Stress första delen.

Vad är stress egentligen?När en fara hotar utsöndrar nervsystemet hormoner, såsom adrenalin, noradrenalin, och kortisol. Dessa hormoner ökar på andelen fetter och sockerarter i blodet vilket ger snabb och effektiv energi till musklerna. Hjärtat börjar slå snabbare, vilket ytterligare ökar på energimängden i kroppen, allt för att ge bästa möjliga energi vid en kamp eller en flykt. Samtidigt blir vi mindre känsliga för smärta och blodet koagulerar fortare.Låter detta som något vi har användning av i skolan, på jobb eller i vår vardag? Låter som något mer användbart för urtidsmänniskan. Men idag blir vi inte jagade av djur utan av ”måsten”, rädslor, prestation osv. men kroppen reagerar fortfarande likadant som för ca 2 miljoner år sedan. Bra fråga att ställa sig själv: Är verkligen alla måsten ett MÅSTE? Prioritera rätt och med kärlek till dig själv och vad som verkligen är väsentligt. Mer tips om hur du kan undvika stress kommer i del 3 ;)Vad som kan hända vid långvarig stress:
  • Trötthet
  • Sömnproblem
  • Likgiltighet, nedstämdhet
  • Rastlöshet
  • Humörsvängningar
  • Irritation
  • Sämre prestationsförmåga
  • Minskad uppmärksamhet
  • Minskad koncentrationsförmåga
  • Glömska, minnesluckor, sämre närminne
  • Obeslutsamhet
  • Sämre självkänsla
  • Kroppens återuppbyggnad försämras, cellproduktionen och ämnesomsättningen blir sämre
  • Depression
  • Ångest
  • Muskelspänningar i nacke, axlar och skuldror
  • Spänningshuvudvärk, migrän
  • Hjärtklappning, ökat blodtryck och andnöd
  • Hjärt- och kärlsjukdomar
  • Minskad sexlust
  • Inflammationer. Kroppens känslighet för stresshormonet kortisol minskar vid längre stress vilket kan innebära att kortisolets inflammationshämmande egenskaper minskar. Detta kan leda till försämrat immunförsvar, lättare att få förkylning m.m.
  • Magproblem, förstoppning, diarré
  • Förhöjt LDL-kolesterol
  • Högre blodsockernivåer och bukfetma
  • Ökad risk för diabetes typ 2 och insulinresistens
  • Ökad risk för fetma
  • Ökad risk för cancer
  • Utarmning av vitaminer och mineraler
  • Snabbare åldrande
  • Håravfall
  • Minskad kreativitet
  • Minskad livskvalitet
Jag kommer nu vid 2 tillfällen till skriva om stress och ska göra mitt bästa för att alla dessa inläggen ska komma under den närmsta veckan. Jag kommer va lite busig och komma med inlägg utanför fredagar! :PNästa inlägg kommer handla om positiv stress och där kommer även ett mumsigt recept på muggkaka! Yup du kan göra en protein kaka utan socker och mjöl i en mugg på max fem minuter! Bra substitut för oss kakmonster ;)Förresten har ni sett  att vi nu säljer turkisk yoghurt med bär i caféet? Idén la jag fram i tisdags och på torsdagen stod dom där! Vi har den bästa kökstantan! :DHa en fortsatt trevlig helg och ta hand om varandra. Kärlek! //Louisebild 33 

Det går framåt med bokningsappen :)

Alla kommer att behöva logga in på nytt i appen. När du första gången öppnar bokningappen så står det anslut till din träninganläggning, här ska du ange vårt organisations-id som är 1189. Tryck därefter på anslut.Då kommer du vidare till en sida som heter skapa konto, här ska du ange dina inloggningsuppgifter. Användarnamnet är ditt kortnummer, står i högerhörnet på ditt medlemskort, och lösenordet är de första 8 siffrorna i ditt personnummer, tryck därefter på logga in.Kolla på nästa sida så att namnet stämmer, tryck därefter på slutför.Har du gjort alla steg rätt ska ska du hamna på bokningssidan. Grattis!Nu behöver du spara din profil. Tryck på de tre röda strecken i vänsterhörnet. gå vidare in i inställningar, och tryck på min profil, här sparar du din profil. Tryck spara. Här kan du även lägga till din man, fru, syster eller någon annan närstående som du vill kunna boka åt. Då går du bara in på skapa profil och gör samma sak igen fast med den personens uppgifter. Vad enkelt det blev när vi plötsligt inte behöver memorera alla andras kortnummer. Nu fixar vi bokningarna lätt! Det tackar vi för.Lycka till!/ Lotta 

