Konditionsövningar utan hopp.

Idag kommer det lite tips på övningar man kan köra för att höja pulsen, som även fungerar utmärkt för er som har problem med att utföra hopp eller stötar för knäna.

http://youtu.be/q6oX_olbF1U

Battleropes, att tänka på: Använd kraft för att lyfta upp repen likväl som att slänga ner dom, så ni inte bara lyfter uppåt (rätt vanligt ”fel”). Lägg belastningen bakåt för repen kommer dra er framåt men det upptäcker ni direkt 😉 Sen använd hela kroppen som Daniel gör i videon så de inte bara är armarna som är i rörelse och spänn magen!

http://youtu.be/mUkL54T3Yqg

Kettlebellswing, att tänka på: Här är teknik A & O, för ländryggen är oftast den som får ta stryk vid felaktig teknik. Så fråga gärna någon instruktör/PT med hjälp om ni är minsta lilla osäkra. Här ska man tänka på att under hela övningen hålla blicken framåt och bröstet uppe, för att få fart på kettlebellen använder ni huvudsakligen kraft från höften. Gör liksom ett ”superjuck” framåt :p Magen ska va spänd och konstant kontakt vid skulderbladen. Ländryggen ska aldrig böjas bakåt i denna övning, viktigt att man stannar när sätet är maxspänt och att man inte fortsätter med höften framåt till en onaturlig hållning. Som sagt en hel del att tänka på, fråga vid osäkerhet, vi hjälper er glädjeligen! 😉

http://youtu.be/LBT9wRrV6zA

SkiErg, att tänka på: Lite liknande kettlebellswingen så ska man hålla magen spänd, blicken framåt och bröstet uppe. Dra långt uppifrån och använd mage, armar, rygg och ben för att dra neråt. Rätt poppis maskin bland dom som kör Vasan.

Alla dessa övningar är super både fall man som sagt har problem med hopp eller stötar för knäna, om man vill slimma till överkroppen och viktigast av allt träna sitt hjärta och få mer ork. Ingen fråga är dum om där dyker upp något ni undrar över 🙂 Och stort tack till Daniel från MIIT kursen som fick ställa upp som video offer 😉

Ha en underbar helg! Kärlek/ Louise