Få tips från SPA.

I morgon tisdag (30/9)  besöker spa och Kerstin Florian vår reception med massor av härliga tips och produkter för hela kroppen. Mellan 09.00-13.00 samt 16.00-20.00 träffar ni vår kunniga personal. Idag kommer även Hälsokraft att bjuda på lite gott. Har ni inte provat rödbetsjuice innan träningen har ni chans nu.I morgon kommer ni även få chans att boka er till förmånligt pris på Ansiktsbehandling, Aktiverums träningskur eller Kur Slimming Detox. Bokar ni i morgon och får behandlingen innan den 31 oktober har ni  bra rabatt. Ansiktskuren som kostar 625:- får ni för 500:-, Träningskuren (725:-) får ni för 580:- och Slimming Detox (925:-) kostar i morgon 740:-.images (8)Välkomna att besöka receptionen innan eller efter träningen. Eller varför inte bara smita inom på en kopp kaffe och snacka lite med oss.images (6)Välkomna! <3

2 platser kvar.

Gudfinna stack precis in huvudet för att meddela oss att det nu endast är två platser kvar på Ballet Workout som börjar vecka 41, närmre bestämt den 6 oktober 19.15.Ni tränar måndagar och onsdagar 19.15 i tre veckor på ett sätt ni aldrig gjort förut. Styrka med rörlighet för att få optimal hållning och stabilitet.images (6)Anmäl er i receptionen. 795:- för medlemmar. 1195:- för icke medlemmar.Vidare meddelar Sara att vår uteträning körs endast september månad ut. Så på måndag är sista gången ni får skita ner er, sedan är ni välkomna in i värmen till oss andra…och jag passar på att önska er en förträfflig dag. Kram /AJ  

Mindre vardagssocker.

Från en konsumtion av 0,4 kg per person och år under 1700-talet steg konsumtionen till 4 kg per person och år under 1800-talet och till  drygt 40 kg under 1900-talet. Men sockerförbrukningen har varit mer eller mindre konstant under perioden 1930-2010. Men sockerkällorna har förändrats! Användningen av socker i hemmen har minskat kraftigt, vilket i och för sig är bra men socker från industritillverkade livsmedel har ökat. Idag står livsmedelsindustrin för hela 75 % av den totala sockerförbrukningen, vilket kan jämföras med 34 % under 60-talet. En stor orsak till denna förändring är bland annat läsk och godis. Från att ha druckit 30 liter läsk och 9 kg godis per person och år 1980 till 86 liter läsk och 17 kg godis per person och år 2009.3 hg godis ger oss ca 1000 kcal..vilket är nästan halva dagsbehovet av kcal för många. Jag är lite allt eller inget, att bara ta en godisbit för att ”njuta lite” det finns inte i min värld, jag tar allt och kan till och med ta en av dom där äckliga godisbitarna när det mumsiga är slut! Därför styr jag mitt inre kakpopcornchokladmonster till 1 dag i veckan och sätter min självdisciplin i riddarrustning och försöker leva som jag lär övriga dagar. Går oftast alldeles utmärkt ;)Några produkter du kan hitta det dolda sockret i mathyllorna:
  • Bröd, kex
  • Chips, ostbågar, snacks (poppa dina egna popcorn i kastrull istället med kokos- eller rapsolja)
  • Flingor, müsli och välling (finns sockerfria varianter på flingor och müsli, söta med bär)
  • Ketchup, såser, marinader, salladsdressing (gör egna dressingar med rapsolja/olivolja/kokosolja och färska eller torkade kryddor)
  • Salt/kryddblandningar (T.ex. färdiga kryddpåsar som tacokrydda = massa onödigt socker! Gör egen på spiskummin, färsk vitlök, paprikakrydda, chilli, färsk lök, peppar och lite salt)
  • Soja, sockerkulör
  • Buljong, färdiga soppor
  • Majs-, ärt- och bönkonserver
  • Juice
  • Torkad frukt (kolla innehållsförteckning)
  • Smaksatta mjölkprodukter (smaksätt själv med frusna bär eller nån frukt, mixa eller skär i)
  • Glass
  • De flesta mjukostar och mesost
  • De flesta konserverade frukter och juicer
  • Färdiglagad mat (Om tid eller ork inte räcker till, ta en dag i veckan då du lägger 1-2 timmar på storkok och gör matlådor!)
  • Bacon, korv, smörgåspålägg Maltos
  • Blodkorv/pudding
  • Frityrsmet
  • Lättmargariner

Kärt barn har många namn!

