Mindre vardagssocker.

Från en konsumtion av 0,4 kg per person och år under 1700-talet steg konsumtionen till 4 kg per person och år under 1800-talet och till  drygt 40 kg under 1900-talet. Men sockerförbrukningen har varit mer eller mindre konstant under perioden 1930-2010. Men sockerkällorna har förändrats! Användningen av socker i hemmen har minskat kraftigt, vilket i och för sig är bra men socker från industritillverkade livsmedel har ökat. Idag står livsmedelsindustrin för hela 75 % av den totala sockerförbrukningen, vilket kan jämföras med 34 % under 60-talet. En stor orsak till denna förändring är bland annat läsk och godis. Från att ha druckit 30 liter läsk och 9 kg godis per person och år 1980 till 86 liter läsk och 17 kg godis per person och år 2009.3 hg godis ger oss ca 1000 kcal..vilket är nästan halva dagsbehovet av kcal för många. Jag är lite allt eller inget, att bara ta en godisbit för att ”njuta lite” det finns inte i min värld, jag tar allt och kan till och med ta en av dom där äckliga godisbitarna när det mumsiga är slut! Därför styr jag mitt inre kakpopcornchokladmonster till 1 dag i veckan och sätter min självdisciplin i riddarrustning och försöker leva som jag lär övriga dagar. Går oftast alldeles utmärkt ;)Några produkter du kan hitta det dolda sockret i mathyllorna:
  • Bröd, kex
  • Chips, ostbågar, snacks (poppa dina egna popcorn i kastrull istället med kokos- eller rapsolja)
  • Flingor, müsli och välling (finns sockerfria varianter på flingor och müsli, söta med bär)
  • Ketchup, såser, marinader, salladsdressing (gör egna dressingar med rapsolja/olivolja/kokosolja och färska eller torkade kryddor)
  • Salt/kryddblandningar (T.ex. färdiga kryddpåsar som tacokrydda = massa onödigt socker! Gör egen på spiskummin, färsk vitlök, paprikakrydda, chilli, färsk lök, peppar och lite salt)
  • Soja, sockerkulör
  • Buljong, färdiga soppor
  • Majs-, ärt- och bönkonserver
  • Juice
  • Torkad frukt (kolla innehållsförteckning)
  • Smaksatta mjölkprodukter (smaksätt själv med frusna bär eller nån frukt, mixa eller skär i)
  • Glass
  • De flesta mjukostar och mesost
  • De flesta konserverade frukter och juicer
  • Färdiglagad mat (Om tid eller ork inte räcker till, ta en dag i veckan då du lägger 1-2 timmar på storkok och gör matlådor!)
  • Bacon, korv, smörgåspålägg Maltos
  • Blodkorv/pudding
  • Frityrsmet
  • Lättmargariner

Kärt barn har många namn!

  • Fruktossirap
  • Druvsocker
  • Sackaros
  • Glukos
  • Dextros
  • Maltos
  • Fruktos
  • Socker
  • Fruktsocker
  • Invertsocker
  • Sirap
  • Glukossirap
  • Farinsocker, sirap och råsocker är jämförbara med vitt socker.
  • Honung består av socker till störst del.
Ha som vana att kolla av innehållsförteckningen på det ni handlar och det står alltid i storleksordning, så står socker högt upp i listan så kolla efter alternativ eller fundera om det är något du lätt kan slänga ihop själv. :)Nästa inlägg kanske det kommer ett recept på chokladkaka med svarta bönor som grund, ska bara testa och se om de blir gott först 😛 hehe annars blir de något annat!Ta hand om er kropp och själ! 😉 //Louise