PT i grupp. Effektivt och lyckat.

Jag smög in på Gudfinnas PT i grupp – CORE BALLET i tisdags kväll och tog lite bilder. Passade även på att lyssna lite till eftersnacket. 🙂 -Jag har haft smärta i mina axlar under en lång tid och gått mycket på massage för att lindra och slappna av. Jag vet varför jag har haft ont. Det är för att jag inte tränat! Nu efter 4 veckor med Core Ballet känner jag inte av min axelvärk längre. Det är så skönt att slippa obehagskänslan och att istället känna sig stark på nytt. Kroppen börjar hitta sig själv igen och jag mår bra. /Carina. -Jag som sitter hela dagarna har börjat känna av ryggen och här tränar vi mycket på hållning och på att stärka de små musklerna som man annars glömmer bort och inte ”hinner” träna. /Emmylou -Efter 20 år i gymmet började jag tycka det var tråkigt med skivstänger och maskiner. De flesta gruppträningspassen går så fort så jag hinner inte med att göra övningarna rätt men här känner jag att jag hittat rätt tempo för min kropp. Alla är vi olika och behöver olika saker och detta passar verkligen mig! Har aldrig haft så kul på träning som nu. /Maria -Det roliga är att man alltid har träningsvärk på nya ställe efter varje pass. Det ger en motivation att fortsätta och man vet att man gjort något bra. /Cornelia Core Ballet handlar om små rörelser som görs i lugnt tempo så kroppen hinner med. Det är mjuka rörelser med eller utan balletstång. Ibland med gummiband och ibland med endast kroppen som redskap. Det är ett bra komplement till vanlig styrketräning och för dem som inte gillar gymmet. Ja, det är egentligen bra för alla! Variation är ju nyckeln till ett lyckat resultat för kropp, knopp och själ. Snart kommer mera PT i grupp. Så fort sal 5 är klar så kör vi igång med nya kurser och grupper. Wait for it.  /AJ    

En fantastisk man i Yogavärlden.

Glenn har varken puttat mig uppför en backe eller tränat som Ferdinand, men hans ord om Yogan berörde mig direkt när jag läste hans text. Vissa störtdyker in i ens liv och sätter spår på några minuter. Här är Glenns egna ord;

Går det att beskriva känslor eller ett sinnestillstånd utan att bli för filosofisk och bråddjup? Jag ska försöka.

En resa på fyra år summerar man inte på några rader, men jag ska ge det en ärlig chans.

 Jag kan börja med en känsla. I går kväll var jag på en hyllningskonsert med några goda vänner och deras bekanta. Jag vet inte när jag mådde så här bra senast.

Allt kändes klockrent! Vi åt middag, tog bussresan till konserten, satt och njöt av musiken och kvällen avslutades med många goda skratt och en god natts sömn. Jag sov så djupt att jag vaknade med smärtor i nacken. Då sover man tungt!

 

Jag är helt övertygad om att min Yin Yoga resa den senaste tiden gett mig så positiva resultat jag aldrig vågat tänka på. Total harmoni, lugn och en glädje jag inte upplevt på länge, länge.

På Yin yogan är det bara att släppa loss. Släppa förtöjningarna och segla ut på ett lugnt, tryggt hav. Inte en enda krusning på havet. Totalt kravlöst.

Tänk att få uppleva den känslan igen i sitt liv!

 

Igår sa min vän Hans till mig: ”Så här glad och avslappnad har jag inte sett dig på flera år Glenn! Du är öppen och talar om din förlust av Inger så himla naturligt.”

Detta kan jag tacka yogan för!

Inger. Min livskamrat jag förlorade i en kamp mot cancern. Ni som har förlorat något vet hur det känns och ni vet också vikten av att kunna ta stegen vidare i livet och inte förlora kampen mot  sitt eget liv och välbefinnande i all sorg. Jag var nyfiken på yogan och är tacksam över att jag tog mig in på passen.

Den inre tryggheten och styrkan som yogan givit har jag inte känt på länge. Tidigare låg tryggheten, harmonin och lugnet i vårt äktenskap. Inger var en fantastisk trygghet som stöttade mig, precis som jag gjorde med henne när det blåste snåla vindar. Jag är helt övertygad om att jag inte varit där jag är idag om det inte varit för yogan.