  • Fruktossirap
  • Druvsocker
  • Sackaros
  • Glukos
  • Dextros
  • Maltos
  • Fruktos
  • Socker
  • Fruktsocker
  • Invertsocker
  • Sirap
  • Glukossirap
  • Farinsocker, sirap och råsocker är jämförbara med vitt socker.
  • Honung består av socker till störst del.
Ha som vana att kolla av innehållsförteckningen på det ni handlar och det står alltid i storleksordning, så står socker högt upp i listan så kolla efter alternativ eller fundera om det är något du lätt kan slänga ihop själv. :)Nästa inlägg kanske det kommer ett recept på chokladkaka med svarta bönor som grund, ska bara testa och se om de blir gott först 😛 hehe annars blir de något annat!Ta hand om er kropp och själ! 😉 //Louise 

Brrrr…aaa kyla nu!

Ja, det är verkligen kalla vindar idag. I helgen tänkte vi råda bot på det med att ställa till med ett DANSMARATON. 09.00-12.00 kör vi så det ryker både med SH´BAM, Zumba, Dansaerobic och mycket annat skoj. Kör hela tiden eller eller besök passet en stund, du bestämmer. Bokning sker som vanligt 24 timmar innan om du vill försäkra dig om en plats. Alla är välkomna! Har du en granne som inte riktigt bestämt sig om att träna på Aktiverum kan du alltid dra med hen till oss och dansa. (Första gången jag använde ordet hen… Jättespännande!!)DSC_1825Tycker ni att dans är för alla andra kan ni istället sikta in er på den 11 oktober 12.00-14.00. Då träffar ni Johan och Mattias på en Boxningsworkshop. (Ja, det står 4 okt i tidningen ni fick ut men grabbarna kom på att de inte var hemma då …) Första timmen kommer innehålla teknikträning. Grundläggande slag och fotarbete samt mitsträning. Andra timmen skriver Mattias att det blir lattjo lajban.. Fullt ös med andra ord. SÅ, vill ni ha grundläggande träning inom boxningen tycker jag ni ska passa på den 11/10. Här kan ni verkligen få hjälp med allt! Även här är ALLA välkomna (även Hen) och ni bokar er på nätet som vanligt. Max antal är 20 stycken så ligg på appen i tid .. 😉IMG_2148mindreMånga värmande kramar till er idag. Nu letar vi fram vantar och mössa. /AJ   

Fredags mums!

Hej hopp!Här kommer receptet på Chiapudding! Och även lite info om just chiafrön, det är bra att ha koll på vad man stoppar i sig ;)Vad är chiafrön?Chiafrön är ett superlivsmedel. Per 100 gram innehåller de 31 gram fett, där hela 20 gram är linolensyra som är den vegetabiliska formen av Omega-3. Två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalstor laxfilé.Det innehåller 21 gram protein per 100 gram, med hela 18 av de 20 olika aminosyrorna, en riktig bra källa till vegetabilisk protein.Chia innehåller 38 gram kolhydrater per 100 gram, där hela 34 gram är fibrer av den vattenlösliga sorten som gynnar tarmfunktionen och hjälper till att hålla blodsockret jämnt. Chiafrön är även rikt på mineraler som magnesium, kalium och zink.Kul fakta! Chiafrö var huvudnäring när mayaindianerna och aztekerna i Mexico behövde extra energi till fysiska ansträngningar som strid och långdistanslöpning mellan byar.bildChiapudding recept:2 dl mandelmjölk0,5 tsk vaniljpulver0,5 mogen banan0,5 dl chiafrönMixa allt utom fröna till en jämn konsistens och blanda sedan ihop det med fröna i en skål, täck över och låt de stå i kylen minst 15 minuter, gärna över natten!Jag brukar byta ut vaniljpulvret till 0,5 dl vaniljcasein för extra protein och blandar i 1 tsk pepparkakskryddor för att få chaismak, är så gott!! 😀 Sen har jag gärna lite bär i som frusen mango eller granatäpple som på bilden ovan. Bra mellanmål eller hälsosammare alternativ till efterrätt!Ha en underbar helg alla! Kärlek! //Louise 

Tanka solenergi!

