Face cancer

Jag fick ett mail av vår kära Wivi-anne idag som gärna vill att vi kommer på galan den 3 september. Så här skrev hon;Studio Aktiverum är sponsor till Face Cancer tisdag nästa vecka. Olle kommer vara på plats denna kväll. Eventet är tisdag 3 september kl 18-21 ca. Hoppas ni köpt biljetter 🙂 En kväll som bjuder på fina artister och inspiratörer som Dennis Camitz, Erik Ståhl, Ursprunget, Dennis själv så klart….och jag 🙂 Olle kommer vara på plats för Aktiverums räkning. På flyers o event står att det är på Arenan. Dock ändrades lokal till Konserthusets lilla sal.Vad tror ni? Kommer ni? Har ni möjlighet är det en möjlighet .. /AJwww.facecancer.se

Hej från CITY

NU drar vi igång höstschemat! Vi har gjort en del förändringar i tider, pass och dagar. Hoppas att ni kan hitta era nya rutiner och något som passar er. Ibland är det bra att tvingas bryta sina vanor och kanske prova ett nytt pass som nu ligger på din favoritdag och tid. Vi är såklart lyhörda om ni har tankar och funderingar kring schemat.Vi har lagt in Cirkel på schemat igen och nu döpt den till Cirkelintervall för att jobba i olika intervalltider. En ”vanlig” cirkel jobbar oftast 50sek vilar 10sek. Men för att variera vår träning kommer vi jobba i olika intervalltider. Vi håller samma pass i 3 veckor för att sen byta. Måndagar 17.30 och onsdagar 16.30.Body Combaten på lördagar drar igång igen, äntligen!! MEN på lördag ställer vi in den för att gå på Body Combat marathon på Berga. 11.15 startar dagen och 11.35 startar första passet. Alla är välkomna, City medlemmar som icke medlemmar.  Vi ses väl??!!City kommer även att bjuda på en höst kick off i slutet på september. En lördag då ni kan prova på olika pass och instruktörer. Såklart även en lördag då vi ska ha roligt tillsammans, äta frukost, träna och umgås!! Kommer mer info.Petra är tillbaks efter mammaledigheten, hon kommer köra Indoorwalking30/Core30 18.05 på tisdagar och Body Pump 17.30 på onsdagar. Även Nellie som har hoppat in lite extra på Zumban kommer köra en fast klass i veckan, Zumba 18.30 på torsdagar. Välkomna tillbaks!!Vi ses på City! /Jossan    

Mer info kommer här …

Det händer mycket nu minsann.Mamma-barn kursen som drogs igång i måndags är fulltecknad och en ny kommer starta den 21/10. Det går bra att boka sig redan nu. MIITkursen saknar några platser så är ni i valet o kvalet kan ni trösta er med att den inte är full än. Gravidyogan börjar fyllas på så smått.Jag hoppas alla fått vår medlemstidning! Vi har några extra ex här uppe om postgubben virrat bort sig.September erbjuder förutom ett fullspäckat gruppträningsschema och taggade PT, en Aktiv Teens kurs på 12 veckor för alla unga från 11 år. Annie kommer vara huvudinstruktör och de kör på lördagar 11.30 med start den 14/9. Träningen kommer vara individuellt anpassad och alla kör efter egen förmåga. Mycket av träningen kommer vara med kroppstyngd men givetvis är det kul att prova på lite redskap också.En kurs där era unga inte bara har roligt utan lär sig om sin kropp, om sin förmåga och om vilken skillnad det gör av att röra på sig. Jag hoppas på många friska fläktar!1098:- bjudet.Sitter och funderar på månadens gäst i september .. har ni några idéer får ni gärna maila mig.. Passar på att tacka för alla mail ang. korsordet i tidningen. Snart drar vi en vinnare.Kram på er! /AJ 

Månadens gäst är här.

