Vårvinter .. eller skitvinter.

Man får kalla det vad man vill. Själv är jag exalterad över snödropparna och krokusarna i rabatten och struntar i om det blåser och regnar lite. I vilket fall kan man glädjas åt att vi startar upp TRX och KB kurs med start den 28 februari. Louise och Gudfinna kommer träna er och lära er allt om dessa fantastiska redskap. För er som nyss fött barn, startar vi upp en ny Mamma/barnkurs den 6 mars. Linda och Gudfinna är era experter under dessa veckor. Ni tränar två dagar i veckan och målet är att hitta tillbaka till bålstabiliteten och kunna träna säkert. En annan trevlig sak är ju vårt sedvanliga VASALOPP. Första söndagen i mars är det dags för skidåkarna att färdas mellan Sälen och Mora på två brädebitar och en pinne i varje hand. Själva kör vi från start till den förste går i mål på spinningcyklarna. Vi kommer följa loppet på tv och bjuda på blåbärssoppa, ha kranskullor och en jädrans hålligång som vanligt. Jag vet inte hur många gånger vi kört detta jippo, men under mina 17 år har vi alltid haft det. Vissa år har vi fått cykla väääldigt länge innan vi nådde en målgång, andra år har vi knappt hunnit starta förrän förste man glidit i mål i Mora. Vi får väl se om det blir rekord i år eller bakhalt. Hoppas ni hänger på! Mer info kommer närmre start.. Vi var i Sälen under vecka 6 och det såg lovande ut i starten tyckte jag. Snökanonerna var igång och det fixades för fullt redan på området. Så tillhör ni den skaran som ska köra på riktigt, önskar vi er ett gott lopp och en fin målgång med alla lemmar och brädor i behåll. 🙂 Med detta önskar jag er en fortsatt skön vårvintervecka. Kram AJ  

TRX och Kettelbells.

Två träningsredskap som vi nu tänkte ger er kunskap om i en PT-kurs. Tre veckor, (v 9,10 och 11) två dagar i veckan ger vi dig nya övningar och grym träningsvärk att njuta av. Vi tränar tisdagar och torsdagar 17.30. För att ni ska få mycket variation är det två personliga tränare som kommer köra kursen med er. Louise på tisdagar och Gudfinna på torsdagar. (Hittade en GAMMAL bild med TRX..) TRX är redskap som hänger från taket med två handtag där du kan ha både händer och fötter. Det blir inga cirkuskonster, bara effektiv och bra träning för hela kroppen. Den ger magövningar som är obetalbara och ja, rumpan får sig många bra utmaningar den också. TRX är ett 90-tals träningsredskap med ursprung från Navy Seals. Grabbarna behövde något att hålla sig i form med medans de väntade på order. Å vips så var TRX uppfunnet med hjälp av fallskärmar och lite annat smått o gott. Det är vad de säger i varje fall .. jag var inte där, så vad vet jag. Jag var i Halmstad och utbildade mig till BodyPumpinstruktör och påbörjade min resa mot Aktiverum där Gudfinna härjade fritt. Louise gick nog i skolan vi den tiden och lärde sig multiplikationstabellen. 🙂 Kettelbells är en kanonkula med handtag som kommer från Ryssland och har tydligen dokumenterats redan på 1700-talet. Kanske var det så att kanonerna gick sönder och de fick order om att kasta kulorna på fienden. Lättast då var att svetsa fast ett handtag så det skulle gå lättare.. Eller var det något helt annat som startade idén. Vad vet jag, min tid var inte kommen än. I vilket fall är KB ett superredskap att både träna kondition och styrka med samtidigt. Handtaget gör det lätt att svinga tyngden och förflytta tyngden snabbt på, vilket gör att du måste koppla på bålen. Du kan använda KB som en hantel men handtaget gör det möjligt till så mycket mer. Så mina vänner. Gudfinna och Louise ser fram emot att få träffa er lära er ALLT de kan om dessa roliga redskap som bara väntar på dig. Anmäl dig i receptionen eller på vår hemsida. Medlemspris för dessa 6 gånger grupp-PT är 900:-

Etikett och lite vett.

