Träningsutbud

Välkommen till Aktiverums träningsutbud. Vi hoppas du ska hitta dina favoriter bland alla våra pass och maskiner men också komma ihåg att variation är nyckeln till resultat. All träning sker efter din förmåga och efter din dagsform, du utmanar dig själv där du befinner dig just nu. Aktiverum har kurser både för dig som är nybörjare och för dig som tränat en längre tid. Vi har även kurser för dig som vill träna kropp och sinne i mental träning.

Gruppträning

Les Mills

BodyPump

Ett perfekt pass för dig som vill träna igenom hela kroppen på en timme. Med skivstång och viktplattor får du en rolig och givande styrketräning som garanterat ger resultat. Du bestämmer själv vikten på stången och därmed bestämmer du även hur hårt du vill träna. Body Pump passar alla som vill göra styrketräningen lite roligare!

BodyBalance

Harmoni möter styrka och balans i ett underbart flöde. Passet hämtar sin inspiration från tai chi, yoga och pilates. Body balance är ett pass i lugnets tecken, vi använder oss enbart av en yogamatta i mysig miljö. Oroa dig inte, du kommer ändå bli trött!

CxWorx

Detta 30 min långa pass ger rumpa, rygg och mage en utmaning med kroppen och gummiband som dina verktyg. Här jobbar vi med bålen i fokus och det är ett suveränt bra pass att kombinera med andra. Vill du ha en vältränad mage är det hit du ska gå!

Sh´bam

Till sprudlande musik som vi alla känner igen blandas svett och skratt när vi aktiverar varenda muskelcell i kroppen. Sh´bam är ett dansant konditionspass som väcker stjärnan i dig. ”Come as you are, leave as a star!”

BodyVive

Denna form av gruppträning sprudlar av energi och glädje och passar kanske även dig som inte tränat gruppträning tidigare. Styrka, kondition, balans och rörlighet till toner från 70-, 80- och 90-talet får kroppen att känna sig levande. Gummiband, bollar och din kroppsvikt är redskapen i detta pass. Njut av musiken!

BodyAttack

Är konditionsträning som ger styrka och uthållighet. Passet består av högintensiv intervallträning där konditionsrörelser kombineras med funktionella styrke- och stabilitetsövningar. Dynamiska rörelser och kraftfull musik motiverar alla att nå sina träningsmål.

GRIT Strength

Är ett 30 minuters pass designat för att bygga upp din muskelstyrka. Här använder du skivstång, viktplatta och stepbräda för att öka träningseffekten. Musik och rörelser ger dig effektiv träning som förbättrar din syreupptagning, styrka och uthållighet.

Prestera fortare på en högre nivå

Styrkepass

Funktionell träning

Med kroppens egen vikt, gummiband, stepbrädor eller bollar siktar vi på att få hela kroppen genomtränad på bästa sätt.

Metoderna är många men målet är gemensamt: Att få en funktionsduglig

och stark kropp i vardagen. Träna smart!

Cirkelträning

Varierande stationsträning där vi blandar kondition, styrka, balans och stabilitetsträning med olika redskap. Varje övning tränas i 50 sekunder och vi garanterar hög flåsfaktor tillsammans med härlig gemenskap och bra peppning. De e bara å åk!

Boxning

Boxningens slagkombinationer tillsammans med enastående fysträning tar kroppen till oanade höjder. Motivationen är hög och energin sprider sig i hela salen bland sandsäckar och mitsar. ”Are you ready to rumble?!”

Pilates

Träningen baseras på stabilisering, preciserad andning och aktivering av djupliggande muskler.

Särskilt magmuskulaturen stärks, vilket ger stöd åt ryggen och förbättrad hållning.

Under ett Pilatespass jobbas hela kroppen igenom, de muskler som är svaga stärks och stela områden mjukas upp.

Kondition

Zumba

Med rytmer från salsa, cumbia, reggaeton, samba och merengue svänger vi på höfterna med glädjen i centrum. Zumba garanterar svett och bra konditionsträning, det är bara att skaka loss. ”Join the party!”

Step & Styrka

Ett pass som passar alla. Här alternerar vi enkel step och effektiva styrkeövningar.

Step 2

Ett steppass för dig med stepvana! Svårare stegkombinationer, snurrar och förflyttningar runt brädan, samt lite högre tempo.