Jag vill presentera augusti månads gäst för er. Hon heter Matilda Friedsam och hon kommer berätta om sin resa i ”fitnessträsket” genom dieter och humör fram till tävlingsdag och fortsatta mål.Precis som förra månadens gäst Anja är detta en personlig berättelse utan rätt och fel. Detta är hennes resa som hon gärna delar med sig av till oss. Önskar er god läsning. /AJ Från 89 kg till semifinal i Body Fitness… Min resa började som en överviktig 11-12 åring, det var inga roliga år i livet. Men har gjort att jag är där jag är idag.Jag kan vara ärlig och säga att jag inte mådde särskilt bra av min övervikt. Vid 14 års ålder hamnade jag i puberteten som drog ut mig till en slank dans tjej.Mina föräldrars oro försvann och mina intressen ändrades från fotboll och handboll till dans. Jag dansade i flera år och höll min vikt någorlunda.Det kostade mig 18 kg – Tjock, tjockare, tjockast tyckte jag själv. Jag slutade dansa för jag ville ut och resa, jag ville leva livet och inte ha några plikter eller bekymmer.Min första resa gick till alperna för att jobba som bartender. Jag ÄLSKADE livet i snön och bakom baren. Laga mat fanns inte i min vardag, utan jag var gärna på puben för att trycka i mig en hamburgaretallrik.Nu tänker ni, – men herre gud åkte du inte skidor, det är ju träning! SVAR NEJ. Jag fastnade i en ond cirkel. Mat på nätterna, fest, ingen frukost, ingen träning och massor av fast food. Jag kom hem från min säsong och vägde 8 kg mer än när jag åkte.Det var första gången jag kände som jag gjorde när jag var liten. Jag kände mig fet.Så när jag kom hem till Helsingborg tog jag kontakt med Annika Lilja på Aktiverum för att få hjälp med maten. Det gick snabbt att få bort 8 kg. MEN det var inte lika lätt att få bort 18 kg efter andra säsongen. Förstår ni 18 KG på 5 månader, kanske kan vara världsrekord på viktökning. Sen att jag blev av med 5 kg vätska när jag slutade festa är en annan femma. Det var där jag bestämde mig, detta får ALDRIG hända igen. Det tog mig 4 månader att få bort de kilona och det var de 4 tråkigaste månaderna i mitt liv.OLYMPUS DIGITAL CAMERAZumba blev min räddning.I samma veva kom Zumba in på schemat på Aktiverum. Det blev min räddning!Jag tyckte träning vad sjukt tråkigt, att bara gå till gymmet och lyfta en vikt eller sitta på en cykel och följa en hysterisk instruktör – vad gav det mig? Men Zumba var en fantastisk uppenbarelse i livet!Det var skoj att träna igen. Jag fick förfrågan om att bli Zumba instruktör, men min tredje säsong var på väg in så jag fick avstå det erbjudandet.Nu tänker ni – Nej inte en säsong till fattar hon inte att hon bara går upp i vikt av att dricka sprit och äta onyttigt! Men denna säsong var för att bevisa för mig själv att jag klarar av att göra en säsong utan att gå upp i vikt.Eftersom det inte finns något gym i byn fick det bli yoga, pilates och simning på schemat och varje dag var jag uppe i bergen med min bräda.  Min rygg blev bättre, jag blev starkare men jag tappade inget fett och jag byggde heller inga synliga muskler. Det var då jag kom på att maten är ju faktisk A och O med träningen och tankarna började snurra att jag ville ha mer kunskap om mat och träning, för att kunna hjälpa andra med det som jag fick hjälp med.När jag kom hem från min 3e säsong blev det Zumba utbildning som utvecklades till Body Pump, spinning, Iw, attack, core och vattengympa.När jag bevisat vad jag gick för blev jag heltids anställd på ett gym och min tanke var, PERFEKT jag kommer aldrig mer att bli tjock.Jag jobbade och slet för att lära mig så mycket som möjligt men kände att jag verkligen ville göra en resa på riktigt, och såg möjligheterna att lära mig massvis om min kropp och om mat. Jag ville känna hur det var att pressa mig själv. Så jag bestämde mig för att tävla i Body Fitness. matilda 6Tävlingen. Jag hade INGEN aning om hur det gick till eller vad som skulle komma. Min kompis tävlade i Body Building så jag följde med på en tävling och där var jag fast. Jag var bara tvungen att testa!Resan dit var psykiskt och fysiskt jobbig. För att vara ärlig så var det ett rent HELVETE.Första 2 månaderna var okej. Jag låg på ett lågt kalorintag och tränade ett pass om dagen. Sen började allvaret. Att inte äta en ända kolhydrat och trampa på cykeln i 3h om dagen var ingen dans på rosor.Jag hamnade i – keton vilket betyder att ens kiss och andedräkt luktade aceton. Det var till och med så att min pojkvän väckte mig på nätterna och bad mig rulla över på andra sidan för jag luktade så äckligt. Det man gör är att man utesluter kolhydrater helt och hållet. Om jag åt mycket fisk så luktad jag fisk och om jag åt mycket broccoli luktade jag broccoli. Att inte äta kolhydrater gör att hjärnan är på lågnivå – så om ni tycker jag alltid är förvirrad så kan ni tänka er hur jag var under ketondieten.matilda 5Det var många gånger jag var på väg