Uppdatering av bokningsappen

God morgon gott folkMånga av er vet säkert att vid en uppdatering kan det gå lite hur som helst. Själv vägrar jag att uppdatera min mobil då jag hört från flera vänner att när de uppdaterat sin mobil så har de förlorat värdefull information. Oj vilket jobb man kan få. Nej då lever jag hellre med min lite äldre mobilversion.Igår fick vi en ny version av bokningsappen. Jag blev glatt överraskad när jag var inne och kollade den. Den ser bra ut 🙂 Tyvärr så är det inte alla som kan använda den. Det verkar bero på vilken mobil du har. Har du satsat på en android telefon så går det bra men olika typer av iphone har problem. Själv kom jag in och kunde boka efter många försök. Firman som har gjort appen arbetar för fullt med att åtgärda problemet och de tror att de kommer att lösa det under dagen. Vi ber om ursäkt och ber er att ha överseende med problemet. Självklart kan du boka via hemsidan. Du går in på studioaktiverum.se och går vidare in på boka pass/schema. Nedan följer en beskrivning om hur du gör.

Bokning av passbiljetter på nätet

Så här gör ni:

  •  – Användare är ditt kortnummer.
  •  – Lösenordet är århundradet du är född + dina 6 första siffror i ditt personnummer ex (19XXXXXX).
  •  – Välj anläggning, markera det passet du vill boka. Du ser vilken instruktör som har passet, antal platser för bokning och hur många platser det finns kvar.
  •  – Tryck på knappen boka och du är nu färdig med din bokning.
  •  – Du kan boka 2 pass per dag. 
  •  – Skulle passet vara fullbokat finns det reservplatser. Dessa kan man boka sig på fram till en timmew innan passet startar.    När någon avbokar sin ordinarie plats flyttas reserverna in i turordning. Då får du ett mail. Därefter gäller vanliga bokningsregler 
  •  – När ni kommer till Aktiverum, dra ditt kort i kundstationen.
  •  – Knappen KLAR längst ner i högra hörnet på dataskärmen är grön om din bokning är registrerad, tryck på den och din biljett till det bokade passet skrivs ut.
Vi hoppas alla att appen snart fungerar som den ska. Ha en fin helg alla :)/ Lotta 

Daniel vill berätta …

Hej alla härliga medlemmar! Jag vill bara berätta om en tävling som Les Mills i sammarbete med Reebok har startat upp i Sverige. Les Mills är ju som bekant skaparna bakom BodyPump, BodyBalance, BodyCombat, BodyAttack, SH,bam mfl. Tävlingen går ut på att kora årets stjärna i Sverige och givetvis vill jag vara med och tävla om den titeln. Jag skickade in min ansökan och blev kallad till Malmö för audition. Tillsammans med ett gäng glada medlemmar och vänner for jag ner för att bli och bedömd, ja lite som Idol faktiskt. Jag valde min ”favoritgren” BodyCombat och gissa om adrenalinet sprutade när spotlighten tändes och kamerorna slogs på..  Vi fullkomligt lyfte taket!Efter passet var det dags för juryn att överlägga vilka av oss som gick vidare i tävlingen. En och en fick vi utvärdering för att sedan få reda på om vi fått guldkortet till Stockholm. Gissa om mitt VRÅÅÅL lyfte taket än en gång när jag fick biljetten?! Till min stora glädje fick även min kumpan och goda vän Andrianna också en biljett. Några av er känner henne väl då hon även jobbat på Aktiverum.Så mina vänner. Nu är det FINAL!! På lördag, den 30:e står jag och min kära vän på scen, redo att visa ännu mer av oss och övertyga juryn om att det är just jag som ska stå på scen på Super Saturday och presentera den nya releasen …på engelska .. huua! För oss Les Mills entusiaster är detta STORT och jag är så stolt över att jag skickade in ansökan och vågade utmana mig själv.Håll gärna tummar och tår för både mig och Andrianna på lördag mellan 11.30 och 12.30 då våra muskler är på helspänn, nerverna är lugna och huvudet på plats .. 17.30 koras EN vinnare.  Kram på er/ Daniel.10623359_10152724419919739_2018205207548404514_oLycka till Daniel och lycka till Andrianna! Vi ska hålla alla tummar vi har för er. Ni är båda grymma instruktörer med härlig energi och med ett scenspråk som kan få vem som helst på gott humör. /AJ 