Spinning

Visste ni att Aktiverum var tredje anläggningen i Sverige med att köra spinning? För dig som vill träna upp en bra kondition och starka ben är spinning något vi kan rekommendera. Motstånd och tempo bestämmer du själv beroende på hur tränad du är. Ta gärna med en liten handduk i sällskap med vattenflaska för du kommer att svettas rejält. Ett perfekt pass för dig som vill köra hårt och slippa koordinationsträning. In i kaklet!

Aerobic

En dansinspirerad träningsform fylld av stegkombinationer.

Den ideala träningsformen för dig som vill använda hela kroppen, ha roligt och få snabba

resultat. Från enkla stegkombinationer till svårare danssteg.

En perfekt konditions- och förbränningsträning.

Indoor Walking

Visste ni att Aktiverum var först i Sverige med Indoor Walking? Detta är tuff konditionsträning med en crosstrainer. Passet utövas stående med stavar för att aktivera hela kroppen. Din kondition kommer att förbättras radikalt, likaså formen på din rumpa. Fullt ös från början till slut.

Intervallträning

Intervallträning

Ett pass där du blandar styrka och kondition i olika sorters tidsintervaller. Längre och kortare.

Variation i oändlighet. Alternativ ges så att alla får ut så mycket som möjligt av passet.

Tabata

Detta är en högintensiv intervallträning i korta men effektiva intervaller som ger både kondition och styrka.

Mental träning

Yogapass

Yoga

En komplett träningsform för alla där balans i kropp, själ och sinne eftersträvas. Du tränar styrka, rörlighet och medvetandet i kombination med andning. Denna klass grundar sig på hatha yogan där du håller positionerna lite längre vilket gör att du hinner känna in rörelsen och positionen.Du lär dig vara närvarande i nuet och acceptera dig själv där du är just nu. Detta medför en djupare kontakt mellan muskler och andning samt ger ett lugnt och harmoniskt sinne. Känn styrkan i lugnet. Finns i olika nivåer.

Yoga Flow

Denna klass bygger på energi, styrka och flexibilitet genom ett högre och mer flytande tempo där solhälsningar och andra yogaställningar integreras med andningen i stor variation.

Yin Yoga

Ett komplement till all aktiv träning genom att vara en lugnare, mer passiv yogaform med utvalda liggande och sittande positioner som hålls längre (3-5 min) i syfte att stimulera leder och vävnader i framförallt rygg, höfter och ben som ger ökad rörlighet samt aktiverar energiflöden i kroppen.

Yin Yoga fortsättning

För dig som har praktiserat yin yoga regelbundet i minst ett år och som söker större utmaning i längre och djupare yin-positioner som hålls 5-10 min. Varje klass har ett tema/meridian som vi utforskar.

Yin/Yang yoga

En klass som kombinerar yang – muskelstyrka genom repetition och flöden (främst överkropp) med den stilla, djupa stretch i yin yogan (främst höfter, rygg och lår).

Styrketräning

Välkommen till Aktiverums styrketräning!

Nya medlemmar erbjuds alltid en styrketräningsintroduktion så ni känner er bekväma i lokalen och med utrustningen. Vi finns även till för att hjälpa dig hitta rätt i gruppträningen.

Som medlem erbjuds 3 tillfälle med en instruktör. Instruktionerna baseras på dina mål och dina förutsättningar. Introduktionen och de 3 tillfällena ingår i ditt medlemskap här på Aktiverum och du som tränat ett tag är givetvis också välkommen att nyttja dina tillfällen.

Våra maskiner kommer från Star Trac, Flex, Pulse Fitness och Human sports. Vi erbjuder dig en sektion med skivstänger samt hantlar. Vi har utformat en ”hörna” för dig som vill träna i Smith-maskiner och med lite tyngre skivstänger. Vi har en stretchhörna med pilatesbollar, bosubollar, flowing och stretchmattor. Här finner ni även medicinbollar, gummiband, kettlebells, TRX och små viktplattor.

Bokningsbar personal finns på förmiddagar från 08.00 -13.00 och på eftermiddagar/kväll 16.00-21.00. Bokning sker i receptionen.

För frågor och synpunkter om vår styrketräningssektion kontakta Magnus Larsson .