att ge upp. Plussa ihop känslan att du är super hungrig, tränat i 3 h, och skall äta en mysig middag med din pojkvän. Han överäter mat för att bygga musklemassa  samtidigt som du dietar. Hans tallrik är enormt mycket större än din, på din ligger det torsk, broccoli, ½ dl ris, ketchup och på hans ligger det flygande jakob.Samtidigt vet jag att jag kommer fortfarande vara lika hungrig när jag ätit upp som när jag började. Efter middagen drar han fram en påse med ostbågar och jag fick med 75g kesella och en dash fun light. Det enda man sitter och tänker på i soffa är ostbågar. Bara en ostbåge. Men nej under hela dieten i 4,5 månader åt jag en pizza och 15 godisbitar.En annan historia är när min snälla pappa hade varit hos en bonde och köpt 10 kg kyckling till mig. Han ringer och berättar nyheten och jag börjar STORgråta i telefonen och han får sig en utskällning – ”Fattar inte du att jag inte kan äta kyckling! Jag äter bara torsk och räkor för det är för mycket kalorier i kyckling”.På allvar! – Hur långt hade det inte gått då, jag gråter för att jag fick kött av min pappa?Jag lipade inne på Mästerlivs för att mirakelnudlarna var slut. Alla runt mig var tvungna att vara väldigt noga med vad de sa och när de sa det. Min stubin var obefintlig.matilda 4Sista 3 veckorna var värst.Jag var så nära mitt mål men ändå inte. Jag hade 3 kg kvar att tappa men snart skulle jag få äta.Jag fantiserade om mat, jag drömde om mat. Det var till och med att jag skrev en lista på vad jag skulle äta. Jag bakade i mängder, men fick inte smaka och jag satt med min mamma och skrev ner vad jag skulle handla på maxi efter min tävling.De sista två veckorna tog jag semester från jobbet eftersom min stubin var NOLL och min förvirring var extrem.Tävlingsdagen var fantastisk. Tänk snart skulle jag få äta. Jag ställde upp i 2 tävlingar och efter första tävlingen hade vi 24h på oss att äta. Jag satt uppe till kl 04.00 åt tills jag somnade och vaknade 06.00 för att springa till toan och spy.Min kropp tålde inte all onyttig mat jag tryckte i mig. I detta läge vägde jag 57,5 och en fettprocent på 11, en kontrollerad anorexi eller även kallad ortorexi.matilda 3Jag vill absolut inte ha min tävling ogjord. Hela vägen till tävlingen var egentligen en dans på rosor om man tänkte på vad som skulle komma efter.Jag började äta igen och jag började gå upp i vikt. Mitt psyke pallade inte tanken på att gå upp i vikt igen. Bara 3 kg mer kändes som att jag var sjukt stor och kom knappt i mina kläder.Min största oro var att jag skulle bli överviktig igen men samtidigt ville jag tävla mer och för att kunna fortsätta tävla måste jag ha mer muskler. Tjejerna som jag tävlade mot vägde 20kg mer än mig, ALLTSÅ 20kg mer muskler.För att bygga muskler måste man äta mat – man måste överäta mat. Samtidigt som jag är glad över att jag tävlade med en vikt på 57,5 kg känner jag att några kilo muskler till inte hade varit fel. Det är där min ”nya” tävling kommer in, att tävla mot mig själv för att kunna bygga mer muskler under 2 års tid vilket är ett heltidsprojekt. Tack pojkvännen!Jag tackar gudarna för att jag lyckades träffa min pojkvän 1 vecka innan dieten och att han har varit med hela vägen till idag. Om jag inte hade haft honom vid min sida efter tävlingen skulle jag antagligen vara nere på 11% och fortfarande äta torsk.Han har intalat mig att jag måste äta för att kunna bygga muskler och för att kunna nå de målen jag vill. Tur var det, eftersom under dieten blev mitt hår torrt, mina naglar förstörda och jag drog på mig sjukdomar som jag aldrig skulle fått annars.matilda 2Snygg, snyggare, snyggast.. 😉 Min tankebana var hela tiden, – Nu tänker alla att jag inte klarar av att hålla en snygg kropp, nu kommer alla att snacka och tycka att jag blir ”tjock” igen. Men den största frågan jag ställde mig efter tävlingen var, – Jaha vad skall jag göra nu? Jag kände mig nästan lite deppig för jag hade nått mitt mål och hade inget nytt mål. Det kändes som att det inte fanns någon mening med livet. Men den delen har jag kommit över. Jag älskar mitt liv, min träning och min underbara sambo.matilda 1Jag kommer att tävla igen, men nästa gång med mer muskler.Även om det var en väldigt jobbig tid  – så var det ändå värt det.På något sätt glömmer man bort allt det jobbigt under tävlingsdagen.  Tänkvärda ord om du går i tävlingstankar.  Det är en fantastisk resa som du alltid kommer att ha med dig i livet men sätt dig ner och tänk efter…* Har du tillräckligt med muskler eller kan du vänta ett år innan debuttävlingen.? *Är du redo att offra 5 månader av ditt liv till torsk, ris och broccoli?  *Har du psyket som krävs efter tävling för att gå upp i vikt igen? Vilket är den viktigtaste frågan för INGEN mår bra av denna diet. Tack för mitt ord och för att jag fick berätta om min resa. /Matilda.www.dinhalsoresabyfriedsam.hemsida24.se 