Postar en liten blänkare för MIIT kursen – nu med rätt information ;)

Jag är ledsen men gårdagens postade inlägg innehöll några missar. Nedan följer ett omskrivet inlägg med rätt information :)Vi kanske kan börja med att reda ut vad MIIT är. Man kan beskriva det som skithård intervallträning på hög nivå. Jättekul och jättejobbigt!Såhär presenterar vi MIIT på hemsidan:-Denna 3 veckors MIIT (MaxintensivIntervallTräning) kurs vänder sig till dig som tränat ett tag i både gym och gruppträning och som vill utmana dig själv. Kanske har du fastnat i din träning, kanske uteblir resultaten. Du tränar 4 dagar i veckan i grupp med tuffa basövningar som utnyttjar så många muskler som möjligt samtidigt. Utöver gruppträningen tränar du styrka eller något av de andra spännande passen vi har att erbjuda. Du får dessutom en PT timme med ett program uppbyggt på MIIT kursens träningskoncept. Louise Hedenborg håller i en föreläsning om kost, en viktig del i kursen om du vill kunna prestera 100%. Här krävs det disciplin och engagemang. Vägning och mätning i början och slutet för att se resultaten.Denna gången är det Louise och Gudfinna som håller i kursen. Tillsammans bildar de ett starkt team, redo att ta hand om er på bästa sätt. Har ni frågor om kursen så får ni gärna mejla eller prata med någon av dem när ni springer på dem i gymet. Ni når dem på följande mejladresser: gudfinna@studioaktiverum.se eller louise@studioaktiverum.seNästa kursstart närmar sig, måndagen den 8 sept kör vi igång och vi har några platser kvar. Så har ni tänkt gå men ännu inte anmält er så är det dags. Som vanligt så anmäler du dig i receptionen. Som medlem betalar du 1595:- och icke medlemmar betalar 2595:-Kursen pågår alltså 3 veckor och ni tränar tillsammans 4 ggr per vecka. Följande träningstider gäller:Måndagar: 19.15. Onsdagar 19.15. Fredagar 18.00 samt Söndagar 10.15.Vad säger ni, vågar ni utmana er själva?/ Lotta.

Energi med näring!

Hallojsan hejsan!Idag ska vi rota lite bland superfoods och vad som är bra för vår kära kropp. Oavsett om man vill gå upp i vikt eller ner i vikt eller bara hålla sin vikt så är de alltid viktigt att vi tillför kroppen näringsrik mat. ”Tomma kalorier” (livsmedel med massor av energi och ingen näring) som exempelvis rent socker, läsk, saft, godis, chips, jasminris osv tillför din kropp endast överflödiga kalorier och ingen näring. Så välj din mat med omsorg och kärlek. Givetvis behöver vi få i oss kalorier men med näring. Är där någon del vi missar att tillföra kroppen under dagen så kan vi lätt känna ett sug efter något senare på kvällen. Det kan bero på att kroppen inte fått i sig tillräckligt med fett, protein eller kolhydrater under dagen, ännu viktigare med näringsfokus är det för oss som tränar och är aktiva! Som jag sa vid första inlägget: på gymmet bryter vi ner musklerna och i köket bygger vi upp dom.Känner du dig ofta trött eller hängig kan man ha någon vitamin brist eller kanske är inne i en dålig socker spiral.. Fråga gärna oss om råd om ni tycker de känns svårt att veta hur eller vart ni ska börja någonstans ;)Lite tips på supermat för er kropp:Kålväxter som grönkål, vitkål, broccoli mm. Fördelar:

Alla kålväxter innehåller massor av vitaminer och mineraler: främst mycket C-vitamin, beta-karoten, kalcium, järn mm. Kålväxter är även bra för immunförsvaret, är bakteriedödande, innehåller även pektin som är blodsockersänkande, den sänker även det onda LDL- Kolesterolet och renar kroppen från toxiner osv.