Det känns som sommar ute och det måste vi försöka utnyttja här uppe i våra nordliga breddgrader. Snart kommer höst och vintermörkret med mindre dagsljus. Fast, det är ganska mysigt att krypa upp i soffan med en god kopp te och tända ljus i fönstret. Eller vad tycker ni?SONY DSCD-vitamin är ett hett ämne just nu och ju mörkare det blir desto mer lax och ägg får vi stoppa i oss. Är ni småätare kan ni alltid ta extra tillskott också. Jag har hittat en bra länk nedan om ni vill läsa mer om varför D-vitaminet är så bra och varför vi bör tänka på att fylla på under vintern.Önskar er en underbar dag! Gå ut några minuter och njut av sensommaren. /AJww.kostdoktorn.se/d-vitamin

Favorit i repris.

Finurlig businessHur är det nu? Har du funnit din passion i livet? Går du din egen väg? Tar du allt personligen? Vad sjunger ditt hjärta för?Är du intresserad av att höra om Wiviannes berättelse genom livet och kanske få idéer och energi till din egen passion eller längtan  är du hjärtinnerligt välkommen till oss den 11 oktober.13.00-14.30 lyssnar ni, funderar och reflekterar. Ni hinner säkert ställa frågor också. Wivianne har tonvis med goda råd att applicera på ditt liv. Sedan går ni hem och funderar färdigt. Kanske kommer det något spektakulärt ut av denna dag. Det vet bara den som är nyfiken.Välkomna att boka din plats! 042-164060 eller wivianne@wivianenyberg.se150:- medlemspris. 300:- för icke medlem.   
Ny träning på gång!images (6)images (3)Vecka 41, dvs den 6 oktober startar vi upp  Ballet Workout 6 gånger med Gudfinna i spetsen.Jag är helt säker på att ni som gillar Bodybalance och Yoga hade älskat denna träningsformen. Ni som tycker ni är för stela för ovan nämnda pass borde träna detta för att få upp er rörlighet/smidighet och styrka på ett skönt och smart sätt.Jag vill betona att Ballet Workout inte är den döende svanen dans till klassisk musik. Det är träning men med tänket på att få ut rörelsen i kroppen maximalt, att få längden i kroppen och att minska antalet för korta muskler som orsakar skador.Vad säger ni? Hänger ni på? Det är stort i bla USA och kommer säkert bli stort här också. Vi är ju kända för att vara före vår tid med det mesta så varför inte detta också..   För att nämna två: Indoorwalking och Spinning. Det blev ju succé! Ja just det, HIIT också.. ;)Ni betalar för dessa 6 gånger 795:- om ni är medlemmar på Aktiverum. Icke medlem betalar 1195:-.Välkomna att boka er plats. Vi tar endast in 10 personer!imagesEfter 6 gånger ser vi ut så här ……………………….. hämta

Så kan vi få en rikare vardag med mindre stress!

