Trygg gravidträning.

Visst hade man önskat en perfekt graviditet för alla. Inga komplikationer eller konstigheter. Bara ett rosa skimmer över den harmoniska kvinnan som strålar mer och mer ju större magen blir. (För visst är det väl bara magen som växer?) Kosten är givetvis perfekt. Inga sug efter livsmedel inte ens kan stava till eller humörsvängningar utan någon som helst anledning …Vi kan hjälpa dig med vissa grejer både under och efter din graviditet, dock ej alla.Eller rättare sagt Linda kan. Linda är speciellt utbildad för dig med växande mage och för livet efter med din nya kropp. Hon vet var du behöver stärka och vad du behöver tänka på för att inte skada dig och för att träna upp rätt muskler.Detta är så härligt att se! En komplikationsfri graviditet där man kan träna hela vägen in i mål. Träning vid graviditet (måttlig) ger en gladare och friskare mamma. En gladare bebis och en lättare förlossning. Återhämtningen efter maratonloppet blir snabbare och förmågan att hitta magmusklerna igen blir effektivare. Du orkar bära på din mage och minskar risken för ryggproblem. Ja listan kan göras lång!IMG_1618 IMG_1617Det bästa är att OM du känner för att träna under din graviditet, vill ha personlig rådgivning och ett bra program just för dig, så finns vi här med vår expert.Nu önskar jag er en trevlig kväll och stundande skön helg. /AJ 

Mindfulness… vad är det bra för?

Vi startar upp en kurs i Mindfulness den 1 mars med vår yogainstruktör Maria Lyckmark. Hon kommer hålla kursen 6 tisdagar 17.30-19.00 och ge er många praktiska råd och bra övningar.
SONY DSC
Hinner du se allt vackert? 
  • Är du närvarande när du kör bil?
  • Hinner du smaka vad kaffet smakar på morgonen?
  • Hör du fåglarna på din promenad?
  • Lyssnar du?
  • Upplever du vad som händer just nu?
  • Läser du texten och tänker på annat?
  • Tänker du mer negativt än positivt om dig själv?
Varför behöver jag mindfulness? Ja, det kan man ju fråga sig. Listan kan göras lång. Personligen tror jag att alla behöver landa och lära sig reflektera över allt som händer och över hur det påverkar oss, men så här skriver Maria.Mindfulness översätts ofta till medveten närvaro men det är mycket mer än att bara vara här och nu. Med olika övningar tränar man upp sin förmåga att bli mer medveten om vilka tankar och känslor som styr ens val i livet. Med ökad medvetenhet blir det lättare att reflektera över om dessa tankar och känslor ska få styra dina val. Många av våra tankar är ofta svarta eller vita och har inte mycket att göra med sunt förnuft. Därför är det lättare att agera efter sina rädslor jämfört med att göra det man egentligen vill. Det är detta vi ofta kallar dålig självkänsla eller dåligt självförtroende. Ex. man är rädd för att ta sig an en utmaning pga rädslan för att inte klara det, vad andra ska tycka, för att bryta normen Med regelbunden utövning av mindfulness får man mer distans till negativa tankar och känslor, vilket leder till att förnuftet tar större plats jämfört med känslostyrda beteenden.I kursen varvas mindfulness med psykologi för att du ska förstå hur tankar, känslor och beteende hänger ihop. Du kommer att förstå dig själv bättre. 🙂Jag ser framemot att vägleda dig i denna inre resa!Låter det lockande? Boka er i receptionen eller på 042-16 40 60Medlemmar betalar 1190:- och icke medlemmar 1390:-Ha en fin dag! /AJ 

ULTRAVASAN .. vad är det?