Grönsaker som spenat, rödbeta, morot, tomat, alla sorters lökar (<–fin fint för kroppen), sparris mm. Fördelar:

Alla grönsaker innehåller en hel del vitaminer och mineraler och är relativt energisnåla. Innehåller mycket vatten. Grönsaker är överlag basbildande och behövs för syra/basbalansen. I dag är det väldigt vanligt att vi äter för surt för vår kropps bästa. Kommer även inlägg om det längre fram! 😉

Frukt och bär som citron, avokado, grapefrukt, apelsin, kiwi, granatäpple, tranbär, nypon, blåbär mm. Fördelar:

Snabb och effektiv energi, antioxidanter och funkar super som mellanmål, eller varför inte på frukost gröten? 🙂

​Frukt och bär innehåller massor av vitaminer och mineraler, främst C-vitamin. Dessutom en hel del fruktos men med all näring vi får i oss så är den fruktosen absolut godkänd.​Frukt är överlag basiskt. Bra för vår syra/basbalans.Framförallt bär innehåller mängder av antioxidanter!Kryddor och örter som ingefära (<–är de livsmedel som innehåller mest antioxidanter per gram), gurkmeja, chili, kanel, kakao, nässla, persilja mm. Fördelar:Här vill jag nästan in och berätta om varje krydda/ört var för sig meeen måste försöka hålla mig lite kortfattat så de inte blir en hel novell 😛 heheHär finns massor av fördelar som Kanel som är bl.a. GI sänkande, Ingefäran som är bra mot inflammationer, magbesvär, illamående, blodtryckssänkande mm. 1 tsk torkat nässelpulver täcker hela ditt dagsbehov av C-vitamin och en hel del mineraler, Gurkmeja är bra mot inflammation, ledbesvär, cancer, hudproblem, magbesvär, gallsten osv.. Några exempel iaf! 🙂 Lägg gärna i kryddor i exempelvis er smoothie, gurkmejan och nässla är rätt smaklöst, speciellt om ni har smakrika bär i som hallon t.ex.Innan ni drunknar i text så rundar jag av med ett recept på en näringsrik smoothie! :D2-3 dl havre- eller mandelmjölk, 1 näve frysta hallon, 1/2 banan, 1 dl äggvita alt. 2 ägg eller en skopa protein med valfri smak, en tsk nässelpulver (finns att köpa i dom flesta hälsokost affärerna) och toppa med lite frysta granatäpple kärnor (finns bland frysta bär i affären). Kör i en mixer och du har dig ett näringsrikt mellanmål eller något att få i dig efter din träning, är även lätt att ta med. Anpassa gärna efter just ert behov eller tycke!bildHa en fantastisk helg, all kärlek till er! /Louise 

  

Vi säger adjö till Bella.

I 14 år har vi jobbat ihop och jag minns första gången jag träffade denna lilla pingla här på Aktiverum. Hon skulle ha spinning och hennes magrutor gick rakt igenom linnet när hon satt på cykeln. (Just då tyckte jag inte om henne .. 😉 )Bella med hantelSONY DSCIsabel gick rakt in i mitt hjärta direkt. Hennes vänlighet, öppenhet och sätt att ta hand om en människa är unikt och känslan av att ha Isabel i sin närhet är väldigt lugnande. Det är väl därför jag sitter här och bölar i min ensamhet just nu.Isabel lämnar sin tjänst på Aktiverum idag men vi kommer med ALL SÄKERHET både se och höra henne i Helsingborg, var så säkra. Hon ska bara flytta en bit bort och arbeta inom samma bransch men med nya utmaningar. Idag var det ett tårdrypande farväl och det är väl märkligt att man inte riktigt fattar förrän dagen är kommen att hon faktiskt inte ska jobba kvar hos oss.SONY DSCHon vill med egna ord skriva några rader till er:Till alla medlemmar.efter jobbat i träningsbranschen i 19 år tycker jag fortfarande det är lika roligt som den allra första dagen. De 14 senaste åren har jag varit här på Aktiverum tillsammans med er.Vissa av er har jag känt i alla dessa år, vissa lite mindre men ni ska veta att ni alla ligger mig väldigt varmt om hjärtat! Nu ska jag vidare, få nya utmaningar och nya möjligheter. jag ska fortfarande jobba i samma bransch men på nya ställen.Ni har fått mig att känna så stor glädje genom alla dessa år som jag stigit in genom Aktiverums dörrar. Så stort TACK till er alla för att ni gjort mitt arbete så fantastiskt.Var rädda om era kroppar, vårda dem väl! Stor och go kram Isabel. Usch Bella! Men vi önskar dig alla ett STORT lycka till och vi ses säkert på en vinkväll. Vet ni vad? Mellan första och andra bilden är det 7 år … snacka om att vårda kroppen väl! Sista bilden är inte för så länge sen … ojojoj! <3 /AJSONY DSC     

