis, bröd och läsk kom mitt sockerkoma tillbaka och suget efter mer var sjukligt. Jag åt ett påskägg på fredagen i soffan och 20 min senare hade jag däckat under en filt. Hunden och katten lekte kurragömma, tjuv o polis och  slå varandra på käften runt om mig men jag reagerade inte på något.                                   I två timmar sov jag som en stock och vaknade med huvudvärk. Då gick jag in i sängen och somnade på en sekund. Sambon var måttligt förtjust.  ÄR DET VÄRT DET? Svar nej!
En annan sak som inte är värt är att bråka med Sara Freij .. Hon står just nu bakom mig och organiserar i MINA papper som tydligen stör henne oerhört mycket från hennes sida kontor. Hon är ASJOBBIG! Allt ska vara exakt i linje och det får inte sticka ut ett enda litet papper från pärmarna eller hyllorna. Inga gamla kaffekoppar eller glas får står på skrivbordet och allt ska sin bestämda plats.
Jag försöker förklara för henne att genier klarar kaos … 😉 jag klarar mig fint …
Önskar er en finfin tisdag mina vänner. Boka er hos Magnus och slipp sockerkoma för all framtid. /AJ

PT-grupp i City

På lördag startar Johanna en PT-grupp med funktionell utomhusträning!!6 veckor (v15-17 och v19-21). Lördagar 10.00.6 platser i gruppen.Pris: 1170krUtgår ifrån: Aktiverum City, Aktiverum Berga, Gröningen och Pålsjö skog.Fysiska förkunskaper: Orka jogga upp mot 4km.Lär dig att träna tufft och effektivt med kroppen som ditt främsta redskap. Få inspiration på alternativ träning till sommaren när solen lockar mer än gymmet.Hade jag inte haft pass på lördagar hade jag lätt anmält mig!! Johanna är otroligt inspirerande, kunnig och drivande. Känner ni att ni vill få extra inspiration till sommarträningen är detta något för er!! Där är några platser kvar, anmäl er i receptionen på City. /JossanHappy-Monday-Here-comes-the-sun