Detta är en sån där återkommande grej varje år, men skam den som ger sig. 🙂 Ofta är dessa grejer jag ska ta upp inga problem men ibland behöver vi påminnas. Vi börjar där ute: Snälla ni, ställ er bara på markerade parkeringsplatser med er bil. Det har skett några incidenter nu i januari pga. att bilar ställs lite konstigt på alla möjliga och omöjliga ställe. Jag VET att Januari är påfrestande för parkeringen men försök hålla er till de vitmarkerade fyrkanterna 🙂 Sen flyttar vi in i receptionen: Där vet ni vad jag ska skriva, så frågan är om jag behöver. 😉 Ytterskor bytes ut mot inneskor eller snygga skoskydd på. In i salarna, och NU är jag domedagsprofet igen … MEN jag har faktiskt varit på ett pass i BODYPUMP där en person som plockade undan efter sig innan passet var slut, tappade sin 5 kg vikt på en annan deltagares näsa … Det var ingen vacker syn och jag vill inte att det händer på Aktiverum. Så, tänk på att inte gå över kunder som stretchar med era hantlar och vikter eller brädor. Om du måste gå innan passet är slut är det bra om du ställer dig strategiskt nära materielrummet så du slipper störa de som vill relaxa lite efter passet och stretcha. I gymmet sköter vi oss va? Det tycker jag faktiskt men ibland ser jag att det ”paxas” maskiner, vilket man givetvis inte kan göra. Har du gått ifrån en maskin eller ett redskap, är det inte ditt längre. Det är precis som med kön på Maxi. Går du ifrån, missar du din plats och får ställa dig sist. Och om ni har ett viktigt sms på 3500 tecken som du bara MÅSTE skicka just nu, gå ifrån maskinen och gör det på en matta eller i receptionen över en kopp kaffe. Försök att vara fokuserad på träningen när du tränar. Det blir bättre resultat då. I omklädningsrummen har jag inte mycket koll på vad som händer men jag pratade med en tjej som sa: ”Kan du inte skriva att om de hittar ett linne på en bänk som inte har en ägare betyder inte det att det är ditt.” Det kan vi väl alla hålla med om. <3 Vi tar bara med oss våra egna saker hem. Ja, som ni vet är ju vett och etikett helt självklara saker som ibland bara behöver lyftas lite. Själv behöver jag påminnas om de blå ”tossorna” i receptionen var och varannan gång jag går in … Det är inte utan att man blir lite trött på sig själv mellan varven. Men vi får hjälpas åt. För övrigt är vi alla perfekta precis som vi är. Eller hur? Ha en fortsatt trevlig vecka! Stor varm kram. /AJ    

Ifrågasätt vad ni ifrågasätter.