Yin Yoga med Camilla som PT gav mig fler redskap och en djupare känsla för vad Yogan faktiskt gör med ens sinne. Att bara få andas ut. Släppa taget. Våga se inåt  och våga känna.

En befriande känsla som jag bara kan beskriva med det jag skrev ovan. Att släppa förtöjningarna och segla ut på ett lugnt hav.

Det är roligt att se, att så många män hittat in på passen. När jag startade för 4 år sedan var vi inte mer än max 4 stycken killar på varje pass. I dagsläget är vi betydligt fler! Detta är något som passar oavsett ålder och fysisk status. För mig innebär det en totalt upplevelse, med kropp och själ. Min kropp har blivit rörligare och min rygg som var lite trött och sliten innan är på topp nu igen. Så nu är det full fart i trädgården! Mina tankar är klarare på något sätt. Stressen sätter sig inte i vägen för tankarna utan de får arbeta fritt utan negativ påverkan. Jag har bara bra saker att säga om Yoga. /Glenn Visst är det härligt att läsa om andra människors resor i träningsvärlden! Jag kan hålla med Glenn och de andra grabbarna om att stressen som tidigare kröp snabbare in under skinnet på en, försvinner med hjälp av yogan. Saker som tidigare blev stora problem är minimala nu och man ser världen på ett annat sätt. Magiskt va? Egentligen ligger magin i en själv. Att hitta in. Och med det säger vi; Välkomna in på Yogan. <3 /AJ  

Finslipa din Yogateknik under två lördagar.

Nu på lördag är det dags för första delen av Grunder och finslipning av din yogateknik  för att få ut så mycket som möjligt av dina framtida yogapass. Anette ger dig ökad förståelse för hur kroppen fungerar och är konstruerad. Är du nyfiken på att lära dig mer om yogan och få mer ut av dina pass tycker jag du ska boka dig. Nu på lördag, den 22 april handlar det om den nedre delen av kroppen och lördagen den 13 maj kör ni den övre halvan. Ni tränar mellan 14.00 och 16.30 båda gångerna och kostnad per gång är för er medlemmar 300:-. För icke medlemmar 400:-. För mer info se tidigare blogginlägg om Yogaworkshop. 🙂 Teknik är A och O. Välkomna att boka er plats!  

Två Yogaworkshop på gång!

Under två lördagar kommer Anette köra en workshop med massor av teknik. Vill ni få ännu bättre förståelse för hur en rörelse är utformad och lära er om varför just en specifik övning är bra och till vad, är det hit ni ska gå. Anette rätar ut alla frågetecken både för er som är nya och vana yogisar.

Första lördagen handlar om nedre delen av kroppen och andra om övre delen. Vill ni gå båda är det super men vill ni bara välja en är det också en god idé. Gör vad som känns bäst. <3

Anette skriver:

Lördag den 22 april 14.00 – 16.30. FÖTTER, KNÄN OCH HÖFTER

Varmt välkommen till en 2,5 timmar lång klass där vi kommer att ha fokus på den nedre delen av kroppen.Vi börjar med en skön uppvärmning innan vi går djupare in i yogans biomekanik (rörelselära).

En ökad förståelse för hur kroppen är konstruerad ger större möjlighet att yoga med rätt teknik. Rätt teknik innebär en säkrare yogautövning och en bättre balans i kroppen såväl som sinnet. Hur ska en asana, yogaposition kännas?

En lärorik workshop för alla nya som vana yogis. Hoppas vi ses!

Medlemspris: 300 kr Icke medlem 400 kr

Ni anmäler er i receptionen eller på 042-164060

Lördag den 13 maj 14.00 – 16.30 har vi fokus på den övre delen av kroppen.  

Vi lägger om golv och bygger om.

