Utomhusträning

Hallojsan!

Nu när våren lockar med värme, frisk luft och grönska så tänkte jag idag ge lite tips på utomhus träning. Går givetvis att ta med sig dessa övningar på semestern (om man nu inte vägrar lyfta något annat än en pina colada) eller att utföra dom inomhus när vädret vägrar va till ert befogande! Givetvis vill vi ju helst att ni kommer och svettas och gosar med oss på Aktiverum men kan va bra att ha alternativ 🙂

Jag ska faktiskt bjuda på ett MIIT kurs inspirerat pass 😉 Ni kör 4 st övningar om och om igen så många varv ni bara kan under 10 min, sen 4 nya övningar samma tid och sen fyra sista övningar same same tid, enkelt, effektivt och snabbt! Glöm inte att värma upp innan.

10 st burpees10 st smala armhävningar10 st hopp med knäslag10 st superman planka (sträck ut arm + motsatt ben)

VILA

20 st sumo hopp20 st plankan rodd med vridning av arm uppåt20 st jämfota hopp över föremål (ca 1/2 meter brett)20 st sidoplanka höftlyft

VILA

30 st höga knän30 st prisoner squats (händerna bakom nacken/huvudet)30 st runners start30 st crunch med armbåge till motsatt knä

FÄRDIG! Och förhoppningsvis slutkörd 😀

Ha en skön veckan <3 Kram/Louise

SOL – på gott och ont

De flesta av oss längtar efter solens värmande strålar på olika sätt. Många av oss tycker om att solbada och bli bruna, andra vill bara ha ljuset och värmen men håller sig gärna i skuggan. Oavsett hur vi nyttjar solens närvaro har den sina positiva och negativa egenskaper.D-vitamin – en viktig faktor som solen bjuder på! 15 minuter om dagen i direkt solljus räcker för att få vårt dagsbehov av D-vitamin. Huden är fullt medveten om vilken mängd som är tillräcklig så när den är mättad tar den inte tillvara på mer. De 15 minuterna gäller på sommarmånaderna i Sverige och mitt på dagen när solen är högt upp för att UVB-strålarna ska nå fram och ge effektiv tillverkning. Brist på D-vitamin kan ge nedstämdhet, irritabilitet, koncentrationssvårigheter och värk.Fler dör i Malignt Melanom än i trafiken! Mer än 40 000 drabbas i Sverige av någon form av hudcancer varje år. Ca 2800 av dessa är den allvaliga formen malignt melanom och den siffran ökar ständigt. Därför uppmanar jag mina kunder mer och mer till att använda hög solskyddsfaktor.Åldrad hud! Uv-strålarna är den största bidragande faktorn till vår huds åldrande. UVA strålarna är de som går ner djupast i huden och bryter ner den underliggande strukturen. Proteinet kollagen bryts ner och så även elastinet vilket ger oss linjer och rynkor och gör huden oelastisk och slapp. Den vattenbildande förmågan i hornlagret försämras, fibroblaster och fett minskar, huden torkar ut och fria radikaler bildas som i sin tur påskyndar hudens åldrande. Solen bidrar även till ojämn pigmentering, ytliga kärl och förstorade porer.Positiv effekt mot hjärtinfarkt och diabetes. Att man i sydligare breddgrader löper lägre risk för hjärinfarkt tror man nu beror på solens intensitet. Solljuset bidrar till att kärlen vidgas samtidigt som blodtrycket sjunker. Man kan även se en förbättring hos diabetespatienter på sommaren jämfört med att fler insjunknar under våra mörjkare månader. Detta b.la. av D-vitaminet. Men också av att ljusets inverkan på vårt immunförsvar och man tror att en störd dygnsrytm påverkar vår ämnesomsättning mer än vad man idag vet. Ljuset som når ögats näthinna påverkar de hormoner som bidrar till vår sömn och vakenhet och hjälper oss till god dygnsrytm.Så solen och dess ljus har även många fördelar som vi inte får glömma för ett friskare liv. Men glöm inte att skydda er i sommar! Vi har nu 20% rabatt på våra solprodukter inne på SPA.Kram/Lina

Body Attack

God eftermiddag!På torsdag 21 maj kör vi igång Body Attacken igen efter ett kortare uppehåll.Hanna är laddad och väntar  på er kl 18.10 i sal 4.Body Attack är en konditionsträning utan redskap. Gamla hederliga aerobicsteg kombineras med styrke och stabilitetsövningar för hela kroppen. Motiverande musik gör passet komplett och alla tar ut sig efter sin egen förmåga. Har du inte testat så är det dags helt enkelt.Önskar er en härlig måndag/Sara 

Sommarkortet börjar säljas 1 juni.