Tanken om att ifrågasätta mer, kom efter en kund undrat hur hon kan veta, om hon behöver kosttillskott eller ej. En relevant fråga. Hur kan man veta? Oftast misstänker man bara och får prova sig fram. Är inte tecknen tydliga så får man vara lite detektiv. Äter jag bra saker som innehåller mycket närig eller blir det mycket halvfabrikat, socker och vitt mjöl? Stressar jag mycket? Ger jag kroppen tid att återhämta sig efter skada eller sjukdom? Din vardag spelar stor roll i hur du mår så klart och ibland kan tecken vara diffusa till en början. Ibland är vi för stressade för att upptäcka eller lyssna på kroppen vilket är synd. Den berättar ständigt saker för oss. I min värld är det aldrig kosttillskottsöverskott som gör oss sjuka eller i obalans, utan allt skit vi stoppar i oss dagligen. Glutamat, citronsyra, sötningsmedel, färgämnen mm. Medicinerna vi äter pga smärta eller andra sjukdomar som ger biverkningar och påverkar både lever och njurar kraftigt. Mediciner vi kanske inte kan leva utan, vilket gör det ännu viktigare att ge kroppen bästa förutsättningar för att klara påverkan på våra organ. Vad är det då jag tycker vi bör ifrågasätta? Här kommer mina BIG NO NO; Glutamat; Lurar hjärnan till att ÄÄLSKA det du äter. Du kommer behöva både mer av det och oftare. Nästa gång du handlar har hjärnan redan bestämt att varan med mest glutamat i, som du handlade sist, är den bästa. Väldigt smart om du vill tjäna pengar på ohälsa. Om en vara innehåller mycket Glutamat kan man säga att det inte lagts så mycket kärlek i den. Glutamat kan ge huvudvärk, svettningar, yrsel och tryck över bröstet mm. Smakförstärkare som Glutamat börjar på E600 – . (Glutamat – E 620-625) Citronsyra; Kan skapa mycket allergi eftersom man tillsätter svartmögelsvamp i tillverkningen. Tillverkningen är olika men jag misstänker att många företag tar till de billiga metoderna. Det är alltså inte saften från en citron som många tror. Jag har träffat människor som blivit av med huvudvärk och eksem bara genom att sluta köpa mat med citronsyra i. Det används för att hindra fett från att härskna och ex. för att frukt inte ska bli missfärgade. (E 300 – ) Sötningsmedel; E 950-969. Vilket många VRÄKER i sig. Sötningsmedel påverkar den normala floran i våra tarmar och kan ge diabetes. EU har bla godkänt fler sötningsmedel än vad Sverige tillät innan vi gick med. Det ser jag som oroande. Vissa sötningsmedel som är förbjudna i USA godkänns här i EU. DET skrämmer mig! Färgämnen; Behöver vi det? Javisst, ögat äter, men allvarligt. Äter man inte hellre något ofärgat? Det finns färgämne som var förbjudna innan EU som nu är tillbaka vilka ger allergiska reaktioner och beteendestörningar hos barn. Låter friskt…. (E 100-180) Besprutningsmedel och ekologiska varor är ett ämne för sig. Det som är ekologiskt här är kanske inte ekologiskt i andra länder. Vissa bönder besprutar ”bara” fram till blomningen och tycker det är miljövänligt och människovänligt. Då får ju inte frukten och bären några gifter. ELLER??!! Jag har ju fått för mig att växten hämtar näring från jorden som tagit STOR del i besprutningen… Eller vad tror ni? 😉 Palmolja; Min själ gråter när jag läser ordet på en vara. Palmoljan utvinns där bla våra kusiner Orangutangen bor. Detta gör att de drivs bort från sina hem och blir  hemlösa. De skövlar och bränner och skadar både djur och natur för att vi ska äta kakor, godis och den förbannade Alladinasken till jul. Det ENDA vi kan göra är att inte handla skiten. Tänk vad underbart det varit som Sverige förbjöd denna slakt. Gelatin; Utvinns ur nöt eller griskött. Alltså det som blir över efter att vi tagit det vi vill ha till söndagssteken. Detta är enormt läskigt om ni frågar mig. Man äter en godisbit samtidigt som man får i sig en gammal sena från en ko. Ofta när jag pratar mat med mina kunder får jag; MEEEN, vad ska jag äta dååå??? Rena produkter. Så lite snabbmat och färdiga inplastade rätter som möjligt. Läs på förpackningarna och ta det som innehåller färre ingredienser. Baka själv, gör egen mat så du vet vad du stoppar i dig. Å TUGGA maten så magen får lite hjälp. Alla näringsämne ska ner i minsta beståndsdel om kroppen ska kunna ta upp det. Det börjar i munnen med en extremt viktig sönderdelning. Det räcker inte med tre tuggor… 30 hade varit ultimat. Det blir alltså februaris utmaning. TUGGA. Dessa fakta är väldigt kortfattiga, så spåna gärna vidare själva och utforska allt ni stoppar i er dagligen. Vi vill ju att ni ska vara friska och starka länge, länge. Kärlek till er! /AJ