Fredags mums!

Hej hopp!Här kommer receptet på Chiapudding! Och även lite info om just chiafrön, det är bra att ha koll på vad man stoppar i sig ;)Vad är chiafrön?Chiafrön är ett superlivsmedel. Per 100 gram innehåller de 31 gram fett, där hela 20 gram är linolensyra som är den vegetabiliska formen av Omega-3. Två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalstor laxfilé.Det innehåller 21 gram protein per 100 gram, med hela 18 av de 20 olika aminosyrorna, en riktig bra källa till vegetabilisk protein.Chia innehåller 38 gram kolhydrater per 100 gram, där hela 34 gram är fibrer av den vattenlösliga sorten som gynnar tarmfunktionen och hjälper till att hålla blodsockret jämnt. Chiafrön är även rikt på mineraler som magnesium, kalium och zink.Kul fakta! Chiafrö var huvudnäring när mayaindianerna och aztekerna i Mexico behövde extra energi till fysiska ansträngningar som strid och långdistanslöpning mellan byar.bildChiapudding recept:2 dl mandelmjölk0,5 tsk vaniljpulver0,5 mogen banan0,5 dl chiafrönMixa allt utom fröna till en jämn konsistens och blanda sedan ihop det med fröna i en skål, täck över och låt de stå i kylen minst 15 minuter, gärna över natten!Jag brukar byta ut vaniljpulvret till 0,5 dl vaniljcasein för extra protein och blandar i 1 tsk pepparkakskryddor för att få chaismak, är så gott!! 😀 Sen har jag gärna lite bär i som frusen mango eller granatäpple som på bilden ovan. Bra mellanmål eller hälsosammare alternativ till efterrätt!Ha en underbar helg alla! Kärlek! //Louise