 Det började med rehabträning för ett skadat knä …Sedan fortsatte det med en svensk klassiker, tre ytterligare Vasalopp, fyra Springtime, ett Lidingölopp, tre Göteborgsvarv och ett Maraton.Men varför sluta där?Om ni tycker Springtime känns lätt nu i vår tycker jag ni ska haka på Daniel den 20 Augusti då han ska springa Ultravasan. Ja, det är vasaloppet, fast löpning 9 mil blandad terräng.NIO MIL… Ja, han ser glad ut nu och har bra spänst i löpsteget. Undra hur ”skuttiga” benen är efter 12 timmar. Vilken utmaning!!IMG_1496Innan vi satte oss ner för att prata tänkte jag; ”Han måste vara knäpp!” Men nej, Daniel känns helt normal i huvudet faktiskt och han har en sund inställning till både träning, återhämtning och mat. Jag frågade hur man förbereder sig för ett lopp på 9 mil. I min värld springer han minst 4 mil varje dag …Spinning, IndoorWalking, Tabata, egen styrka i gymmet och löpning blev svaret. Ganska blandat alltså.-Ju närmre augusti vi kommer blir det så klart mer löpning utomhus men jag vill vara stark i alla muskler och känna mig tränad på mer än ett sätt. Det är klart. En Ultravasa kommer inte att vara som ett Springtime där man gärna ser ett högre tempo och löpning i ALLA backar … (eller hur). Ultravasan går långsammare och det handlar även om att orka vara i rörelse i si sådär 13 timmar utan att falla som ett korthus om det skulle blåsa till.Målet är just att ta mig i mål, gärna under 14 timmar. Det kommer vara mycket mental träning i spåret men jag har bestämt att jag ska filma min målgång och det kommer jag att göra, ni ska få se den. Det bredaste tidsspannet på Ultravasan ligger mellan 12-14 timmar men de som klarar den snabbast ligger strax under 6 timmar vilket är HELT GALET.  Det betyder att de har en snitthastighet per km på 4.30.-Det svåraste blir nog att hålla ett lågt tempo i början när man är laddad och har adrenalin i kroppen. Det är lätt att rusa i väg och kanske ta rygg på någon som håller ett för högt tempo. Klockan kommer vara min bäste vän under loppet. Ja. Det ska bli spännande att se hur vägen ser ut fram till den 20 augusti och givetvis se hur loppet ter sig. Undra vad nästa utmaning blir efter detta.Vi ser med spänning fram emot filmen på målgången!Känner ni nu er taggade att springa vet ni att vi har en löpgrupp på Aktiverum. Den startar 1 mars och den 24 februari håller vi ett uppstartmöte i konferensen. 20.00 berättar vi om upplägg och tankar kring löpningen.Löpningen ligger tisdagar 18.00 och lördagar 10.45. Sara Freij, Sara Lundgren, Magnus, Linda och Thessan kommer hålla er på banan fram till Springtime den 14 maj.Målet med vår löpgrupp är att orka springa 1 mil. Sen får vi se.. kanske startar vi en ULTRAVSAGRUPP efter Springtime. 🙂 Då kan ju Daniel leda den.  😉Sedan har vi ju ett eget Vasalopp den 6 mars då vi kör storbild i sal 4 som vanligt med spinningcyklarna. Mer om detta kommer snart. Vi har redan börjat plocka blåbär till soppan. Stor kram AJ.

Nya spinningcyklar!

Nu kommer snart våra nya Schwinncyklar, närmare bestämt på torsdag.

Torsdag 17.15 kör Peter vårt första pass på våra nya cyklar

Klart du ska uppleva det först! 

spinningcykelLite om vår nya cykel:En spinningcykel med bättre inställningsmöjligheter, du kan ställa in både styre och sadel i två plan. Magnetmotstånd så att motståndet alltid är intakt även när det blir svettigt. En karbonkedja för att efterlikna cykelkänslan och dessutom sänker ljudet till hälften.En ny stor möjlighet med de nya cyklarna är tekniken som sitter på. Det kommer vara en cykeldator på var cykel där man kan utläsa hur snabbt, tungt, långt man kör samt vilken puls man har etc. Detta öppnar upp möjligheter då ni som medlemmar kan jämföra effekten från ett pass med ett annat och från en intervall till en annan.  I framtiden kanske vi som instruktörer kommer använda oss av datorn till att coacha och bygga passen utifrån puls och belastning på ett litet annorlunda sätt. Inget vi bestämt, men möjligheten finns.För er som har pulsband hemma och tycker detta är roligt, kan ni ta med dessa på passen framöver så ska vi instruktörer hjälpa er att koppla bandet med datorn så att ni kan ha stenkoll på er puls under passet. Och för er som är riktiga nördar kan ni ta med en USB sticka och spara alla pass på denna för att sedan öppna upp på datorn hemma och studera passen i efterhand.Som ni läser, många tekniska möjligheter med de nya cyklarna. Ni som inte bryr er eller tycker det blir jobbigt med mer information i livet än den ni redan har, bara stänger av datorn innan passet och kör precis som vanligt. Bra va?display cykel

Vilka möjligheter mina vänner, en supercykel! En cykel för alla, vill du bara gå in, ställa in din cykel, träna och ha kul gör du det precis som vanligt. Är du en cykel- och prylnörd kan du gotta in dig i cykelns alla finesser, jämföra resultat och utmana dig själv!

Vi är laddade för att ta spinningen till en ny nivå!! 