Gravid eller Senior

Förhoppningsvis är man inte det samtidigt .. ;)Vi kommer starta upp en 6 veckors kurs i Gravidyoga vecka 37. Ni tränar tillsammans med Annette som har kört kurser tidigare och har bra erfarenhet kring ”stor-mage-yoga”. Fredagar 16.30 känns väl som en bra start på en skön helg?  Passen kommer vara 75 min långa.Kostnad för icke medlem: 1190:-, och för medlem 595:- . Om ni inte än är gravid men tycker att det hade varit trevlig att köra yoga med rund mage är det bara att sätta igång och fjäska för mannen där hemma .. Vi kommer förhoppningsvis ha fler kurser allt eftersom.Så här beskriver Annette för er: Att yoga är ett bra sätt att förbereda sig fysiskt, mentalt och känslomässigt inför graviditet,  förlossning och föräldraskap.Genom fysiska rörelser så stärks bland annat, ben, rygg och bäckenbottenmuskulatur och genom  yogans andningsteknik lär du dig att släppa på eventuella spänningar båda fysiska och mentala. Yoga skapar lugn och harmoni i kroppen som både du och ditt barn så väl behöver.Oavsett om du är van att träna eller är helt otränat kommer du att ha mycket nytta och glädje av yoga under din graviditet. Välkommen efter vecka 12.imagesFör er som blivit lite äldre erbjuds en 8 veckors Seniorträning hos oss med start v.39. Ni tränar tisdagar och torsdagar 09.00-09.45 tillsammans med Gudfinna. Fokus kommer ligga på balans, stabilitet och glädje givetvis. Träningen kommer vara funktionell, dvs den kommer gynna er i vardagen. Här har vi tre prisklasser:Icke medlem som vill träna ALLT +seniorkursen : 1590.-Icke medlem som BARA vill gå seniorkursen: 1290.-Medlem som vill gå seniorkursen: 645.-DSC_8208För anmälan ring; 16 40 60.Ha en trevlig fredag och en skön helg. Kanske ses vi. /AJ