Det händer i höst..

I vår medlemstidning som strax kommer i postlådan finns en kolumn som heter just Händer i höst. Här kan du läsa om alla kursstarter och happenings under sept- dec MEN jag kommer givetvis att göra det jag är gjord för i livet, nämligen informera er ännu mer om allt som händer i huset…. Infomaister är min roll. Louise tar det roliga på fredagarna .. 😉SONY DSCMIIT kursen börjar närma sig start och det är dags att anmäla sig. Gudfinna och Louise kommer hålla i trådarna och ni tränar i tre veckor 4 dagar i veckan.Måndagar: 19.15. Onsdagar 19.15. Fredagar 18.00 samt Söndagar 10.15.Medlemmar betalar 1595:- och icke medlemmar betalar 2595:-Vad är då MIIT? Ja, man kan säga att det är skithård intervallträning på HÖG nivå. Jättekul och jättejobbigt och det lovar bra resultat både konditionsmässigt och styrkemässigt. Förra årets hösttidning hade ett reportage om just MIIT, så om ni sparar på tidningarna kan ni hitta massor med info i den. I den kursen förlorade medlemmarna upp till 30 cm på 5 mätbara  sammanlagda ställe på kroppen. Det är grymt! Då var kursen bara 2 veckor… Tänk vad den kan göra på tre…Känner ni er sugna men lite frågande kan ni alltid haffa tag i Louise eller Gudfinna på plats eller maila dem. gudfinna@studioaktiverum eller louise@studioaktiverum.seSONY DSCJag önskar er en fortsatt fin dag och hoppas att vädret kanske bjuder på lite mer värme och sol innan vi släpper in hösten i våra hjärtan. /AJ  

För alla medvetna träningskvinnor.

…hette ett mail jag precis fick från Kerstin Florian.Det är ju så här att Aktiverums SPA har valt att jobba med Kerstin Florian som produktmärke eftersom hennes filosofi överensstämmer så bra med vår. Fysisk aktivitet, balanserad kost, vila och behandlingar står på Kf´s ”meny” och ja, det är ju vad vi gillar.I vilket fall kommer Kerstin Florian och Aktiverum SPA finnas i damernas omklädningsrum den 30 september 09.00-13.00 och 16.00-20.00. Det kommer finnas olika teman på produkter som ni kan prova på och ställa frågor om och givetvis kommer det finnas både tid och möjlighet till köp av div grejer. Till bra priser förstås.Celluliter -uppstramning. (Här kommer jag att hålla till) Förbättra elasticiteten och gör huden jämn och fin.Torr hud – återfuktning. En mjuk och len hud strålar och ser yngre ut.Muskelavslappning – Energigivare. Återmineraliserar och lindrar trötta träningsmuskler.Avslappning – Harmoni. Aromaterapi som hjälper kropp och sinne i balans.Så brudar. Efter träningen är ni välkomna in i omklädningsrummet för lite analys. Eller varför inte bara smita in på lunchen och kolla läget. Hjärtligt välkomna till en dag som blir lite mer än bara träning!/AJ 

Friska barn!