Nu är det äntligen dags att lägga om golven i sal 3 och 4. Vilket kommer leda till att vi stänger av sal 4 tisdag – fredag vecka 16 och sal 3 tisdag – fredag vecka 17. Det blir lite ändringar i passchemat under dessa veckor. Största förändringen är salarna men några pass får även lite ändrade tider. Vecka 18 startar vi ombyggnad av sal 5. Vi kan med glädje berätta att det ska bli en Reebok functional training sal!! Vänta med spänning mer info kommer 🙂 Med andra ord stängs sal 5 av vecka 18. Ändringar vecka 16 kommer här: (de röda markeringarna är ändringar)  

Lyssna på TV i gymmet

Weeii, nu kan du lyssna på TV:n i gymmet via din mobil! Vi har nu installerat ett system som gör att du via en app kan höra ljudet genom dina hörlurar från TV:n. Sätt på telefonen och i med hörlurarna. Ladda ner appen APPAUDIO genom Itunes eller Google play. Öppna appen och vänta på att den ska synka med vår App audio TV. Välj sedan vilken kanal du vill lyssna på. Snabbt och enkelt! Nu kan du se din favorit serie eller nyheterna på gymmet! 🙂    

Vår kära Nisse kör Yoga!

Näste man ut är vår Nisse. Nisse tränade här innan Albin var född .. tror jag i varje fall. Han är en sån som tränat mycket och gärna tungt i flera år. Många Vätternrundor har det blivit genom åren och många svettiga timmar på gymmet. Ungefär 300 000 000 marklyft senare samt ett arbete med tunga lyft sa kroppen ifrån. Den ville ha en annan lösning. En snällare tillvaro. Nisse har varit som en extrapappa på gymmet, i varje fall för mig och Camilla. Varje söndag när vi körde cirkelträning kom han alltid tidigare för att hjälpa till. När han insåg att ingen av oss kunde hålla reda på tiden gjorde han ett väggfast tidtagarur så alla kunde hålla reda på tiden till oss .. Hade man för lite luft i däcken på sin cykel fick man skäll och en nypumpad cykel innan dagen var slut. Tog man inte hand om cykelkedjan fick man ännu mer skäll. 🙂 Jag har haft turen att cykla lite lopp med honom och jag tror ärliga talat att jag inte hade varit i mål än om inte han varit med mig. En gång stod jag mitt i en backe och grät av utmattning. Jag trampade och trampade och kom ingenstans. Då kommer min räddande ängel cyklandes och grabbar tag i min häck och puttar mig och cykeln uppför hela backen. Typ som stålmannen. Nu efter år av träning  gav Camilla honom lösningen, och efter lite suckande och några motvilliga ryck på axlarna gav han Yogan en chans. Här är hans story om yoga. Jag gick in med inställningen; Jag kan i varje fall inte bli stelare av att prova. Det är helt och hållet Camillas förtjänst att jag överhuvudtaget tänkte tanken på Yoga, och det tackar jag henne för. Ibland är tjat värt det. 🙂 Jag började på poweryoga och kände att jag faktiskt svettades även på ett yogapass. Mina favoritpass innan var BodyPump, Cirkelträning och spinning och jag tränade mycket. Att inse att det fanns annat som faktiskt stärkte min kropp lika mycket och som tog bort mycket av mina smärtor var en ögonöppnare. Mitt jobb består av tunga lyft och mycket slit och att sedan fortsätta med det på gymmet tog ut sin rätt till slut. Jag började med yoga i grevens tid. Min rygg började säga ifrån och min axel hade spökat ett tag. Jag hade även ett knä som klagade allt som oftast. När jag tittar på mina kunder som knappt kan komma in och ut ur sina bilar utan att klaga på stelhet och värk är jag glad att jag valde rörlighetsträning. Jag ser många som inte kan vända sig om när de backar sin bil och knappt kan sträcka sig efter säkerhetsbältet och jag vill inte bli en av dem. Mitt mål var att kunna stå på ett ben och ta på mig strumporna på morgonen och det kan jag nu. Små saker i livet, men det är viktigt att kroppen fungerar som den ska. Jag provade Yin Yoga för några månader sen och bokade genast Yin Yoga PT med Camilla och kompletterande PT i gymmet med Annika J. Bästa investeringen i mitt liv än så länge. Yogan har inte bara hjälpt min kropp, utan även mitt sinne. Jag vill rekommendera alla som riskerar att gå in i väggen eller redan har hamnat där, att prova yoga och meditation. Det stärker verkligen sinnet och man blir lugnare i alla situationer. Om jag kan prova yoga så kan alla. Tror inte jag mött en större motståndare än jag själv till yogan. Ge det några gånger innan du fnyser åt denna sorts träning. Kanske kan den hjälpa dig också.    