 

Löpkurs och Springtime

Hej på er.Nu närmar sig våren och då även det traditionella loppet i Helsingborg ”Springtime”Springtime går av stapeln den 14 maj och man kan springa 5 eller 10 km.Inför Springtime så startar vi den 1 mars en löpkurs. Kursen ingår i ditt medlemsskap. Om du inte är medlem kostar kursen 1495kr och då ingår övrigt utbud i huset.Man anmäler sig i receptionen, eller via telefon. 042164060Vi kommer springa på tisdagar kl 18.00 och lördagar kl 10.45 med start den 15:e mars.På tisdagar kommer Sara F och Linda springa och på lördagarna så turas Therese, Magnus och Sara L om.Den 24 februari kl 20.00 har vi ett uppstartsmöte i konferensrummet där vi går igenom upplägg osv.Då kommer ni få ett uppstartsschema som ni kommer få köra själv 1 mars- 15 mars.Kursen riktar sig till alla som är skadefria.I uppstartsschemat så väljer man sin nivå och börjar på den nivå man anser att man befinner sig.Känner du att du är helt otränad och aldrig sprungit så kanske du ska kontakta någon av oss redan nu så att du kan komma igång så fort som möjligt.Passen kommer variera mellan intervallträning, distansträning och lite mixpass.Frågor? maila mig på sara@studioaktiverum.seAnmälan till kursen? ring 042164060Ni som är medlemmar på Aktiverum kommer få en kod att fylla i när ni anmäler er till Springtime och den kommer ge er en viss rabatt på startavgiften.Vi återkommer när vi fått mer information om detta.Önskar er en härlig onsdag, perfekt väder att träna inne i idag :-)Vänligen Sara    

Alla hjärtans vecka på Aktiverum

På söndag är det alla hjärtans dag och det vill vi såklart uppmärksamma hela veckan eller egentligen hade man velat ha ett Alla hjärtans år. Vi fundera på det och startar med en vecka! Vi bjuder era vänner på en vecka, hämta ut en provvecka och ge din vän den största kärlekshandlingen man kan få, träning på Aktiverum! Hämta ut din vecka senast 14/2 och din vän måste aktivera den senast 29/2-16. Begränsat antal.Övertygar du din vän att Aktiverum är Helsingborgs kärleksfullaste gym så han/hon blir medlem belönar vi dig med presentkort på Intersport. För varje ny medlem minimum 12 mån avtal du värvar får du 250kr presentkort på Intersport. Händer under Alla hjärtans veckan:Tisdag 9/2 kl 19.00. Alla hjärtans dag Boxning – hur hårt ”slår” ditt hjärta? med Andrej och MattiasFredag 12/2 17.30 Military Training med vår kärleksfulla donna LouiseSöndag 14/2 Låt ditt hjärta slå på Alla Hjärtans Dag <310.00 Yoga – Maria önskar dig välkommen till en hjärtöppnande klass som främjar acceptans, medkänsla, kärlek och öppenhet inför dig själv och andra!10.15 Spinning – Aktivera ditt hjärta med Louise11.15 YinYoga – Yinyogaklass till dig själv på alla hjärtans dag! med fokus på hjärta-, lung- och tarmmeridianer vilket ger ökad vitalitet, känsla av harmoni, samhörighet och inre glädje. Maria vägleder dig.11.15 Cirkelträning – Pusha varandra till ett starkare hjärta <315.30 Body Pump – mer info kommer16.45 Spinning – mer info kommer Sprid kärlek idag, imorgon, på Alla hjärtans dag och alla andra dagar!!  /Jossan 

Välkommen februari!

Då är vi inne i februari, vår kärleksmånad och lite närmre ljusare tider.Det är nu vi ska hålla träningsångan uppe och fortsätta på våra rutiner vi skapat i januari. Oftast har vi satt nya mål i januari och är laddade för det nya året. Hur går det? fortfarande lika laddad? Ett tips är att redan nu göra en plan för hur du ska förlänga din motivation. Va inte för hård mot dig själv, allt eller inget. Försök att istället hitta en hållbar livsstil, där det är tillåtet att äta lite godis eller att hoppa över ett träningspass. Min teori är att använder du ordet inte eller får inte blir det lätt det enda du tänker på, tillåter du dig IBLAND kan du släppa det och gå vidare. Till sist tänker du inte ens på det. Bra va 🙂 Själv äter jag lite av allt och tränar för att jag mår bra! Vad blir din plan?godis hjärtaVi vill såklart hjälpa dig att hålla ångan uppe! Alla Hjärtans Vecka på Aktiverum! vecka 6Alla hjärtans dag Boxning – hur hårt ”slår” ditt hjärta? med Andrej och MattiasKom och utmana dig själv tisdagen den 9:e februari genom ett hårt och svettigt boxningspass, ta med din partner och kör så det ryker! Med instruktörernas vägledning kommer ditt hjärta att ”slå” hårdare än någonsin… ni är hjärtligt välkomna!Träna med Louise. Military Training fredag 12/2 kl 17.30 HÄR hittar ni mer info.Vill du vara snäll mot dig själv eller någon du tycker om har SPA erbjudande under februari. Från topp till tå för två! 70 min behandling dusch, bastu, mask och scrub utför ni själva.  Därefter hand-, hårbotten- och nackmassage av terapeut. Pris 340kr/person. Behandlingen ska bokas och utföras 1/2-29/2. SPA har även 20% på ansiktsbehandlingar tom 29/2.Från oss alla till er alla en massa kärlek! /Josefin