Så kan vi få en rikare vardag med mindre stress!

Sista men kanske viktigaste delen i ämnet stress, hur förhindrar vi? Och slänger även in lite tips på hur vi kan göra vår vardag lite värdefullare.En stor anledning med att jag jobbar med hälsa är att jag vill arbeta med att få människor att ta hand om sig själva mer och inte bara snurra vidare i stressen som dagens samhälle bidrar med. I mitt jobb möter jag för många som stressar sig själva för hårt med diverse krav och rädsla för att misslyckas. Är det verkligen så fel att misslyckas? Absolut inte! Varje misslyckande är en utveckling och en lärdom du inte kan läsa dig till eller köpa för pengar och inom träning är misslyckande väldigt användbart för en större utveckling. Du kan aldrig nå resultat lika fort på ett pass du klarar utan några större motgångar som du kan på ett pass du inte klarar helt eller klarar med nöd och näppe. Det bästa ligger utanför bekvämlighets zonen, må va en kliché men så sant! Och det är lite så i livet också, våga testa och i värsta fall misslyckas och bli en erfarenhet rikare. Som man kan säga sikta mot stjärnorna och landa på månen, men låt det ta den tid det behöver. Och tänk på att förändring kräver underhåll, att man t.ex. lämnar utrymme för lite kärlek till sig själv genom att kanske stryka 30 minuter tv tid?Tips mot stress och för ett positivare tänk:
  • Vid gråa dagar när man känner sig hängig eller det känns som inget går som man vill, skriv en tacksamhetslista på 10 saker du är tacksam för i ditt liv som ex du är frisk, har mat på bordet, har vackra barn, har en partner som älskar dig, har tak över huvudet osv.
  • Skriv en prioriteringslista på alla saker du känner du måste hinna med och rangordna vilket som måst göras först och vilket som kan vänta, ett bra sätt att få lite översikt plus så kanske man egentligen inte har så många MÅSTEN som man tror?
  • Ta dig tid i schemat för små pauser där du bara andas och rensar huvudet, ta en nypa frisk luft, gör lite pausgympa, ta nått mellanmål eller bara va.
  • Lyssna på musik som gör dig glad eller ger dig ett lugn. Det du behöver just då.
  • Va ödmjuk mot dig själv och tillåt dig själv att ha en dålig dag där du kanske stannar kvar i soffan och äter lite för mycket glass, men blir dagen en vecka eller mer så kanske man behöver fundera på en ny vardag? Och tänk på att utan dessa dåliga dagar hade vi kanske inte uppskattat dom bra lika mycket 🙂
  • Ät dina måltider i lugn och ro, gärna utan tv, iPads, datorer eller telefoner. Försök att undvika stressade måltider där du knappt hinner sätta dig. Planera in i ditt schema om de behövs!
  • Gå ut i naturen och ta in alla uttryck, dofter, vyer, solens värme, vindens kyla eller regnets lugn.
  • Närhet med någon annan i påklädd eller naken form spelar ingen roll 😉 Hudkontakt är läkande!
  • När du säger JA till andra säger du ofta NEJ till dig själv! Tillhör du dom som har svårt att säga nej? Då kan jag tipsa om ”Jag återkommer” ”Jag ska bara dubbelkolla i mitt schema” ”jag ska bara checka hemma så det är ok” ”Jag ska bara städa klart så ringer jag dig” och så vidare! Använd dessa 10-15 min och känn efter vad DU VILL och MÅR BRA av och ge ett svar utifrån det. När någon nekar dig så är inte det hela världen eller hur?
  • Boka in en dag/kväll/timme i veckan som är DIN egentid där du gör något du mår bra av.
  • När du känner att hjärtat klappar på för fort, stanna upp andas tio djupa andetag långt ner i magen.
  • Träning är super för att bli av med stress och för mer kvalitet i vardagen. Allt från spinning till yoga, hitta det som passar dig och våga prova nya saker. Vi instruktörer hjälper dig mer än gärna 🙂
  • Gå på massage eller någon annan spa behandling någon eller ett par gånger i månaden. Unna dig själv för det är du värd!!
  • Något som är super och som jag tror många behöver är att uppmärksamma sina goda sidor! Så prova i en vecka eller längre att skriva ner 3 saker som du har gjort bra i dag, 3 saker du har som mål och 3 saker du är bra på!
bild (1)rMindre stress och mer kärlek till er själva! <3I nästa inlägg kommer ett recept på chiapudding 😉 Kärlek//Louise