Aktiverum SPA – Ansiktsbehandling

Varför ska man gå på Ansiktsbehandling? Om du går regelbundet var 6:e – 8:e vecka så håller du efter huden beroende på årstid och vad huden behöver. Du får en hudanalys av din hudterapeut där du får veta vad just din hud behöver och vilka produkter som passar dig. Hela ansiktsbehandlingen anpassas efter din hud. I ansiktsbehandlingen ingår hudanalys, peeling, djuprengöring (portömning och borttagning av inkapslingar), ansiktsmassage vilket syresätter musklerna så huden känns jämnade och slätare, ansiktsmask och behandlingen avslutas med ett serum, ögonkräm och dagkräm. Allt efter din hudtyp. Du kan välja att gör tilläggsbehandlingar i din ansiktsbehandling. Plock av bryn och färgning av bryn och fransar men även extra behandling/produkter som Pearl polish + shitosanmask, Brightning Facial eller Q 10 ampull. Pearl polish + Shitosanmask – Pearl polish tar direkt bort ojämnheter och förfinar linjer. Huden blir fantastisk len och får fin lyster. Cirkulationen ökar rejält. Innehåller bambu och franska krossade pärlor vilket är en unik sammansättning. Shitosan – Är en polysackarid som är avsvällande med kamomill. Lugnar, återfuktar och jämnar ut huden. Brightning Facial – Huden blir direkt ljusare/klarare och känns fräsch, återfuktad och jämnare. Innehåller naturligt risextrakt och schweiziska örter, vitaminer och mineraler som hindrar att melamin (fläckar) bildas. Q 10 ampull – En kraftig antioxidant som ökar energin och förnyar cellerna fortare i huden. Ger pigg hud och ökar kollagen bildningen som ger spänst och skyddar mot stress. JUST NU ingår någon utav våra tilläggsbehandlingar (Pearl polish + Shitosanmask, Brightning Facial eller Q 10 ampull) i din ordinarie ansiktskur 55 eller 80 min. Värde 200 kr. Vi rekommenderar att gå på ansiktsbehandling var 6:e – 8:e vecka. Glöm inte att använda solskydd för att undvika skador. Ansiktet är väldigt utsatt för solexponering. Vi jobbar och är stolt återförsäljare av Kersitn Florians produkter som ger ett fint resultat. Så här skriver Kerstin Florian på sin sida www.kerstinflorian.se om Kerstin Florian. Kerstin Florian 40 år har gått sedan svenskfödda Kerstin Florian började sitt arbete med att formulera en filosofi för att länka samman kropp och själ med skönheten från naturen. Hon har skaffat sig unika kunskaper i välbefinnandets konst och har erfarenhet från både spa- och salongsarbete. Kerstin Florian har under många år ägnat sig åt forskning för att förstå vad människan behöver och var man hittar äkta, naturliga ingredienser. Kerstin menar att det är en glädje och en förmån att få hjälpa människor må bättre genom en hälsosammare livsstil. Kerstin Florians filosofi består av välbefinnandets fyra hörnstenar; bra kost, fysisk träning, mental avkoppling och vård av ansikte och kropp. För framställandet av hennes produkter kombinerar hon den främsta teknologin med naturliga ingredienser och samarbetar med utvecklingsteam på laboratorier i Schweiz, Tyskland, Frankrike och USA. Kerstin Florian för spatraditionen framåt och skapar moderna behandlingsformer och produkter som har sin grund i naturens helande krafter och i gamla behandlingstraditioner.  Idag med sin passion för innovativ hudvård och drivkraft att föra fram spa som livstil, har Kerstin och dottern Charlene kombinerat sitt professionella kunnande och sin entusiasm för skönhet och wellness för att skapa ett komplett hudvårdssystem som ger resultat med en härlig, sensorisk känsla och upplevelse. Deras framgångar har lett Kerstin Florian International in i partnerskap med de finaste resorts och spa världen över.

