Följ med på Mamma Barn Träning

Hej på er! Det är Josefin hemma från amningssoffan som skriver. Jag har nu varit mammaledig i ca 3 månader och känner mig redo för att göra något annat än att amma. Det har varit ganska tyst på bloggen förutom några inlägg som Annika har knåpat ihop från sin soffa (eftersom hon är sjukskriven). Min tanke är nu att få liv i bloggen igen. Ni ska få följa med på mamma barn kurs 🙂 

 

Här kommer lite om min bakgrund och mina tankar.

 

Förra veckan startade Aktiverums mamma barn kurs och såklart hakade jag på. Jag höll igång ganska bra under min graviditet och tränade/körde pass fram till v 30. Det blev en bra brytpunkt när sommarschemat började och jag beslöt mig för att inte köra fler klasser på Aktiverum. Ska jag vara ärlig så var det skönt och jag var inte ett dugg sugen på att träna mer. Så efter det rörde jag mig i vardagen men inte mer. Jag vill tillägga att jag hade en väldigt bra graviditet utan några direkta krämpor. Jo lite trött i ryggen och så men det hör väl till. 

 

Förlossningen gick bra och jag var ganska snabbt på benen igen. Men oj vad man sitter den första tiden. Sitter man inte och ammar, sitter man med en sovande bebis eller sitter och glor på TV för man orkar inte annat. När man sen reser sig från soffan för att bära runt på sin lilla knodd värker det i hela ryggen. Man sitter snett, bär fel och framför allt man har burit och fött barn. Magmusklerna är uttöjda och bäckenbotten inaktiv. Förstår ni vart jag vill komma? Det är JÄTTEVIKTIGT att starka upp sin kropp från grunden igen efter sin graviditet. 

 

Efter tre månader med bara promenader var jag sugen på att börja röra mig ”på riktigt” igen. Men bara tanken på att höja pulsen och röra på kroppen gjorde mig rädd. Kan jag det? Hur ska jag få igång den här slappa kroppen igen? Jag förstår det är jobbigt för de som aldrig har tränat, om jag känner såhär. Men med en kurs där alla är i samma situation blir det hela mycket lättare. Tränad eller otränad innan graviditet har alla gått igenom samma sak, burit och fött barn. Såklart har alla olika förutsättningar och har man tränat under sin graviditet är det lättare att komma tillbaks. 

 

Aktiverums mamma barn kurs är i 8 veckor, 2 gånger i veckan. Under passets gång har man sitt barn intill sig på filt, i babyskydd eller vagn. Vi rekommenderar att börja när man har gått på sin efterkontroll och fått ok till att börja träna. Efter det kan man börja när nästa kurs startar och gå ungefär tills barnet börjar krypa. Många går två kurser efter varandra och får gärna gå tre eller fyra också men det blir svårare att fokusera och få något gjort när barnet kryper iväg hela tiden. Har man större syskon får de gärna vara i barnpassningen eller sitta lugnt inne i salen under tiden. 

 

Förlåt för dålig bild men det va vad jag hann med. Svetten som rinner, två barn och få till en bra bild är för mycket begärt 🙂 

 

Kursen startade försiktigt med Linda som la fokus på inre magmuskler och bäckenbotten. Att hitta rätt är minsann inte så lätt. Men även på att få upp lite flås och börja träna upp rygg och axlar igen. Jag kan säga HEJ träningsvärk i inre magmuskler dagarna efter. Då förstod jag hur inaktiva de har varit. 

 

Vid andra tillfället var det lite hårdare träning då det var Gudfinna som stod på podiet. Uppvärmning på bräda och träning för hela kroppen med hantlar och gummiband. Men hon poängterade hur viktigt det är att göra allt med kontroll från bäckenbotten och upp. 

 

Jag tycker det ska bli spännande att gå kursen, få känna hur min kropp sakta men säkert blir starkare igen och träffa andra mammor i samma situation. Hoppas att ni tycker att det ska bli lika spännande att följa mig och kursen! Jag kommer presentera våra duktiga instruktörer, Linda och Gudfinna, skriva lite om bäckenbottenträning och varför det är så viktigt att träna efter en graviditet och ni ska få följa mig på min resa! 

 

Ska försöka skriva minst en gång i veckan så håll ögonen öppna för fler inlägg. 

Nu kör vi!!