Stress första delen.

Vad är stress egentligen?När en fara hotar utsöndrar nervsystemet hormoner, såsom adrenalin, noradrenalin, och kortisol. Dessa hormoner ökar på andelen fetter och sockerarter i blodet vilket ger snabb och effektiv energi till musklerna. Hjärtat börjar slå snabbare, vilket ytterligare ökar på energimängden i kroppen, allt för att ge bästa möjliga energi vid en kamp eller en flykt. Samtidigt blir vi mindre känsliga för smärta och blodet koagulerar fortare.Låter detta som något vi har användning av i skolan, på jobb eller i vår vardag? Låter som något mer användbart för urtidsmänniskan. Men idag blir vi inte jagade av djur utan av ”måsten”, rädslor, prestation osv. men kroppen reagerar fortfarande likadant som för ca 2 miljoner år sedan. Bra fråga att ställa sig själv: Är verkligen alla måsten ett MÅSTE? Prioritera rätt och med kärlek till dig själv och vad som verkligen är väsentligt. Mer tips om hur du kan undvika stress kommer i del 3 ;)Vad som kan hända vid långvarig stress:
  • Trötthet
  • Sömnproblem
  • Likgiltighet, nedstämdhet
  • Rastlöshet
  • Humörsvängningar
  • Irritation
  • Sämre prestationsförmåga
  • Minskad uppmärksamhet
  • Minskad koncentrationsförmåga
  • Glömska, minnesluckor, sämre närminne
  • Obeslutsamhet
  • Sämre självkänsla
  • Kroppens återuppbyggnad försämras, cellproduktionen och ämnesomsättningen blir sämre
  • Depression
  • Ångest
  • Muskelspänningar i nacke, axlar och skuldror
  • Spänningshuvudvärk, migrän
  • Hjärtklappning, ökat blodtryck och andnöd
  • Hjärt- och kärlsjukdomar
  • Minskad sexlust
  • Inflammationer. Kroppens känslighet för stresshormonet kortisol minskar vid längre stress vilket kan innebära att kortisolets inflammationshämmande egenskaper minskar. Detta kan leda till försämrat immunförsvar, lättare att få förkylning m.m.
  • Magproblem, förstoppning, diarré
  • Förhöjt LDL-kolesterol
  • Högre blodsockernivåer och bukfetma
  • Ökad risk för diabetes typ 2 och insulinresistens
  • Ökad risk för fetma
  • Ökad risk för cancer
  • Utarmning av vitaminer och mineraler
  • Snabbare åldrande
  • Håravfall
  • Minskad kreativitet
  • Minskad livskvalitet
Jag kommer nu vid 2 tillfällen till skriva om stress och ska göra mitt bästa för att alla dessa inläggen ska komma under den närmsta veckan. Jag kommer va lite busig och komma med inlägg utanför fredagar! :PNästa inlägg kommer handla om positiv stress och där kommer även ett mumsigt recept på muggkaka! Yup du kan göra en protein kaka utan socker och mjöl i en mugg på max fem minuter! Bra substitut för oss kakmonster ;)Förresten har ni sett  att vi nu säljer turkisk yoghurt med bär i caféet? Idén la jag fram i tisdags och på torsdagen stod dom där! Vi har den bästa kökstantan! :DHa en fortsatt trevlig helg och ta hand om varandra. Kärlek! //Louisebild 33