Ta med en vän på Lottas Yogapass!

Lotta, en av våra kära yogalärare kör pass på Måndagar 10.20 samt Torsdagar 18.00. På hennes pass under april månad är ni välkomna att bjuda med en vän. Så passa på!Har du en nyfiken granne eller kompis är det bara att dra med dem. Måndagens yoga är lite ”måndagsslow”. Ett lugnt tempo med mycket andning och med fokus att sträcka ut och förlänga kroppens muskler. Torsdagarna blir vi mer medvetna om hur vi står, hur vi andas och lär oss känna in vår kropp. Vi stannar kvar i en position och medvetandegör kropp och sinne. Torsdagens pass är ett nybörjarpass. Lotta delar även Söndagens pass med Lena, så ni träffar henne även då. Lotta har varit känd för att sina ”berättelser” på passen. Varje pass har färgats av ett tema och varje tema har haft ambition att starta en ny tanke i oss. Vi går ju gärna i våra gamla livsmönster utan att reflektera över vad vi egentligen gör, hur vi tänker och vad vi säger både till oss själva om till andra varje dag. I hennes berättelser har hon synliggjort allt det osynliga i våra liv. Tankar från Lotta om livet och yoga.  Det var en tid i mitt liv när jag inte ägde någonting. Ingenting som var värt något. Absolut ingenting. Det var den värsta tiden i mitt liv. En tid jag inte vill ha tillbaka, men en tid som kommer att komma tillbaka. Jag vet, jag är realist. Den kommer. Men jag ska vara förberedd, jag ska förbereda mig…jag håller på….jag gör allt jag kan för att hålla fast,….i det som är viktigast,…det som är allra värdefullast i mitt liv. Jag vet….eftersom det försvann och jag kunde inte,….jag kunde inte,… jag förstod inte, jag kippade efter luft… Det var dagen när jag tappade taget om mitt andetag……dagen då jag undrade hur jag skulle ta mig tillbaka… Och jag vet att om  jag inte förlorat det då för 35 år sedan, så hade jag inte varit här nu. Jag hade nog inte heller förstått, hur gärna jag än hade velat, hur det är att vara där.   I stress, i utbrändhet, utmattning. I depression, i sjukdom. Men allt är vår egen upplevelse, vår egen verklighet och ingenting varken kan eller ska jämföras med någon annan. Det har gjort det igen,….det riktiga livet har knackat på dörren igen,…andetaget sitter högre upp,.. den här gången är jag mer förberedd på vad som kan hända.…Så jag andas, andas, andas. Jag tränar varje dag på att ta medvetna djupa andetag, här och nu….. Det här är nog den allra svåraste uppgiften vi har i livet. Att faktiskt ta till oss att det är ett liv. Ett pågående liv. Det är här och det är nu. Precis just nu faktiskt.. Det gäller att ta vara på varje litet ögonblick, och om vi hittar till andetaget till det djupa medvetna, blir närvarande i våra egna liv,  blir livet annorlunda. Det är en självklarhet, en livsuppgift att vara närvarande i sin egen kropp. Att kunna känna. Är du i nuet, kan du också lyssna bättre och bli medveten om dig själv.  Jag har sedan förra sommaren skrivit och pratat om allt mellan himmel och jord på söndagens Yinklasser. Mycket från egna ryggsäcken, ex. att se sina mönster och hur de påverkar mitt liv, att ha mål i livet, om att våga, att leva. Att förstå hur alla tankar styr mitt liv. Att nyckeln till förändring är när jag blir medveten om att jag kan styra mina tankar. Att jag inte är mina tankar, de är nämligen bara tankar. Om självbild, självförtroende, medvetna val,  att lära oss säga nej, att reflektera över vad som är viktigt i vårt liv, att vara närvarande, att vara sann emot oss själva…..ordet måste, som vi beslutade att det inte längre finns. Mina söndagar, som jag delar med Lena, kommer framöver att vara inriktade på lugn och stillhet, kanske med färre positioner. Med support och längre tid. Ibland tar vi hjälp av rörelse och med medvetna andetag tar vi oss in i positionerna,… det är inte alltid viktigt att hamna där, utan kanske viktigare hur vi hamnar där. På söndag startar vi klassen direkt med hjälpa av avslappning/kroppsskanning. Det jag brinner för. Jag har lärt mig genom åren att det finns inget vi kan nå, det finns inget vi kan fokusera på, det finns inget vi kan njuta av, om vi ständigt går omkring och spänner vissa kroppsdelar i onödan. Axlarna vid öronen, andetaget i halsgropen, ständigt på väg…..någonstans…och mina tankar som ständigt är någon annanstans,…i framtiden, i dåtiden. Att sänka sin grundspänning i kroppen är precis som all annan träning. Det behöver göras för att resultat ska visa sig. Det räcker inte att lyfta de limegröna hantlarna när jag dammar, eller ett inköp av de senaste joggingskorna. Att lägga ut bilderna på Instagram gör varken till eller från på din kondition, styrka eller mentala balans.  Vi vet alla att detta gäller vilken träning som helst. För även om du vet hur du ska göra, du har fått kunskapen, så måste den också användas för att resultat ska visa sig, och det med kontinuitet. När vi lärt oss att sänka grundspänningen i våra kroppar så händer det grejer,… både psykiskt och fysiskt. DET kommer mina klasser handla om. /Lotta.            

