Träningsutbud

Välkommen till Aktiverums träningsutbud. Vi hoppas du ska hitta dina favoriter bland alla våra pass och maskiner men också komma ihåg att variation är nyckeln till resultat. All träning sker efter din förmåga och efter din dagsform, du utmanar dig själv där du befinner dig just nu. Aktiverum har kurser både för dig som är nybörjare och för dig som tränat en längre tid. Vi har även kurser för dig som vill träna kropp och sinne i mental träning.

 

Om du reser mycket erbjuder vi dig också möjligheten till träning via Klubb Sverige med 240 klubbar på 180 orter i Sverige. Detta gäller dig som har 6, 12 eller 24 månaders medlemskap. Receptionen hjälper dig med registrering.

Gruppträning

Les Mills

BodyPump
Ett perfekt pass för dig som vill träna igenom hela kroppen på en timme. Med skivstång och viktplattor får du en rolig och givande styrketräning som garanterat ger resultat. Du bestämmer själv vikten på stången och därmed bestämmer du även hur hårt du vill träna. Body Pump passar alla som vill göra styrketräningen lite roligare!

BodyBalance
Harmoni möter styrka och balans i ett underbart flöde. Passet hämtar sin inspiration från tai chi, yoga och pilates. Body balance är ett pass i lugnets tecken, vi använder oss enbart av en yogamatta i mysig miljö. Oroa dig inte, du kommer ändå bli trött!

CxWorx
Detta 30 min långa pass ger rumpa, rygg och mage en utmaning med kroppen och gummiband som dina verktyg. Här jobbar vi med bålen i fokus och det är ett suveränt bra pass att kombinera med andra. Vill du ha en vältränad mage är det hit du ska gå!

Sh´bam
Till sprudlande musik som vi alla känner igen blandas svett och skratt när vi aktiverar varenda muskelcell i kroppen. Sh´bam är ett dansant konditionspass med enkla men heta danssteg som väcker stjärnan i dig.
”Come as you are, leave as a star!”

LES MILS TONE
ger dig den optimala mixen av styrka, kondition och bålträning, en komplett träning på 45 minuter. Den utmanande blandningen av utfall, knäböj, funktionell träning och övningar med gummiband hjälper dig att höja pulsen och ta din träning till nästa nivå. LES MILLS TONE har ett brett utbud av alternativ som tillgodoser alla träningsnivåer, vilket gör att du kan mäta dina framsteg och känna att du lyckas.

GRIT Strength
Ett 30 minuters högintensivt intervallträningspass (HIIT) som är utformat för att förbättra din styrka. Du använder skivstång, viktplatta och kroppsviktsövningar för att utmana alla större muskelgrupper. Kombinationen av kraftfull musik och en inspirerande coach som peppar dig på golvet kommer motivera dig till att utmana dig till max.

GRIT Cardio
Ett 30 minuters högintensivt intervallträningspass (HIIT) som får dig att ge allt och lite till. Maximera din uthållighet genom kroppsviktövningar som utmanar din kondition. Du kommer bli förvånad över hur mycket du kan tänja på dina gränser med en peppande och motiverande coach vid din sida genom hela passet.

Styrkepass

Funktionell träning
Med egen kroppsvikt och olika redskap ex gummiband, hantlar, stepbrädor, bollar siktar vi på att få hela kroppen genomtränad på bästa sätt.
Metoderna är många men målet är gemensamt: Att få en funktionsduglig och stark kropp i vardagen. Träna smart!

Cirkelträning
Varierande stationsträning där vi blandar kondition, styrka, balans och stabilitetsträning med olika redskap. Vi tränar oftast i 50 sekunder/station och vi garanterar hög flåsfaktor tillsammans med härlig gemenskap och bra peppning.
De e bara å åk!

Boxning
Boxningens slagkombinationer tillsammans med enastående fysträning tar kroppen till oanade höjder. Motivationen är hög och energin sprider sig i hela salen bland sandsäckar och mitsar.
”Are you ready to rumble?!”

Tjejboxning
Ett boxpass för tjejer.
Här bjuds det på slagkombinationer och intervaller i en härlig mix. Fokus på teknik, slag och förbränning. Avslutas med coreträning.

FitnessboxningNYHET
Ett svettigt och enkelt boxningsinspirerat pass för alla nivåer. Effektiva boxningsövningar varvat med lekfull helkroppsträning som får dig att svettas som en fighter. 45 min.

RLM
Enkla och effektiva styrkeövningar för Rumpa, Lår och Mage. Ett 30 minuters pass utan hopp som riktar sig till alla.

ReebokZone – NYHET
Högintensiv intervallträning där vi använder sal 5. Skivstänger, bollar och rep ligger till grund för crossfit-lik träning med kortare WOD´s. Rolig och effektiv träning. Hög puls, belastning och intensitet utlovas.

Uteträning
Uteträning på Aktiverums baksida. Vi använder enkla redskap och kroppen som belastning.
Vi varierar ”1to1-övningar” med stationer, där man själv anpassar intensiteten.
Ett pass för alla utomhus.

Foamroller – Inner Strength
Med inspiration ifrån pilates, yoga och core-
träning är vårt gemensamma mål att hitta våra inre muskler i vår bål. Du kommer att bli starkare och uthålligare i bålen samt rörligare i bla ryggen och höfterna genom att vara närvarande och träna med fokus och kontroll. Foamrollern hjälper oss att hitta rätt.