Paul vill berätta en sak.

Hej kära Aktiverum medlemmarSONY DSCNu är det dags för mig att ta ett sabbats år och bege mig ut på nya äventyr. Mitt kommande år så kommer jag att resa runt i Sverige och arbeta som projektledare för Team Rynkeby Sverige och coacha de svenska lagen i deras kamp för att samla in pengar till Barncancerfonden.Projektet drivs av Rynkeby Foods som kontrakterar mig, jag kommer därmed att starta upp mitt företag och verka som konsult på Rynkeby Foods. Barncancerfonden är förmånstagare av de medel som vi lyckas samla in. Det är med en saknad jag lämnar er men jag kommer att dyka upp då och då och hoppa in på pass.Med vänliga hälsningar Paul936103_10151590373556602_1651889917_n Givetvis önskar vi dig lycka till med dina utmaningar och hopps på många insamlingar till Barncancerfonden. Heja Paul!  /AJ

MIIT kursen startar v.36

Är ni sugna på en ny omgång Maximal Intervallträning med Gudfinna, Thessan och Matilda? Anmälan ligger ute i receptionen, först till kvarn får bränna mest fett och förstärka kroppens funktioner på ett kul sätt. Ni tränar 12 gånger på 2 veckor och vi kan garantera resultat.Ni kan läsa mer om MIIT i medlemstidningen som borde komma i dagarna.                     Pris  för icke medlemmar : 1995:-, för medlemmar 1795:- .Om ni är nyblivna mammor kanske inte MIIT lockar nämnvärt men till er har vi Mamma-barn kurs som startar på måndag. Som det ser ut i dag är den full av mammor som vill komma i form. Har ni anmält er men inte betalt får ni gärna bekräfta en anmälan för många står på kö i reservlistan. Linda hälsar att hon är redo för kul, inspirerande och nyttig träning med er. Jag kommer också och tittar o hejar på 09.15 när ni drar igång.Är ni varken träningsgalna eller småbarnsmammor startar Ola upp 8 veckors kom i form kurs med träning 3 dagar i veckan. Måndag är första dagen …Det var augusti det .. Septembers utbud kommer snart med gravidyoga, aktiv teens, aktiv shape och mycket mer.Ha en underbar dag! /AJ 

Härliga Lisa!