Yoga är till för din kropp och ditt sinne.

I april månad kommer jag som sagt skriva om Yoga. Vi har nosat upp tre män som fastnat för denna träningsform och jag har lyckats intervjua dem om deras upplevelser kring yogan. Varför jag intervjuat män? Ja, ni är de största skeptikerna till Yoga och skulle behöva mer rörlighetsträning. Sen har vi ju faktumet att fler tjejer än killar träna yoga och det tycker vi är lite synd. Alla behöver öppna upp sina kroppar lite mer och stressa ner sitt sinne. Alla mår bra av det. Min första kille jag intervjuade var Albin. Albin har tränat här sen han klev ur vaggan känns det som. Under åren har han bara blivit större och större. Ungefär som Ferdinand. Att han var stel var ingen hemlighet och jag måste faktiskt säga att jag blev förvånad när jag såg honom komma ut ur yogasalen en dag. Jag var helt säker på att han förvirrat sig bort på okänd mark .. Under tiden vi pratade slog det mig vilket enormt djup killen har. Ni vet, ibland när man ser mycket muskler tänker man.. MUSKLER och ser inte mycket mer. Men, även den djupaste sjö har en yta, det gäller bara att dyka ner och titta närmre. 🙂 <3 Ja jag har förutfattade meningar .. stäm mig .. 😉   Albin har en bra mix i sin träning tycker jag. Yin och Yang. Här kommer Albins ord: Jag startade min yogaresa för ungefär tre år sen. Jag provade på Yin-Yang yoga och klassisk yoga samt Yin och fastnade direkt för Yin Yogan. Min kropp har alltid varit stel och orörlig och jag var tvungen att vara lite envis innan jag kände skillnad på min rörlighet. Problemen med min höft försvann efter några gånger med yoga och nu kan jag stå med raka ben och nå golvet med händerna. Innan hade jag ca 30 cm mellan golv och fingertopparna. Yogan är ju även bra för sinnet. Man tränar mental uthållighet vilket är bra i alla aspekter i livet.  Man får ett lugn som hjälper till vad man än tar sig för. En skön känsla. Saker som förr var stressande känns inte lika jobbiga längre. Den mentala styrkan som kommer med yogan är enorm. Det är svårt att förklara känslan i musklerna när man kör yoga men man kan jämföra det med ”pumpen” man får när man kör styrketräning. Man känner blodet rusa i musklerna samtidigt som man ökar rörligheten och på så sätt får jag även ut mer av min styrketräning. Efter ett yogapass har man extremt mycket energi. Man kan se lite trött ut när man går därifrån, men energin rusar i kroppen. Yogan har hjälpt mig enormt mycket både i sinne och kropp. Jag får ut det jag vill av min styrketräning, minskar skaderisken och accepterar både kropp och knopp på helt nytt sätt. Yoga är ju inte för bara för de som redan är rörliga. Det är för oss som knappt kan röra sig och har superstela muskler och smärta pga. det. /Albin.