Kondition

Step & Styrka
Ett pass som passar alla. Här alternerar vi enkel step och effektiva styrkeövningar.

Step
Ett steppass för dig med stepvana! Svårare stegkombinationer, snurrar och förflyttningar runt brädan, samt lite högre tempo.

Spinning
Visste ni att Aktiverum var tredje anläggningen i Sverige med att köra spinning? För dig som vill träna upp en bra kondition och starka ben är spinning något vi kan rekommendera. Motstånd och tempo bestämmer du själv beroende på hur tränad du är. Ta gärna med en liten handduk i sällskap med vattenflaska för du kommer att svettas rejält. Ett perfekt pass för dig som vill köra hårt och slippa koordinationsträning. In i kaklet!

Indoor Walking
Detta är konditionsträning på en ”crosstrainer” där motståndet är individuellt. Vi använder stavar för att aktivera överkroppen men även balansen, rumpan och pulsen får sig en rejäl utmaning i varierande positioner. Din kondition kommer att förbättras och rumpan kommer formas.Fullt ös från början till slut.

 

Intervallträning

Intervallträning
Ett pass där du blandar styrka och kondition i olika sorters tidsintervaller. Längre och kortare. Variation i oändlighet. Alternativ ges så att alla får ut så mycket som möjligt av passet.mycket som möjligt av passet.

Tabata
Detta är en högintensiv intervallträning i korta men effektiva intervaller som ger både kondition och styrka.

 

Seniorpass

Seniorträning
VI tränar kondition, balans, rörlighet och styrka
Ett lugnare pass utan hopp.

Rörlighet

SOMA MOVE – NYHET
Det är en unik helkroppsträning utan redskap som sker barfota på en yogamatta. Under 45 minuter flödar du genom 4-6 förbestämda mönster av
rörelser som upprepas i repetitioner tills svetten lackar. Träningen förbättrar både mobilitet och styrka och stimulerar till en kropp i balans och ett sinne i närvaro.

 

Yogapass

Yoga
En komplett träningsform för alla där balans i kropp, själ och sinne eftersträvas. Du tränar styrka, rörlighet och medvetandet i kombination med andning. Denna klass grundar sig på hatha yogan där du håller positionerna lite längre vilket gör att du hinner känna in rörelsen och positionen.Du lär dig vara närvarande i nuet och acceptera dig själv där du är just nu. Detta medför en djupare kontakt mellan muskler och andning samt ger ett lugnt och harmoniskt sinne. Känn styrkan i lugnet.

Yoga Flow
(Fysisk yoga) Denna klass bygger på energi, styrka och flexibilitet genom ett högre och mer flytande tempo där solhälsningar och andra yogaställ-
ningar integreras med andningen i stor variation.

Yin Yoga för nybörjare
Ett komplement till all aktiv träning genom att vara en lugnare, mer passiv yogaform. Utvalda liggande och sittande positioner hålls längre (3-5 min) i syfte att stimulera leder och vävnader. Framförallt i rygg, höfter och ben som ger ökad rörlighet samt aktiverar energiflöden i kroppen.

Yin Yoga
För dig som har praktiserat yin yoga regelbundet i minst ett år och som söker större utmaning i längre och djupare yin-positioner som hålls 5-10 min.

Yin/Yang yoga
En klass som kombinerar yang – muskelstyrka genom repetition och flöden med den stilla, djupa stretch i yin yogan.

”Rest in Yin” 90 min – NYHET
Klassen startar med en blandning av avslappning/mindfulness. Kroppen vilar i sig själv, det ger en känsla av återhämtning som i sin tur gör att vi löser upp onödiga spänningar och släpper taget om återkommande tankar för en stund. Det sänker grundspänningsnivån i kroppen som med träning ger oss enorma vinster, mer energi, fokus, och inre balans.
Yinpositionerna är längre, 7 – 20 min.

Styrketräning

Välkommen till Aktiverums styrketräning!

Nya medlemmar erbjuds alltid en styrketräningsintroduktion så ni känner er bekväma i lokalen och med utrustningen. Vi finns även till för att hjälpa dig hitta rätt i gruppträningen.

Som medlem erbjuds 3 tillfälle med en instruktör. Instruktionerna baseras på dina mål och dina förutsättningar. Introduktionen och de 3 tillfällena ingår i ditt medlemskap här på Aktiverum och du som tränat ett tag är givetvis också välkommen att nyttja dina tillfällen.

Våra maskiner kommer från Star Trac, Flex, Pulse Fitness och Human sports. Vi erbjuder dig en sektion med skivstänger samt hantlar. Vi har utformat en ”hörna” för dig som vill träna i Smith-maskiner och med lite tyngre skivstänger. Vi har en stretchhörna med pilatesbollar, bosubollar, flowing och stretchmattor. Här finner ni även medicinbollar, gummiband, kettlebells, TRX och små viktplattor.

Bokningsbar personal finns på förmiddagar från 08.00 -13.00 och på eftermiddagar/kväll 16.00-21.00. Bokning sker i receptionen.

För frågor och synpunkter om vår styrketräningssektion kontakta Magnus Larsson .