Vi kommer ha tre olika kort i sommar. 30, 60 och 90 dagar. Alla kort börjar säljas den 1 juni. Vi erbjuder 25% på korten bara för att vi tycker om er! (Vi gillar alltså inte när ni ligger på stranden istället för att träna..) 😉90 dagars sommarkort köper ni med rabatten för 1496:-  Den måste ni köpa under juni månad för att ni ska hinna utnyttja alla dagarna.60 dagars sommarkort kostar 1121:-  Den kan ni köpa under hela juli för att hinna.30 dagars kortet kan ni OM NI MÅSTE, vänta med att köpa augusti ut, för 596:-Sommarkorten gäller till den 30 september. (Men det har ni säkert redan räknat ut)Jag väntar med spänning på den där sommarvärmen… cykeln känns lite kall i vinden faktiskt.En annan sak som var lite kall (eller kanske varm) var förra veckan när jag cyklade till jobbet i motvind. Jag kom ifatt en man på sin cykel och när jag var på lagom härligt avstånd snyter gubb*** sig rakt ut i luften ….  VARFÖR GÖÖR NI DET GUBBAR???? Här kommer jag, nysminkad och fräsch på min nya cykel, glad för att få lite frisk luft i lungorna. Tur min mun var stängd…Ja, jag.. sommaren bär med sig många trevliga minnen. Hoppas ni får några riktigt bra hos oss i år! Kram på er. /AJ

Peptider i hudvård

Peptider är delar av proteiner, vilka är långa (eller ibland korta) kedjor av aminosyror. Vissa peptider påverkar hormonell aktivitet, andra påverkar immunförsvaret, vissa tros spela en roll vid sårläkning och ha en betydelse vid atopisk dermatit och eksem. Alla peptider fungerar som ”budbärare” och inom hudvård har de en viktig cellkommunicerande förmåga. Med detta menar man att de överför information till cellerna om hur de ska fungera på bästa sätt.Peptider som används i hudvårdsprodukter är skräddarsydda och kan ha många olika effekter i huden. Det vanligaste, speciellt i Anti-Age produkter, är att de hjälper huden att producera kollagen, vilket gör att huden lättare kan reparera sig själv och återfår sin elasticitet, ökar hudens spänst och reducerar fina linjer och rynkor.Peptider minskar också inflammationer i huden och reparerar skador som orsakats av luftföroreningar, ultraviolett ljus och andra faktorer som bryter ner huden. De verkar genom att arbeta tillsammans i kosmetiska produkter som serum och krämer. De har många spännande fördelar, men man vet sedan länge att de behöver andra aktiva ingredienser att samverka med, detta gör man oftast hudvårdsprodukter för att få maximal effekt. Exempel på ingredienser som ofta samverkar med peptider är antioxidanter och vitaminer.Kram Lina

Det går undan.

Maj månad är redan här och på lördag vankas det Springtime i vår vackra stad. Ska du springa fort som tusan eller stå vid sidan om och äta glass i ett par snygga solglasögon? OM du bestämt dig för att springa och vill ha vår fina tröja på dig kan du säga till Sara. Vi har beställt några extra om i fall att. Säg till INNAN lördag bara .. 😉 Hoppas vi ses i tältet nere vid Dunkers… med eller utan glass..En annan sak som gick undan var MIIT X-tra kursen som startar vecka 21. Jag skulle precis sätta mig och blogga ut om att eftersom efterfrågan var så stor så kör vi en extra kurs i MIIT vecka 21-23… MEEEEN … platserna tog slut på en eftermiddag. Djungeltelegrafen hann före mig denna gången. Så: Ny kurs vecka 21 som är fullsatt …. Gudfinna får gå in på sin semester och köra fler, eller vad tycker ni?Sen MÅSTE jag bara få lov att berätta om EN sak till som går undan.. jag har köpt en elcykel! Om ni stöter på mig på Aktiverum måste ni få prova den! Det är helt magiskt. För oss som har ett hjärta likt en traktor är detta en frälsning utan dess like. Jag fnissade hela vägen från Mörarp till Hbg idag när jag cyklade in. Så om ni känner någon som inte är lika grymt tränade som ni, tipsa dem om detta. Jag fattar inte varför jag inte köpt en tidigare…Stor kram på er denna härliga måndag. <3 /AJ 

Underbara söndagmorgon

  

Godmorgon alla!

Hoppas ni har en lika skön start på er dag som jag. Sitter precis och mumsar i mig chokladgröt med hallon innan jag ska iväg till gymmet och PT:a. Ser ni till att få i er en bra frukost innan träningen? Har ni svårt att få i er frukost innan träningen så stoppa gärna i er ett ägg eller en smoothie så orkar ni garanterat mer och få i er en ordentlig frukost inom ca en timme efter träningen så ni ger kroppen dess byggstenar 😉 När ni ändå har sovmorgon passa på att lägga lite extra tid och kärlek på er frukost, skär upp färsk frukt, pressa färsk juice, gör en god omelett, baka scones eller gör en smaskig chokladgröt som här nedan 🙂

IMG_3293Värm 1 dl fiberhavregryn med 2 dl vatten, blanda ut de med choklad casein/protein, en skvätt havremjölk och sen på med frysta hallon 😉

Kramar/Louise