Sista men kanske viktigaste delen i ämnet stress, hur förhindrar vi? Och slänger även in lite tips på hur vi kan göra vår vardag lite värdefullare.En stor anledning med att jag jobbar med hälsa är att jag vill arbeta med att få människor att ta hand om sig själva mer och inte bara snurra vidare i stressen som dagens samhälle bidrar med. I mitt jobb möter jag för många som stressar sig själva för hårt med diverse krav och rädsla för att misslyckas. Är det verkligen så fel att misslyckas? Absolut inte! Varje misslyckande är en utveckling och en lärdom du inte kan läsa dig till eller köpa för pengar och inom träning är misslyckande väldigt användbart för en större utveckling. Du kan aldrig nå resultat lika fort på ett pass du klarar utan några större motgångar som du kan på ett pass du inte klarar helt eller klarar med nöd och näppe. Det bästa ligger utanför bekvämlighets zonen, må va en kliché men så sant! Och det är lite så i livet också, våga testa och i värsta fall misslyckas och bli en erfarenhet rikare. Som man kan säga sikta mot stjärnorna och landa på månen, men låt det ta den tid det behöver. Och tänk på att förändring kräver underhåll, att man t.ex. lämnar utrymme för lite kärlek till sig själv genom att kanske stryka 30 minuter tv tid?Tips mot stress och för ett positivare tänk:
  • Vid gråa dagar när man känner sig hängig eller det känns som inget går som man vill, skriv en tacksamhetslista på 10 saker du är tacksam för i ditt liv som ex du är frisk, har mat på bordet, har vackra barn, har en partner som älskar dig, har tak över huvudet osv.
  • Skriv en prioriteringslista på alla saker du känner du måste hinna med och rangordna vilket som måst göras först och vilket som kan vänta, ett bra sätt att få lite översikt plus så kanske man egentligen inte har så många MÅSTEN som man tror?
  • Ta dig tid i schemat för små pauser där du bara andas och rensar huvudet, ta en nypa frisk luft, gör lite pausgympa, ta nått mellanmål eller bara va.
  • Lyssna på musik som gör dig glad eller ger dig ett lugn. Det du behöver just då.
  • Va ödmjuk mot dig själv och tillåt dig själv att ha en dålig dag där du kanske stannar kvar i soffan och äter lite för mycket glass, men blir dagen en vecka eller mer så kanske man behöver fundera på en ny vardag? Och tänk på att utan dessa dåliga dagar hade vi kanske inte uppskattat dom bra lika mycket 🙂
  • Ät dina måltider i lugn och ro, gärna utan tv, iPads, datorer eller telefoner. Försök att undvika stressade måltider där du knappt hinner sätta dig. Planera in i ditt schema om de behövs!
  • Gå ut i naturen och ta in alla uttryck, dofter, vyer, solens värme, vindens kyla eller regnets lugn.
  • Närhet med någon annan i påklädd eller naken form spelar ingen roll 😉 Hudkontakt är läkande!
  • När du säger JA till andra säger du ofta NEJ till dig själv! Tillhör du dom som har svårt att säga nej? Då kan jag tipsa om ”Jag återkommer” ”Jag ska bara dubbelkolla i mitt schema” ”jag ska bara checka hemma så det är ok” ”Jag ska bara städa klart så ringer jag dig” och så vidare! Använd dessa 10-15 min och känn efter vad DU VILL och MÅR BRA av och ge ett svar utifrån det. När någon nekar dig så är inte det hela världen eller hur?
  • Boka in en dag/kväll/timme i veckan som är DIN egentid där du gör något du mår bra av.
  • När du känner att hjärtat klappar på för fort, stanna upp andas tio djupa andetag långt ner i magen.
  • Träning är super för att bli av med stress och för mer kvalitet i vardagen. Allt från spinning till yoga, hitta det som passar dig och våga prova nya saker. Vi instruktörer hjälper dig mer än gärna 🙂
  • Gå på massage eller någon annan spa behandling någon eller ett par gånger i månaden. Unna dig själv för det är du värd!!
  • Något som är super och som jag tror många behöver är att uppmärksamma sina goda sidor! Så prova i en vecka eller längre att skriva ner 3 saker som du har gjort bra i dag, 3 saker du har som mål och 3 saker du är bra på!
bild (1)rMindre stress och mer kärlek till er själva! <3I nästa inlägg kommer ett recept på chiapudding 😉 Kärlek//Louise 

Apropå den positiva stressen Louise skriver om ..

….vill jag stressa upp er lite med allt som händer i huset i september. Säkert glömmer jag något men här är det jag kom på i dag i bilen till jobbet.På fredag – 12 september Är det After  Work Yoga 17.00-19.00 med Wivianne. Vidare kör Jossan, Sara och Saga BodyBalance release 17.15 vilket gör att ni inte kan gå på båda .. synd meeeen det kommer fler chanser. Matilda och Daniel kör team i BodyPump med den nya releasen 16.30.Lördagen den 13 september är det BodyBalance release 11.00 med Camilla och Maria. Klockan 13.00 startar Wivianne upp sin förläsning om Ayurveda. Det är även idag som Sara, Ola, Magnus och Thessan springer stafett i Hbg marathon. Lycka till önskar vi dem!Söndag 14 september startar Aktiv Kids och Aktiv Teens.Onsdagen den 17 september kör Sara och Jossan team i BodyPump 16.30.Lördagen den 20 september är det Yin yoga Workshop med Lena,13.30-16.30.Torsdagen den 25 september startar Aktiv Shape och Aktiv Shape duo. En 12 veckors PT-kurs.Fredagen den 26 september är det medlemsdag på Intersport med 20% rabatt på kläder och skor. Denna dag är det även dags för vår första TGF med frukost mellan 07.00-09.00.Lördagen den 27 september håller vi Dansmarathon i våra nyinköpta kläder från intersport. ;)Tisdagen den 30 september träffar ni SPA och Kerstin Florian i receptionen med diverse härliga produkter.Sen får det räcka! Utöver detta ska ni ju hinna gå på alla era favoritpass och träna i gymmet en sväng. Ingen stress! Själv siktar jag in mig på Ayurvedan och TGF. Kram på er! /AJ