Kommer ni håg förra året då vi körde en hel månad med rosa tema och samlade in pengar till Bröstcancerfonden? Vår kära kund Lisa jobbade på så det glödde i tyget och vi bakade, sålde saker och färgade håret.Idag hade hon bloggat på sin egen blogg: BröstcancerMamma och jag är bara tvungen att lägga ut den till er. Den är så bra. För visst minns ni insändaren i HD för några dagar sen ….Jag log brett. Jag såg framför mig en knotig hand med ett finger sådär lite krokigt av ledvärk. Fingret och handen tillhörde en gammal man som genom åren format sin röst och sitt kroppsspråk så att omgivningen direkt sträckte på sig och fick en allvarsam min, nu var det dags att skärpa till sig, att veta hut och inte hålla på med trams.Min bild som skapades fick jag när jag läste en insändare i dagstidningen.Inslaget var baserat på att det är helt galet att man döper de olika gympassen på engelska, att de kallas Spinning, CX Works, BodyBalance, Indoor Walking, att det dessutom sker inomhus, dessa engelska kallade gym pass. Indoor Walking – spott och fräs – aldrig hört på maken, det kan man väl göra utomhus! Dessutom höra fågelsånger och frisk luft på en och samma gång. Trams ansåg insändaren.Jag tänkte tillbaka på mitt senaste år. Det året som jag gick igenom både fysiska och mentala prövningar. De prövningarna gjorde jag till stor del själv. Det är mig jag ska tacka för prestationen. Men utan gymmet, och instruktörer och gym-vänner hade det varit mycket mycket värre. Det är under alla dessa gym pass, passen med dom engelska namnen som hjälpte mig att klara dagen. Det gav mig gemenskap, samtal, stöd och allra mest-tron på mig själv. Just att vara i en grupp och träna och känna den speciella känslan av att man hjälper varandra, den som är trött får en otrolig kraft av det som finns i rummet. Jag behövde det. Alla behöver det. Tron på sig själv. Måndagar var och är den dagen som ger mig mest energi. På den dagen tankar jag energi för hela veckan, den dagen är för mig otroligt viktig. Helt enkelt för att jag får allt det jag beskrivit. Under tiden jag fick behandling med cytostatika var en period full av rädsla och ångest och det var här jag kunde släppa på min ventil, ångesten och den enorma sorgen som vräkte sig över mig-många gånger varje dag.För mig spelar det ingen roll varför människor är på ett gym, poängen är att man på något sätt ansvarar över att försöka hålla sig så frisk som möjligt. Om det är på en maskin ståendes på huvudet eller lunka baklänges i skogen-det spelar ingen som helst roll.För mig-och jag tror dom allra flesta-behöver få höra positiva saker. Att Jante och personer som sätter sig till doms på andra, det vill jag mer än gärna slippa.Jag kommer att Tramsa vidare, vissa dagar är det mer än andra. Med värme på tangenterna Lisa http://brostcancermamma.lisahoines.se/Underbart va? Kram/ AJ

Börjas det nu?

Nu håller sensommaren oss i sitt värsta väder och hösten börjar sakta komma upp i våra tankar. Hösten på Aktiverum lovar allt annat än regn! Vi kommer bjuda på nya yogapass, kurser för unga, kurser för nyblivna mammor, några spännande föreläsningar och en audition.Vi är i slutskedet med vår medlemstidning, snart ligger den i era postlådor så ni kan börja planera hösten ordentligt. Bara lite text kvar ….Just nu springer folk förbi kontoret här med vattenflaskor och ”klippetikloppskor” redo för spinning. Ibland är det RIKTIGT tacksamt att träna inomhus. 😉Kommer ni till oss den 31 augusti på BODYCOMBAT? Andrianna har planerat, stojat och stått i för att denna dag ska bli så slagkraftig som möjligt och för att ni ska få uppleva glädjen i kampsportsvärlden. Kom och var med hela tiden, var med en stund, titta på uppvisningarna eller sitt ner och drick kaffe. Vilket som, välkomna hit! All insamling denna dag går till MIN STORA DAG.Just nu sitter jag och väntar på Sara … hon ville vänta med att cykla skrev hon precis .. vaddå?! Lite regn har väl ingen dött av …Kram på er! /AJ

Fina skor lägger vi i skåpen.

Ett litet tips till er som har skor som ni är rädda om: Ta en plastpåse som ligger vid skoskydden och lägg dem i ert skåp så ni slipper bli av med dem eller få dem bortbytta mot större eller mindre storlekar.Det finns alltid en risk när man lämnar sina saker obevakade ÄVEN om vi anser att alla som tränar på samma ställe är vänner och ser efter varandra.Idag får alla växter vatten vilket jag tror de längtat efter. Vi har chans att vila huden, träna mer och kanske öppna den när boken som legat och dammat igen under solens strålar. Vad ni än gör hoppas jag att ni mår bra av det.Kram /AJ