http://nosugaradded.se/dodar-vi-vara-barn-langsamt/Vad väcker denna video och text för tankar hos er? Hur ofta gör vi dom här omedvetna valen? Vad är det som gör att vi inte tar oss tid och ork för att ta hand om vår kropp och våra barns kroppar ALLTID?Visste ni att diabetes typ 2 är världens snabbaste växande sjukdom?Idag har jag valt att skriva om barnhälsa och hur viktigt det är att vi ger den yngre generationen en medvetenhet om goda vanor. För det är föräldern som är sitt barns förnuft tills dom utvecklar eget intellekt kring detta baserat på vad föräldern har lärt dom. Därför är de så viktigt att vi visar barn vikten av bra mat, rörelse, aktivt lekande och att lördagsgodis äts på lördagar. Visst sen har vi alla olika förutsättningar, vissa kanske får jobba hårdare för samma sak. Vilka barn hade inte ätit glass och godis dygnet runt om dom hade kunnat? Föräldern är sitt barns förnuft, medvetenhet och intellekt tills dom utvecklar eget. Gör medvetna val för er och era barns skull. Övervikt på barn är en form av barnmisshandel. Precis som jag tycker att stress, snabbmat, för lite sömn, rädslor och för stor press är en form av misshandel på oss själva! Men vi kan göra ett val för vårt eget bästa det kan inte alltid ett barn.Tips på vad som kan förbättra 🙂
  • Involvera era barn i matlagningen och låt de ta tid. Är man dödshungrig ta några nötter eller en frukt innan ni börjar.
  • Ut och lek med dom på lekplatser, sitt inte kvar på bänken, åk rutschkana, gunga eller lek pjätt!
  • Gör utflykter till skogen, djurparker och promenera.
  • Låt barnet gå så mycket som möjligt. Låt inte vagnen eller bärandet bli en för stor vana (med hänsyn till ålder såklart)
  • Anmäl dom till Aktiv kidz i höst!! 😀 hihi (maila mig: louise@aktiverum.se vid frågor)
  • Åk och simma tillsammans
  • Ha bara ”lördagsgotte” hemma på lördagar aldrig annars. Eller en annan dag i veckan som passar men låt de bara va en dag.
  • Klättra
  • Välj cykel framför bil eller buss.
  • Undvik läsk, saft, juice och dylikt. Socker drycker som just dessa tre är kalorier in utan mättnad och en av dom största anledningarna till övervikt idag. Lägg lite skivad citron, bär, gurka eller något annat i vattnet, ser rätt tjusigt ut och är framförallt nyttigare.
  • Ha disco hemma och dansa loss!
  • Spela spel och lek lekar som aktiverar.
  • Va ett gott föredöme med aktivitet och kost.
  • Nyttiga mellanmål, undvik socker bovarna! <— kommer inlägg om just socker längre fram 😉
På tal om mellanmål så kommer givetvis ett nytt tips om vad vi kan mumsa i oss! Och dagens mums är plättar!!! Jag är en riktig pannkakoman.. Men jag tycker de är rätt spexigt att ta hand om min hälsa också så därför har jag knepat och knåpat tills jag kom fram till det bästa receptet för hälsosammare plättar 😀bild 11 bild 5 (1) bild 3 (1)Grund receptet till mumsplättar:1 banan, ca 1/2 dl havregryn, 1 ägg, 2 äggvitor (finns äggvita på dunk att köpa för er med lite tålamod ;)), ca 1/2 dl keso, 1 msk hela linfrön, 1 tsk bakpulver, 1 nypa salt. Kör allt i en mixer och låt stå ca 10-15 minuter. Stek sedan i lite kokos olja.Ännu enklare recept som för dagar då tiden inte vill räcka till:Vispa ihop mosad banan, bär, eller rivet äpple med ägg och keso och sen stek i kokosolja.Översta bilden har jag gjort ”blåbärsglass” på ca 1 dl frusna blåbär, mixat med 1/2 dl casein och lite kokosmjölk. Sen rört i några hela blåbär.Nedersta bilden har jag mixat frusen mango med en liten skvätt funlight stevia och lite vatten. Smakar som sorbet 😉 I plättarna har jag lagt i lite vaniljcasein och två tsk kakao för att få chokladplättar. Så gott!!Ha en riktigt skön helg och ta hand om varandra!Kärlek!! //Louise